Jessica.B.

Trådstartare
Jag har varit inne och tittat på mina (det ena stoet är ett låne sto) två stons blup och blev ganska så besviken då det känns som det är miss visande. Båda damerna är efter Cortez. Turban Rose är morfar till det ena stoet som jag anser är bäst. Hon har en otrolig hoppkapasitet som hon förhoppnings vis ska få visa nu. Mycket bättre typ, ca 170 cm högrest och enorm utstrålning men gick tyvärr dåligt på treårs testet, då hon var mycket spänd. Detta sto har dålig blup. Det andra stoet. Morfar Racot Bra ridbarhet men skadade sig för två årsen så kom inte ut på tävlingsbarnan och inte visad. Något lågställd, lång i kroppen ca 163 cm rör sig trevlig hoppar bra, saknar utstrålning, en ganska så alldaglig häst Nu till det hela om man nu som köpare går in och kollar blupen så skulle man ju välja stoets föl med höst blup men det andra stoet är så mycket bättre och avkommorna kommer nog bli väldigt bra. Hur mycket kollar ni på blupen?

Sv: Blup

Nu har min lånemage en väldigt bra blup med plus på allt utom hoppningen (trots att hon själv hoppar riktigt trevligt) men går man bara en eller två generationer tillbaka fanns det ett sto på mödernelinjen som hade minus på precis allt!!!
Men eftersom avkommorna blivit så pass bra kan man nog räkna med att ett gott hingstval som kompletterar stona kan leda fram till betydligt bättre blupsiffror.
Skulle jag köpa ett föl idag så skulle jag helst vilja ha ett där stoet har presterat. Så är inte fallet med min lånemage utan där beror bristen på prestationer inte på bristande kapacitet utan på andra orsaker. Men man hamnar i en annan sits när man själv känner till stoet, det är viktigare än blupsiffrorna.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 768
Senast: pastejja
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 437
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 418
Senast: Bison
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka