nett

Trådstartare
Jag vet att det börjar bli lite tjatigt med BLUP frågor men jag har fortfarande inte fått det klart för mig. Hur kan man räkna ut ett sto:s BLUP om hon är bedömd? Hur räknar man ut det, helt enkelt? MVH/Nettan:D

Sv: Blup

Är hästen bedömd så hittar du blup:en enkelt på World Fengur.
För föl tar man mor+fars blup och delar med två.
I år har blupen sjunkit rätt rejält för många individer.

Men jag kan inte logga in på worldfengur. Du vet inte hur den kan räknas ut då? /Nettan :confused:

Det finns en flik på WF om blup, där står alla siffror samt "tillförlitligheten" - det beror ju på om hästen har egen bedömning eller om det är utslaget på släktingar osv.

Sist jag kollade hade Orri frá Thufu 100% accuracy. (!!)

jag ser ingen flik i worldfengur om BLUP.....var finns den någonstans?

När du sökt på hästens namn under "avancerad sökning" så får du upp uppgifter om hästen. I överkant finns då flikar för t ex BLUP Index, Bedömning mm.

kl

När ändras blupen?
Jag exteriörbedömde min häst i augusti och därför kommer hennes att ändras. nog för att den kommer sjunka men jag vill veta till vad.

Nya blupen är väl ute nu om jag inte har fel.

nett - blupen är inte fast, den är relativ och beror på hästens och släktingarnas prestationer i förhållande till förväntningar. En hög blup kan alltså rasa, en låg kan höjas. Finns fler trådar om detta ifall du söker på forumet.

Det visste jag, jag trodde att det var att dom hade höjt reglementet för bedömningarna. Men tack ändå för försöket att förklara det.......

Inte på min tjej iaf, den är oförändrad :confused: Jag kan inte tänka mig att hennes skulle ligga kvar på samma blup, den borde ju ha förändrats tycker jag.

Vad räknas som en bra BLUP på en obedömd häst?
Min valack har ju 1klass pappa men "okänd" mamma så jag är intresserad om hans blup är bra eller dålig :p

I sånna fall blir tillförlitligheten sämre, eftersom den blup:en räknas genom att mammans siffror är delat på hennes föräldrar, och sen din avkomma blir ju en skattning till.

Sassa, "din tjejs" blup behöver ju inte förändra sig, det beror ju på vad som händer med henne och hennes släktingar. Det är ju som ett stort pussel ...

100 räknas ju som medel, allt under 100 är sämre och över 100 är "bra". Min valack (med numera kastrerad förstaklass pappa och "gårdsmamma", dvs ingen spec stam på henne) har i dag 98 i BLUP, när jag köpte honom för sex år sen hade han 108. Och som ang sa, är det inga bedömda föräldrar är det ju bara en uppskattning på släktingars BLUP, mycket osäkert att säga alltså.

Men en annan fråga, min åring har 108.5 i BLUP. Räknar man med kommatecknet eller räknar man i hela tal, dvs antingen att hon har 108 eller 109?

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen