Sv: Blyga människor, tycker ni att "öppna och pratglada" människor är jobbiga?
Hejsan Alla, och tack för era synpunkter. Här kommer lite reflektioner från mig:
De människor jag träffar i arbetet har ett intresse av mig och vad jag har att berätta. Självklart är jag lyhörd och signalerar personen någon form av ointresse så får man backa. Som någon antydde ”så avvek denne om samtalet inte behagade”, och det händer inte då mina möten ofta är bokade och av intresse för båda parter.
Jag pratar inte om extrema situationer, att jag bara skulle sända och sända och är rent ut sagt vara dryg och självupptagen. Det är inte den typen av situation jag talar om. Jag talar om vardagliga situationer: Man möter en människa i foaljen och därefter slår följe till konferansrummet. Vi kanske stannar för att ta en kopp kaffe på vägen. Det är går åt tid till att öppna upp datorn och liksom värma upp innan man talar business. När jag i dessa situationer möter människor som är blyga och mest betraktar mig- och är tysta. Situationer som dessa är vad jag talar om.
Det är i efterhand som jag funderar på om jag skall bemöta ”blyga” människor med att vara tyst själv, eller om jag skall vara som jag är. Ta det som det faller naturligt i situationen. Jag är så nyfiken på hur blyga människor vill att jag ska bemöta dem. När jag grubblade som mest så tänkte jag att blyga människor kanske vill bli memötta med tystnad?
Jag tycker jag har fått indikationer på att de flesta här tycker det är skönt att den öppna människan i sällskapet pratar på lite.
Sen har jag under trådens gång, reflextera över att det är skillnad mellan introvert och blyg. Denna frågeställning kommer jag att grunna mer på. Hur jag ska tolka signalerna. Jag förstår också att jag inte kan vara omtyckt av alla, men jag vill att mina arbetsrelationer skall vara så bra som möjligt och jag vill bemöta människor så att de känner sig bekväma. Därför har jag funderat mycket över detta.
Att jag kan få människor att börja prata ska jag jobba mer på. Som jag sa tidigare så trivs jag i blyga människors sällskap. Men ofta då har jag redan en etablerad relation. Nu talar jag om människor jag möter för första gången, eller väldigt sällan.