Sv: BLUP/tävlingsresultat
Jag har tänkt samma tanke själv när jag surfat runt på blup sidan...
Det jag kommit fram till är att även ston med högt bedömda avkommor får sänkt blup när de blir äldre... Kolla in hennes avkommors blup så ser du att de säker har mkt högre blup och det är ju då delvis pga av deras goda mor.
Äldre häst=lägre blup (generellt)
Det de vill visa med blupen är väl då att man ska föra generationerna framåt, alltså det är bättre att avla på hennes döttrar än henne (om man kraftigt generalliserar). Man får alltså, statistiskt sett, ett större avelsframsteg om man använder nästa generation...
Mitt sto fick nu nä de gjorde om sidan ett sänkt blupvärde, vilket inte känns kul... Men när det kommer till kritan så är det ju bara en siffra och en fingervisning ingen lag
Jag skulle inte tveka en sekund på att använda ditt sto om hon är elit, du vet ju att avkommorna bevisligen blir bra. Man kanske ska tänka på att använda lite "nyare" stammar på hingstarna, det hjälper upp avkommans blupvärde + att det kanske är lättare att sälja. (självklart är prio ett att hingsten passar stot).
Ps. Det här är mina egna tankar och funderingar kring dessa låga värden på högt meriterade ston..ds
Lycka till