Bluphingst

E

evaliz

Har ett sto med bra blup (113) som jag funderar på att betäcka i sommar. Undrar var gränsen går för att få en sk bluphingst. Vet att 120 i blup ger obegränsat antal, men det kan ju vara svårt att få till. Behöver hingstar under 120 extriörsbedömas först? Finns det någon efterfrågan på bluphingstar? Sedan kanske det vore roligare att få ett stoföl eftersom jag inte är ute efter egen hingst.

Sv: Bluphingst

PLAN OCH RIKTLINJER FÖR SVENSKA ISLANDSHÄSTFÖRBUNDETS
VERKSAMHET SOM AVELSORGANISATION
samt stamboks- och registerförande förbund inklusive reglemente;
"Hingst med avelsindex (BLUP) lägst exakt 115 kan från två års ålder erhålla
betäckningstillstånd med totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4
eller 5 års ålder.
Hingst med ett avelsindex 110 – 114 kan visas för bedömning från 3 års ålder och
om den ges en exteriör på lägst 8.0 erhålla begränsat betäckningstillstånd med
totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4 eller 5 års ålder.
Dessa hingstar måste även genomgå hälsoundersökning enligt de äldre hingstarna
men utan krav på spattröntgen. "

Hej..
Ursäkta om jag stör men jag vill fråga en sak..:angel:

Jag har faktiskt fortfarande inte förstått vad Blup är för något:o..

Men jag tackar för svar..

*knapplån*

Passar på att fråga angående BLUP...

Om Kaela visas i vår/sommar kan Blupen både höjas och sänkas då eller?
Vad krävs för att den ska höjas/sänkas?
Kan man höja BLUPen mkt?
Höjs även hennes avkommas BLUP då??

*Virrig*:D

Hennes BLUP är 102 ...
Glaesirs förväntade BLUP är 106,5 hur mkt kan man höja och vart går
gränserna?
Samma när det gäller att sänka den?

För en häst med låg härstamningsblup kan blupen höjas medan den sänks för en häst med hög härstamningsblup vid samma bedömningspoäng.

T ex Admiráll från Skáneyland är bedömd till 8,00 och har lägre blup än sin obedömda syster.

Här kommer en lång förklaring på Blup:
Det är viktigt att ha klart för sig vad det är för skillnad på avelsbedömning och avelsväde. Resultat av bedömningen av en avelshäst beskriver det vi kallar för hästens fenotyp. Fenotypen är, enligt en av genetikens grundteorier, ett resultat av både genotyp och miljö d.v.s hästen är född med en viss genotyp som inte ändras något under hela livstiden men vissa miljöfaktorer kan påverka hur hästen visar upp sig. Den ärftliga delen av fenotypen är genotypen och det är den som vi försöker komma åt med hjälp av BLUP-metodiken. Avelsbedömningar beskriver därför hästens fenotyp men avelsvärdet beskriver hästens genotyp.
Avelvädering med hjälp av BLUP-metoden startade i praktiken under 70-talet men principen för metoden pressenterades redan 1948 av en proffesor i USA. I början använde man metoden för avelsvädering av mjölkrastjurar men nu har den fått mycket mer vidsträck användning vid avelsvädering inom de flesta djurslag över hela världen.
Genombrottet på hästsidan för BLUP kom lite senare men den förste som analyserade hästdata med hjälp av BLUP var islänningen Thorvaldur Arnarson som numera bor och jobbar här i Sverige. I sin doktorsavhandling från Ultua 1983, presenterade han bl.a BLUP avelsvärde för ett antal isländska hingstar och visade hur man skulle kunna bygga upp ett avelsvärderingssystem med hjälp av BLUP för islandshästar. Sedan 1986 är BLUP en officiell avelsväderingsmetod inom hästavel på island.
Det som ligger bakom BLUP-avelsvärden är naturligtvis avelsbedömningarna och man kan säga att BLUP-avelsvärden är på så sätt och vis en vidarebehandling av avelsbedömningen. Där har man nämligen bl.a tagit hänsyn till att det finns ett antal faktorer som påverkar avelsbedömningen men som inte alls är genetiska och därför inte ärftliga. Dessa faktorer kallas miljöeffekter och de kan elimineras med hjälp av BLUP. I islandshästavel är det effekterna av år och ålder vid bedömning samt kön som är viktiga att kunna korrigera. Bedömningssiffrorna för t.ex. ett 4 år gammalt sto och en 8 år gammal fulltränad hingst är inte direkt jämförbara men däremot deras BLUP avelsvärde där man bl.a. har korrigerat för effekterna av kön och ålder.
En viktig fördel med BLUP är dessutom att man utnyttjar all information (bedömningsresultat) som finns d.v.s om individen själv och alla hans släktingar och på det sättet ökar säkerheten på de skattade avelsvärden. Bedömningsresultat av syskon, föräldrar, avkommor, kusiner o.s.v ger nämligen viktig information om individens avelsvärde och denna information kan man kombinera på ett optimalt sätt med hjälp av BLUP-metodiken. Detta betyder också att man kan skatta avelsvärden även för individer utan egen info t.e.x föl eller unghingstar. I det fallet är avelsvärden helt enkelt medeltal av föräldrarnas avelsvärde.
Hos islandshästen bedömmer vi många egenskaper, både exteriöra och ridegenskaper. Dessa egenskaper är alla korrelerade på något sätt d.v.s en bedömningssiffra för t.ex tölt hos en häst ger även en viss info om hästens passförmåga. Med hjälp av statistiska metoder har man kommit fram till hur starkt de olika egenskaperna hos islandshästen är genetiskt korrilerade. Dessa korrelationer har sedan byggts in i BLUP systemet så att informationsmängden bakom varje avelsvärde ökar och därmed säkerheten.
Nackdelen med BLUP-metodiken är att den är ganska kmplicerad och kräver en stor beräkningskapacitet. Det är således helt omöjligt att räkna ut avelsvärdet för hand och därför kan man tycka att de är svåra att förstå ibland. Vill man fördjupa sig i själva uträkningen måste man lära sig principerna i matris-algebra sedan går fortsättningen ganska lätt.
En nackdel med avelsvärden som pressenteras för islandhästen, vilket inte har att göra med själva Blup-metodiken, är att man inte kan göra någon korrigering för tränare ryttare. Hur en häst visar upp sig påverkas naturligtvis i hög grad av hur meriterad ryttaren är. Detta problem har troligen minskat de senaste åren genom att allt fler ryttare får större erfarenhet av att visa upp avelshästar och att man i allmänhet fördereder hästarna bättre inför bedömning.
I avelsarbete kan den inivduella hästuppfödaren använda BLUP-avelsvärden t.e.x för att välja hingst till sina ston d.v.s man väljer hingst med höga avelsvärden i de egenskaper man tyker är viktiga att förbättra. I detta sammanhang är det bra att komma ihåg att BLUP-avelsvärde för islandshästar brukar pressenteras på en skala där 100 är medeltal för populationen och de flesta avelsvärdena ligger mellan 60 och 140. Det är också viktigt att kolla hur mycket informaiton som ligger bakom avelsvärden hos olika hästar eller säkerheten som det bruka kallas. En bedömd hingst som dessutom har 50 bedömda avkommor har avelsvärden är skattade med en stor säkerhet medan t.ex. avelvärden hos ett obedömt sto är mycket osäkert.

För en häst med låg härstamningsblup kan blupen höjas medan den sänks för en häst med hög härstamningsblup vid samma bedömningspoäng.

T ex Admiráll från Skáneyland är bedömd till 8,00 och har lägre blup än sin obedömda syster.

Så eftersom Kaleas BLUP(102) är låg borde hon kunna höja den!?
Hur mkt kan den som mest höjas?
Höjs den om hon hamnar över 7,50 då?:o

Hur mkt höjs avkommans BLUP?

Den här texten missar nästan helt vikten av sannolikhetsvärdet, som anges i procent.
Det man inte heller kan göra är att dela upp BLUP och avelsbedömning i två motsatta sidor. BLUP beskriver också alltid fenotypen eftersom BLUP aldrig skulle kunna beräknas utan avelsbedömningar. Miljöeffekterna kan inte helt beräknas bort ("elimineras") genom att använda BLUP - det är en omöjlighet.

Den stora svagheten i BLUP-systemet är också tillförlitligheten och underlaget/urvalet som görs innan avelsvisning av hästar eftersom så få individer procentuellt sett visas för fullbedömning.

BLUP är ett komplement och kan aldrig helt ersätta avelsvisningar eller någon annan form av bedömning av individen. Fenotyperna är mycket viktig vid avelsurval och kombinationsurval. Och då är avelsvisningarna mycket viktiga.

När det gäller Kaela så skulle jag tro att hon behöver en bedömning på 8.0 för att göra en märkbar höjning på sin BLUP. Det är inte så att om en hästs BLUP på tex 90 höjs om den får en bedömning på t ex 7.60.

Avkommans BLUP måste väl höjas med hälften av det som mamman höjs med. Säg att hon höjer sig från 102 till 108 dvs 6 steg eftersom hälften av BLUPen kommer från mamman höjs fölet med 3 steg.

Undrar också lite hur mycket man kan påverka BLUP genom bedömning, har ett (tänka) 11 årigt sto som skulle ha blivit bedömd tidigare. Men så blev det studier och utlandsflytt och jada jada. Nu är hennes dotter 5 år och SKA visas (jag har större möjligheter nu iaf) Mammans BLUP har sänkts 2 steg från 101 till 99 på 10 år och dotterns från 110 till 109. Om jag bedömmer dottern och hon går in över 8,0 (hyfsat troligt) kommer ju mammans BLUP att sluta sjunka iaf. Men om hon sen bedöms till ca 7,8 (gissningsvis därikring) blir det då upp eller ner för det påverkar ju också dotterns BLUP???

Nån som hänger med mig i mitt spånande.

Till ursprungsfrågan så tror jag det är lättare att sälja ett föl med bra BLUP, men det finns ju en del att välja på redan så några fantastiska priser kanske man inte ska räkna med. Beroende på vad stoet har för stam, om man får fram en hyfsat ovanlig stam och kanske lite rolig färg (dvs nån annan än Askur från H och svart;)) så finns det nog intresserade köpare!

När det gäller frågan om vad som är lättast att sälja så är det hästar med bra fenotyp.
Dvs hästar med mycket utstrålning, bra lynne och med bra rörelser och rena gångarter.

Detta är inget jag har skrivit ner av eget huvud utan det kommer från det föreläsnings material man får när man går en av SIFs avels kurser.

Det stod abolut inget om att avelsvisningarna inte är viktiga snarare tvärtom Det som ligger bakom BLUP-avelsvärden är naturligtvis avelsbedömningarna och man kan säga att BLUP-avelsvärden är på så sätt och vis en vidarebehandling av avelsbedömningen. Där har man nämligen bl.a tagit hänsyn till att det finns ett antal faktorer som påverkar avelsbedömningen men som inte alls är genetiska och därför inte ärftliga.

Det är också viktigt att kolla hur mycket informaiton som ligger bakom avelsvärden hos olika hästar eller säkerheten som det bruka kallas. En bedömd hingst som dessutom har 50 bedömda avkommor har avelsvärden är skattade med en stor säkerhet medan t.ex. avelvärden hos ett obedömt sto är mycket osäkert.

BLUP-metodiken är ett riktmärke inom avelsvärde på individen, sedan är det upp till var och en avlare hur vida mycket vikt man vill lägga på den!

Detta är inget jag har skrivit ner av eget huvud utan det kommer från det föreläsnings material man får när man går en av SIFs avels kurser.

Det stod abolut inget om att avelsvisningarna inte är viktiga snarare tvärtom Det som ligger bakom BLUP-avelsvärden är naturligtvis avelsbedömningarna och man kan säga att BLUP-avelsvärden är på så sätt och vis en vidarebehandling av avelsbedömningen. Där har man nämligen bl.a tagit hänsyn till att det finns ett antal faktorer som påverkar avelsbedömningen men som inte alls är genetiska och därför inte ärftliga.

Det är också viktigt att kolla hur mycket informaiton som ligger bakom avelsvärden hos olika hästar eller säkerheten som det bruka kallas. En bedömd hingst som dessutom har 50 bedömda avkommor har avelsvärden är skattade med en stor säkerhet medan t.ex. avelvärden hos ett obedömt sto är mycket osäkert.

BLUP-metodiken är ett riktmärke inom avelsvärde på individen, sedan är det upp till var och en avlare hur vida mycket vikt man vill lägga på den!

Jo jag vet att det är en allmän skrift skrivet som en presentation och naturligtvis betonar man inte alltför mycket problemen som finns med BLUP eftersom bedömnings- och godkännandesystemet för användning av hingstar i Sverige är så hårt koncentrerat på BLUP. ;)

Eftersom systemet också ska avvägas med en sannolikhetsfaktor så anser jag det är omöjligt att kompensera bort delar av fenotypen med viktningsfaktorer. Det är inte korrekt att hävda något sådant. BLUP ska ses som ett komplement och inte en ersättning av andra mycket viktiga faktorer i avelsurval och kombinationsurval.
Du kan heller inte säga med säkerhet hur stor genomslagskraft en hingst har på just en enda individ eftersom det oftast är en kraftig utsortering och urval för visning av hingstens avkommor. Och ofta är inte heller avelstona i Sverige visade.
Att kombinera två individer med hög BLUP ger absolut inte någon garanti för att avkomman i sig ska bli så mycket bättre än sina föräldrar - eller ens lika bra.... (eftersom bedömningssystemet inte utnyttjas fullt ut) Det vet man först när fölet är vuxet, indridet och eventuellt bedömt.

Jag har inget emot BLUP om det används med urskiljning, men det kan aldrig ersätta övriga viktiga faktorer. Att unghingstar kan få betäckningstillstånd utan att ha visats och fått ett omdöme om exteriör och rörelser tycker jag är galet - om man nu vill försäkra sig om avelsframsteg...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur