Bo utan allmänna kommunikationer

Jag blir fruktansvärt ända in i helvete stressad om jag inte kan lösa ett problem och i det här läget såg jag inga alternativ till buss, helt enkelt för att det skulle vara en helt ny situation för mig och för att jag kanske inte skulle ha hittat folk jag kan fråga om hjälp.

Att inte kunna ta sig till ett jobb är nära nog en katastrof faktiskt, då jag är så extremt lojal och inte ser hur det ens skulle vara lagligt att utebli från jobb för att bilen inte startar. Vad är konsekvensen av att utebli från jobb? Att åka taxi ett antal mil var inte ens en tanke som slog mig. DET VAR JU DÄRFÖR JAG STÄLLDE FRÅGAN!

Jäkla trist att behöva bli ifrågasatt för att man undrar hur man ska lösa en situation som man aldrig har varit i men som kan inträffa när jag flyttar.
:eek::eek::eek:

Snacka om överreaktion, ska försöka komma ihåg att inte svara på dina trådar i forsättingen för fy :devil: vilket otrevligt svar till @Snurrfian! :wtf:

Jag bor också på landet och här har vi något som heter Närtrafik. Jag har fyra kilometer till närmaste busshållplats, något min kropp inte pallar att gå. Var faktiskt utan bil ett helt år och det fungerade också. Jag har världens snällaste grannar som jag fick åka med när det behövdes. Självklart så kom vi överens om betalning :-)

När jag behöver utnyttja Närtrafik så ringer jag en timme (läs förmiddag eftersom jag vill vara ute i god tid) innan jag ska iväg, bestämmer när jag ska bli hämtad, jag blir hämtad hemma på gården och blir körd till stan. Detta kostar 38 kronor enkel resa. Tycker det är ett himla smidigt sätt och skulle utnyttja det oftare om jag hade det behovet.
Nackdelen är att ibland får du åka lite omvägar för att hämta upp fler passagerare och du får anpassa din "upphämtningstid" efter ordinarie buss.
När jag ska hem så gör jag tvärtom....himla smidigt system tycker jag :-)

@mamman I det här fallet är frågan helt hypotetisk då jag inte har en aning om vart jag ska flytta, men det blir inte till någon storstad. Det kan ju mycket väl bli 2 mil till närmaste busshållplats, men det vet jag inget om än. Jag tänkte att det kunde vara bra att veta redan innan man tittar på hus hur man bär sig åt om bilen vägrar starta t.ex.
Tolkade det som att du tittade på ett speciellt boende. Men då kan du ju även förhålla dig till hur långt som du tycker att det är att gå/cykla i ett krisläge.

Jag blir fruktansvärt ända in i helvete stressad om jag inte kan lösa ett problem och i det här läget såg jag inga alternativ till buss, helt enkelt för att det skulle vara en helt ny situation för mig och för att jag kanske inte skulle ha hittat folk jag kan fråga om hjälp.
.
Men lita då på oss som berättar att det går! Det går till och med UTMÄRKT.

Vi är flera som tycker att du faktiskt oroar dig lite för mycket. Låt vara att du står inför en ny situation, men ändå. det går. Allt går med planering. Tro på oss.
Man lär sig ett annat sätt att tänka och man klarar betydligt mer än man tror.

Jag var utan vatten i flera veckor förra sommaren. Helt ny situation för mig. Jag löste det. Köpte ett par stora dunkar. Fyllde vatten i grannens stall. Värmde vatten i vattenkokaren och tvättade mig i det. Åkte till badhuset och badade bastu.
Det gick faktiskt helt OK. Och sett med mer globala ögon var det ett verkligt ilandsproblem. Det fanns vatten i kranar nära mig. Jag behövde inte promenera långa sträckor för att hämta det utan bara se till att mina stora dunkar med tappkran var fyllda. Och det gick över. Så fort det regnade hade jag vatten igen.

Det kommer att funka utmärkt att bo utan kommunikationer även om bilen rasar. En bra försäkring som täcker hyrbil tills din bil är lagad - det finns många sådana.

Leta vidare efter ditt drömboende. Låt inte praktiska lättlösta problem begränsa dig. :)

Jag var utan vatten i flera veckor förra sommaren. Helt ny situation för mig. Jag löste det. Köpte ett par stora dunkar. Fyllde vatten i grannens stall. Värmde vatten i vattenkokaren och tvättade mig i det. Åkte till badhuset och badade bastu.
Det gick faktiskt helt OK. Och sett med mer globala ögon var det ett verkligt ilandsproblem. Det fanns vatten i kranar nära mig. Jag behövde inte promenera långa sträckor för att hämta det utan bara se till att mina stora dunkar med tappkran var fyllda. Och det gick över. Så fort det regnade hade jag vatten igen.
Våran vattenrening packade ihop en fredag eftermiddag så vi hade en hel helg så vattnet visserligen fungerade att spola med tack och lov men vatten att dricka fick vi hämta hos grannen och vi fick även duscha där. Men visst inser man hur bortskämd man är! :D
Till sommarstugan har vi alltid vatten med oss eftersom det varken finns vatten eller avlopp där så viss vana har vi ändå. ;)

Den här tråden fick mig att komma ihåg en händelse för några år sedan.
Min bil vägrade en kväll att starta när jag skulle hem från jobbet (nej det fanns ingen förvarning, ganska ny bil). Självklart var det snö, tio minus och maken bortrest. SL är ingen höjdare på "tvärresor", speciellt inte efter rusningstid. Blev en massa bytande mellan buss och tåg och avslutade med en timmes promenad. Tyckte inte att situationen var tillräckligt besvärlig för att ringa någon granne, en promenad över lever man ;). Men kallt var det.

En tid senare råkade en av grannarna också ut för något liknande och löste det på samma sätt. När vi sedan pratade om saken kom vi fram till att det faktiskt ÄR tillåtet att ringa efter en taxi vid sådana tillfällen. Man är bara så van vid att klara sig utan sådan lyx på landet. Tror att det kan ha hänt mig 2-3 gånger på 25 år att bilen lagt av när jag inte varit hemma (min man passar alltid på att vara bortrest vid sådana tillfällen). Det ironiska är att jag åker taxi i stan flera gånger om året, men här hemma så går jag....

Jag bor också på landet och här har vi något som heter Närtrafik. Jag har fyra kilometer till närmaste busshållplats, något min kropp inte pallar att gå. Var faktiskt utan bil ett helt år och det fungerade också. Jag har världens snällaste grannar som jag fick åka med när det behövdes. Självklart så kom vi överens om betalning :-)

När jag behöver utnyttja Närtrafik så ringer jag en timme (läs förmiddag eftersom jag vill vara ute i god tid) innan jag ska iväg, bestämmer när jag ska bli hämtad, jag blir hämtad hemma på gården och blir körd till stan. Detta kostar 38 kronor enkel resa. Tycker det är ett himla smidigt sätt och skulle utnyttja det oftare om jag hade det behovet.
Nackdelen är att ibland får du åka lite omvägar för att hämta upp fler passagerare och du får anpassa din "upphämtningstid" efter ordinarie buss.
När jag ska hem så gör jag tvärtom....himla smidigt system tycker jag :-)
Typ samma sak finns där jag växte upp, även om de kallade det Flextrafik. Det fanns på sträckor där det helt enkelt är billigare för kommunen att skicka en taxi då och då än att ha en fast busslinje. Kostar typ 40 kronor, och vem som helst kan åka. Det var dock verkligen inget som kommunen skyltade med, så det tog 15 år innan vi insåg att det fanns ...

Men väldigt få bilar fungerar prickfritt när du parkerar på kvällen och sen låter bli att starta morgonen efter, det scenariot är väldigt ovanligt.
Jag har råkat ut för nästan det.
På en sjukhusparkering.
Det var en Peugeot som huvudreläet plötsligt gav upp på.
Den fick åka bärgare därifrån, men det finns ju på landet med.

Men lita då på oss som berättar att det går! Det går till och med UTMÄRKT.

Vi är flera som tycker att du faktiskt oroar dig lite för mycket. Låt vara att du står inför en ny situation, men ändå. det går. Allt går med planering. Tro på oss.
Man lär sig ett annat sätt att tänka och man klarar betydligt mer än man tror.

Det kommer att funka utmärkt att bo utan kommunikationer även om bilen rasar. En bra försäkring som täcker hyrbil tills din bil är lagad - det finns många sådana.

Leta vidare efter ditt drömboende. Låt inte praktiska lättlösta problem begränsa dig. :)

Ja, men det gör jag ju. Jag har ju fått massor av bra svar, så jag är inte längre lika undrande som när jag startade tråden. Att jag oroar mig för mycket är helt enkelt inte sant.

Jag har f.ö. också provat att leva utan vatten. Ett helt år. Men jag hade ju en brunn så det var bara att hiva ner en spann och hala upp.

Man behöver inte veta det för att kunna svara på frågan.
Man kanske vill veta för att bli motiverad till att svara.
Det finns ingen svarsplikt här så för att få bra svar måste man bjuda litet på sig själv och helst vara trevlig mot dem som svarar.
Annars så blir man till slut utan svar.

Man kanske vill veta för att bli motiverad till att svara.
Det finns ingen svarsplikt här så för att få bra svar måste man bjuda litet på sig själv och helst vara trevlig mot dem som svarar.
Annars så blir man till slut utan svar.

För mig blev det bara så otroligt jättekonstig att bli ifrågasatt på sådant som jag själv anser är fullständiga självklarheter. Att man kan reagera med stress när man sitter flera mil från civilisationen utan bil och möjlighet att lösa situationen trodde jag att alla fattade. För det var ju det som var mitt utgångsläge när jag startade tråden.

För mig blev det bara så otroligt jättekonstig att bli ifrågasatt på sådant som jag själv anser är fullständiga självklarheter. Att man kan reagera med stress när man sitter flera mil från civilisationen utan bil och möjlighet att lösa situationen trodde jag att alla fattade. För det var ju det som var mitt utgångsläge när jag startade tråden.
Jag förstår dig. Det är lätt att stressa upp sig ibland men man måste ha i minnet att DET ORDNAR SIG ALLTID. PÅ nåt sätt .

Absolut inte, jag fattade inte omfattningen och oron inför det. För mig är det ett praktiskt problem att lösa. Inte en oro.

så nej, du får ha förståelse för att vi alla ser på saker från olika håll.

"det som är självklart är klart bara för en själv"

En moppe och en bensindunk i reserv kan vara ett billigt (och ett mer lättundanstuvat) alternativ till en extra bil om man bor lite avlägset. Är man orolig för hur det ska gå att bo avlägset känns det kanske tryggare att ha ett par olika lösningar i bakfickan tänker jag.

Blir du så orolig och stressad av ett problem som inte ens upptått så ska du inte bosätta dig på landet.
Detta låter hårt - men det ligger en hel massa sanning i det.

Livet ska vara så enkelt som man kan göra det. Själv försöker jag se till att min tillvaro är sådan att jag mår så ra jag kan i den. Det väljer jag genom att inte umgås med människor som gör mig illa eller trycker ner mig, genom att bo där jag mår bäst. Jag ser också till at minimera möjligheterna för kommande eventuella problem

En del människor - nu avser jag inte TS utan i allmänhet - lever med oro som de lätt kunnat undvika. Men av olika skäl har de inte förmått. de lever med oro för sjukdom, för fattigdom, för oförutsedda händelser. Genom enkla åtgärder hade de kunnat undvika en hel massa och de hade också kunnat undvika en hel del "otur".

Man ska inrätta sitt liv så man mår så bra som det i given situation är möjligt..

Detta låter hårt - men det ligger en hel massa sanning i det.

Livet ska vara så enkelt som man kan göra det. Själv försöker jag se till att min tillvaro är sådan att jag mår så ra jag kan i den. Det väljer jag genom att inte umgås med människor som gör mig illa eller trycker ner mig, genom att bo där jag mår bäst. Jag ser också till at minimera möjligheterna för kommande eventuella problem

En del människor - nu avser jag inte TS utan i allmänhet - lever med oro som de lätt kunnat undvika. Men av olika skäl har de inte förmått. de lever med oro för sjukdom, för fattigdom, för oförutsedda händelser. Genom enkla åtgärder hade de kunnat undvika en hel massa och de hade också kunnat undvika en hel del "otur".

Man ska inrätta sitt liv så man mår så bra som det i given situation är möjligt..

Ja, det är helt rätt med tillägget att bor man i hus så händer det saker man förmodligen aldrig kunnat tänka sig skulle hända. Det går tyvärr inte att planera och förbereda sig för allt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix