BLUP/tävlingsresultat

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rebus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 030

rebus

Trådstartare
Sitter och kollar på lite släktingar till mina hästar. Ett av stona är ett elitsto då flera av avkommorna har gjort bra resultat på tävlingsbanan. Dock har hon under 100 på allt i BLUP och röda färger på staplarna, hur kommer det sig? Borde inte BLUP avspegla hennes förärvning?

Sv: BLUP/tävlingsresultat

Jag har tänkt samma tanke själv när jag surfat runt på blup sidan...

Det jag kommit fram till är att även ston med högt bedömda avkommor får sänkt blup när de blir äldre... Kolla in hennes avkommors blup så ser du att de säker har mkt högre blup och det är ju då delvis pga av deras goda mor.

Äldre häst=lägre blup (generellt)

Det de vill visa med blupen är väl då att man ska föra generationerna framåt, alltså det är bättre att avla på hennes döttrar än henne (om man kraftigt generalliserar). Man får alltså, statistiskt sett, ett större avelsframsteg om man använder nästa generation...

Mitt sto fick nu nä de gjorde om sidan ett sänkt blupvärde, vilket inte känns kul... Men när det kommer till kritan så är det ju bara en siffra och en fingervisning ingen lag;)

Jag skulle inte tveka en sekund på att använda ditt sto om hon är elit, du vet ju att avkommorna bevisligen blir bra. Man kanske ska tänka på att använda lite "nyare" stammar på hingstarna, det hjälper upp avkommans blupvärde + att det kanske är lättare att sälja. (självklart är prio ett att hingsten passar stot).

Ps. Det här är mina egna tankar och funderingar kring dessa låga värden på högt meriterade ston..ds

Lycka till

Jag tycker att det är likadant med gamla hingstar. Titta t ex på Jovial 369 och hans enorma mängd svårklassavkommor i alla dicipliner, trots det är han bara över medel på typ och skritt.

Kanske är det så att trots att avkommorna hade goda tävlingsresultat så hoppade de och rörde sig dåligt enligt måttskalan?

Ja, jag tänker inte sluta avla på henne för några siffrors skull:angel:

Hur som helst så tycker jag att BLUPsiffran att hon t ex nedärver en mycket god hoppförmåga. De avkommor som har visats på unghästtester har inte fått några höjdarpoäng då, men två av dem är placerade i 1,50, det borde väl vara mer värt än löshoppningen på 3 årstestet tycker man??

Ja, systemet känns orättvist mot de gamla fina hästarna som förärvt sig så bra tycker jag.

Om det är så att måttskalan säger 6 eller 7 vid 3 årstest så har de avkommorna med ryttare vid 9-10 års ålder placeringar i 1,50. Då tycker jag inte att siffran för utvecklingsbarheten stämmer alls, och vad säger då ett 3 årstest om framtiden, för det är väl konkurrensstarka tävlingshästar man strävar mot? En 6 åring har nu gått 1,25 med mycket gott resultat, så han verkar gå i sina syskons fotspår, han fick 5 5 på 3 års löshoppningen, men hoppar enligt proffsryttare 9-mässigt nu.

Jag tycker inte heller att systemet är rättvist. Det handlar ju så mycket om ryttare. Tänk på Mynta som fick 5 4 på hoppning på kvaliteten.

Jag har fått en beskrivning av hur det var från en som var där. Tänker inte lägga ut den på nätet men den gjorde att jag förstod varför hon fick de poängen.

Ja, systemet känns orättvist mot de gamla fina hästarna som förärvt sig så bra tycker jag.

Fast det är ju dagens avelsmaterial du vill jämföra med. Indexet 100 står för vad medelhästen har idag (tror att det räknas på hästar som idag är mellan 4 och 17 år?). Sedan kan ett sto som är ELIT-premierat lämna jättebra avkommor om man jämför med andra i hennes årskull, men jämfört med dagens medelhäst kanske de inte är fullt lika bra. Det är det som kallas avelsframsteg och är ju det man vill uppnå. Gamla ston ska inte vara lika bra som yngre, i så fall har något gått fel i avelsarbetet.

Fast 5-4 på löshoppning säger ingenting hur hästen blir med ryttare på ryggen.

Löshoppningen är ju en bedömning på dagsformen och hur de som tränat löshoppningen med hästen lyckats lära den löshoppning.

Fast det är ju dagens avelsmaterial du vill jämföra med. Indexet 100 står för vad medelhästen har idag (tror att det räknas på hästar som idag är mellan 4 och 17 år?). Sedan kan ett sto som är ELIT-premierat lämna jättebra avkommor om man jämför med andra i hennes årskull, men jämfört med dagens medelhäst kanske de inte är fullt lika bra. Det är det som kallas avelsframsteg och är ju det man vill uppnå. Gamla ston ska inte vara lika bra som yngre, i så fall har något gått fel i avelsarbetet.

Som detta exempel, ett sto f.-89, alltså 19 år i år, med två avkommor med plac. i 1,50, hur många ston har det? Naturligtvis kan yngre ston inte ha det pga av ålder, men teoretiskt skulle ston som är 13 år kunna ha det. Jag tror nog att hennes avkommor står sig bra även mot yngre stons avkommor. Hon är dräktig i år och har flera yngre avkommor som är lovande, det ska bli intressant att se hur de avkommorna står sig mot yngre stons avkommor i framtiden. Tyvärr har hon bara lämnat hingstar, så vi har inte kunnat spara något sto att avla på. Vad jag märker är att hennes avkommor är helt annorlunda i uppsutten hoppning än löshoppning. Ingen avkomma har egentligen löshoppat speciellt bra, men när de börjar ridas har deras hoppteknik med ryttare alltid varit avsevärt mycket bättre. Det är kanske bättre att vänta med ev. visning tills de är 4 år då den där poängen från 3 års löshoppningen verkar väga tungt i BLUP.

Jag har fått en beskrivning av hur det var från en som var där. Tänker inte lägga ut den på nätet men den gjorde att jag förstod varför hon fick de poängen.

ja, jag förstår ju att NÅNTING har hänt och dom bedömmer ju bara efter dagsformen och HUR hästen visas. Jag känner till några hästar som fått dåliga poäng på 3-års test och sen fått diplom på 4-års kvalitén. :smirk:

Jag vet inte exakt hur stor vikt man lägger vid de olika bedömningarna (de har ju troligen olika arvbarhet) men jag har svårt att tänka mig att man lägger särskilt mycket större vikt på 3-årstestet än kvaliteten.

Vad gäller avkommornas resultat så tycker jag att det låter konstigt att BLUP-en skulle bli så dålig om avkommorna har presterat så högt som du säger. Är du säker på att tävlingsresultaten har blivit registrerade? Står avkommornas championatspoäng med i databasen?
Annars kan det vara så att övriga avkommor har presterat mediokert och att de avkommorna som har presterat bra är efter hingstar med högt BLUP? Som du märker så spekulerar jag bara lite... ;)

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Twihard
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Myzan87
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 823
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna