Bo i Tensta?

Ticka

Trådstartare
Jag ska börja ett nytt jobb och behöver då flytta. Jag funderar på Tensta eller Rinkeby då det skulle vara nära till mitt jobb, nära till t-bana och det är billigare där än närmre city. Jag antar att det blir till att köpa en bostadsrätt då jag inte har några ködagar, och det på bostadsförmedlingssidan står att det krävs 6-7 år i kö där. Jag kommer att ha fast jobb med bra inkomst, och jag vill gärna pyssla lite med lägenheten så en bostadsrätt skulle nog bli bra i vilket fall. Men när jag tittar på hemnet så finns det inga bostäder till salu där? Finns det alltså inga bostadsrätter i det området? Hur får man då en bostad där om det krävs 6-7 år i kötid för att få en hyresrätt?

Ni som bor eller bott där får gärna också berätta om hur det är att bo där :)
Och vilken kommun tillhör områdena?
 
Sv: Bo i Tensta?

Nu vet jag inte vilken nationalitet du har men som svensk och med fast jobb skulle jag tro att om man ringer bostadsförmedlingen/hyresvärdarna och frågar så finns det lägenheter.
Dessvärre är det väl så att just dessa områden har trist stämpel på sig som stora problemområden även om det förmodligen finns områden som är helt ok.
(Har aldrig bott där själv men vet hur det i alla fall tidigare varit om man sökt bostad i norra Botkyrka som är lite av 'same-same')
 
Sv: Bo i Tensta?

Har du möjlighet så sätt dig på bussen och åk dit och känn efter. Besök centrum och lite sånt.

Det är Stockholms kommun. Område Spånga.
 
Sv: Bo i Tensta?

Jag bodde där från 79-91, och aldrig återvänt. Vet ej hur det är där nu dock, men skulle nog välja typ akalla om jag skulle behöva bo i de krokarna.

Om det är tunnelbana som är viktig så går de ju rätt fort och ofta så man kan välja andra områden längs linjen också.
 
Sv: Bo i Tensta?

Jag tror att många bostadsrätter i (särskilt) Rinkeby och (till stor del) Tensta är i radhusform. Åtminstone har det sett ut så när jag har letat bostad. Jag har inte själv bott där, men tog mitt pick och pack och flyttade från Kungsholmen till Hässelby. Jag har inte ångrat mig en sekund! Jag är väldigt förtjust i Västerort, som är betydligt bättre än sitt rykte. Stökigt? Snarare väldigt sömnigt.

Spånga/Bromsten och Spånga/Solhem är annars ställen där jag inte skulle tveka att slå ner mina bopålar.
 
Sv: Bo i Tensta?

Just nu finns det 7 bostadsrätter till salu i Rinkeby eller Tensta. Runt miljonen för en fyra eller ett radhus. Små lägenheter verkar inte finnas just nu.

Jag bodde i Hjulsta 2002 (bortom Tensta). Funkade finfint, lite fulla finnar som skrek från balkongerna ibland och nån enstaka buse som brände nån bil nere i koloniområdet, men i övrigt lugnt.
 
Sv: Bo i Tensta?

Men Philo, bor du i Hässelby nu? Jag flyttar till Hässelby strand nästa vecka. Då kanske man kan se dig på promenad med jycke då?
 
Sv: Bo i Tensta?

Hur lång tid tar tunnelbanan till Akalla? Undra om pendeltåget till Jakobsberg tar ca 20 min.
 
Sv: Bo i Tensta?

Instämmer! Älskar Västerort! Jag är uppvuxen i Kista (inte Husby alltså - ibland blir de sammanblandade till ett område vilket inte stämmer) och det är ett jättetrevligt område med Järvafältet runt knuten, lummiga grönområden och fint centrum där precis ALLT finns. Nära stan också (20 min med tunnelbana). Gick gymnasiet i Tensta och har haft häst i Akalla och rört mig väldigt mycket i områdena Kista/Husby/Akalla/Rinkeby/Tensta/Spånga, och det är verkligen väldigt lugnt och trevligt! Spånga och Västerort är för mig de trevligaste områdena utanför tullarna, med oförtjänt dåligt rykte.
 
Sv: Bo i Tensta?

Tror ändå det är lite skillnad på också om man bor mitt i Tensta eller i utkanten av tex Husby?
Vi bodde mitt i Tensta och det var allt annat än lugnt. Mamma jobbar nu i rinkeby, lite i utkanten och där är det mkt lugnare.
Så man får nog se sig omkring lite och känna av läget själv :)

Bodde senare i jakobsberg där jag trivdes mkt mkt bättre, men där går ingen tunnelbana om ts var beroende av det? Pendeln tar annars 20 min in till city ungefär.

Har släkt och häst i Akalla och de trivs bra allihopa, men har själv aldrig bott där.
Även släkt i Bromsten (spånga), men då i villaområdet, men de stortrivs.

Hässelby och Kista har också trevliga områden där jag har bekanta som bor/har bott.
 
Sv: Bo i Tensta?

Men Philo, bor du i Hässelby nu? Jag flyttar till Hässelby strand nästa vecka. Då kanske man kan se dig på promenad med jycke då?

Men gör du? :) Jodå, Hässelby strand här också! Ser du en liten person med två små smala jyckar så är det sannolikt jag.
 
Sv: Bo i Tensta?

Kl

Jag är uppväxt i ett gult radhus i akalla, nära att pendla till stan, 10 min promenad till hästen som stod på järvafältet och det fanns massor med ridvägar. Gick gymnasiet i Tensta och ett av de roligaste jobben jag haft låg i Rinkeby.

Hittar man ett trevligt område kan det vara toppen även alla områden inte är så roliga längre :(
 
Sv: Bo i Tensta?

Men gör du? :) Jodå, Hässelby strand här också! Ser du en liten person med två små smala jyckar så är det sannolikt jag.
Bra att veta! Jag ska hålla utkik och antasta spinkig-hund-folk flitigt! Själv är jag kattmänska och därmed lite mer svårigenkännelig. (Iofs, ser du en 170cm kvinna med en blond devon rex i en turkos-blå sele så kan det ju vara jag. :) )
 
Sv: Bo i Tensta?

Som alltid beror det nog på området och kvarteret man bor i. Det finns ställen i både Husby och Akalla där jag aldrig skulle vilja bo, men områdena som sådana har jag ingenting emot, och det finns verkligen guldkorn bland kvarteren.
 
Sv: Bo i Tensta?

Bra att veta! Jag ska hålla utkik och antasta spinkig-hund-folk flitigt! Själv är jag kattmänska och därmed lite mer svårigenkännelig. (Iofs, ser du en 170cm kvinna med en blond devon rex i en turkos-blå sele så kan det ju vara jag. :) )

Jag ska förvarna de andra whippetägarna i området! :D

Vi bor för övrigt i de rätt nybyggda husen, till höger om t-banan, när man åker från Hässelby gård till Hässelby strand.
 
Sv: Bo i Tensta?

Det är inte jätteroliga områden, det är fult, långt från stan, en tunnelbanelinje som går sällan och är opraktisk när man väl kommer fram till centralen. Stockholm är väldigt mycket att man får vad man betalar för, och det finns ju en anledning till att det är billigt där - det är helt enkelt inte särskilt trevligt att bo där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp