BLUP på stoet

videnlis

Trådstartare
läste att man inte ska avla på ston med blup under 100..

har ni alla med föl, ett sto med över 100?

i vilka fall kan man tänka sej att dra ner gränsen lite?

mitt sto har inga större fel, är dock inte av den högresta sorten,frisk,frammåt osv..men hennes blup är bara 94. inget att avla på?
hon har fått 3 föl med en tidigare ägare..de fölen har blup på över 100.

Sv: BLUP på stoet

BLUP Best "Linear Unbiased Prediction" är ett index (en siffra) som räknas fram utifrån hur det gått för släktingar på bedömningar, exakt vad man tar hänsyn till och hur man gör uträkningen vet jag inte. Teorin bakom är att hästar nedärver sina egenskaper och om nära släktingar har en bra tölt så är sannolikheten att din häst har bra tölt stor och indexsiffran blir hög, har alla släktingar en tunn och tråkig svans så är risken att din har det stor och risken att hon nedärver en tunn och tråkig svans det oavsett hur hennes ser ut är också stor.

Har din häst inga nära släktingar som är bedömda så är din hästs BLUP egentligen bara en dåligt underbyggd gissning men om det finns gott om bedömda släktingar så har den större relevans.

Det är bara du som kan avgöra om du vill avla på din häst, vill du ha ett föl och behålla det ser jag ingen anledning att låta bli (om hon är frisk och kry dvs) ska du avla för att sälja så ska du vara mer kritisk, utbudet av hästar är stort och folk ser gärna att mamman har presterat något eller har bra stam.

Blup är enbart skit idga tycker jag det säger ingenting om hur DIN häst är.

Blup skulel vara bra OM man införde att ALLA MÅSTE visa sin häst sto valack hingst hobby hst som tävlingshäst.Först DÅ kan amn verkligen se till 10% vad för avkommer hingstar och ston verkligen ger.

Ska man vara noga med höga blup så ska hingst'garen kräva att stoet som tar föl efter sin hingst visar fölena. Alla är ju inte intresserade av att visa eller tävla på hög nivå ävenom hästen är superfin och har superfina steg..
Det vimmlar fullt av potensiala tävlingshästar ute i sverige men som har ägare som bara har häst för det är roligt de åker på sin höjt och tränar då och då och tävlar 1-2 ggr om året max.

Så om ett sto lämnar 10 avkommeroch inga visas eller tävlas men avkommorna är igentligen superfina och har bra steg men detta kommer aldig fram och stoet kommer få skitpoäng och skall enligt Blup ej avlas på!

Medans det kan finnas ston med 10 avkommor och 2 är visade och är sina resten alltså 8 stycken är det grova extriöra fel påoch de rör sig inge vis´dare.Ja då får stoet högre blup eftersom det är visade avkommor och det ger en falsk bild av vad stoet igentligen ger!

Jag har alltid tyckt att alla häsatr oavsätt ras skall visas ett måste för att få regga dom..Likaväl som alla måste ragga, skaffa pass och så, så tycker jag att även visning skall bli obligatoriskt.

Då kan man se fort vilka hästar som ger dåliga avkommer och kan påså sätt ta bort dom ur avel.

Idag tycker jag all fokus ligger på hingsten vissa tycks tro att man kan ta vilekn skit sto som helt bara man tar en bra hingst så kommer fölet bli toppen... Nu funkar det inte så utan fölet äver 50% av stoet med.
Sedan finns det något som heter tur och otur. Man kan ta det bästa och få skit och man kan ta skit och få det bästa. Men kan man inte leva efter turen hela tiden.

Sedan finns det olika typer av islandshäst vare sig man vill eller inte vill erkännadet.

Man har idag avlat fram den stora, smäckra islänningen med långa ben nästan lite lik araben långa halsar mm.

Det är ju inge fel på de men att då gämför adenna nya sportiga typen med den äldre brukstypen är som att gämföra äpplen och päron.

Och tyvärr har det blivit så att man vill ha enbart den sportigatypen det är den som är tillfördel ute på utställningarna.
Vi som har den brukstypade islandshästen har lite svårare att få ett sto in i stamboken!

jag vet inte om hon har bedömda släktingar..tror inte det..hennes föl är inte visade heller..valacker alla 3.
det stämmer ju att om man inte visar upp hästen och avkommorna,oavsett det e sto,eller valack,eller hingst,så får man inget riktit värde,bara ett uträknat.
jag gillar ju hästen skarpt,hon e mera brukstyp,och lynne mm e bra.

nästa fråga: om jag nu bestämmer mej för att betäcka , har 3-4 favorithingstar ungefär..av dessa så e 3 sportiga o en är väl mera åt brukshållet..har inte sett honom i verkligheten än. men han e jättestor. mitt sto är ca 137 kanske, hingsten e 146..e det för stort?

kort och gott blup=bluff

Inget jag går efter överhuvudtaget, finns hästar som har jätte bra härstamning men låg blup och tvärt om, blup är ingen garanti för att avkomman är bra alls.

Min hingst har bara 112 i blup för att mamman aldrig blev visad på grund av att hon hamnade hos folk som inte var intresserade av det. Hon hade 125 i blup när hon kom till sverige som 4 åring men sen sjönk den jätte mycket när hon inte blev visad.

Så trots att hans pappa har en otroligt hög bedömning och har vunnit VM i både avel, fyrgång och tölt och hans morfar har 9,01 på ridegenskaper är blupen inte spec hög.

Tycker det är helt idiotiskt att man får avla på unghingstar bara för att de har en hög blup, bara för att hästen har bra härstamning betyder det inte att alla avkommor blir bra så jag tycker att alla hingstar ska ha blivit totalbedömda och godkända innan de får avändas i avel.

Jag vet ett sto som har rätt hög BLUP men jag skulle aldrig vilja ha ett föl av henne. Hon är elak, går inte rent i gångarter osv. Otrevlig helt enkelt. Jag skulle hellre vilja ha ett föl efter ett trevligt sto. Antingen bra lynne eller bra gångarter och exteriör osv.

läste att man inte ska avla på ston med blup under 100..

har ni alla med föl, ett sto med över 100?

i vilka fall kan man tänka sej att dra ner gränsen lite?

mitt sto har inga större fel, är dock inte av den högresta sorten,frisk,frammåt osv..men hennes blup är bara 94. inget att avla på?
hon har fått 3 föl med en tidigare ägare..de fölen har blup på över 100.
Bra att tänka på:
Vilka egenskaper har hon som är positiva? Både exteriört och ridmässigt.
Vilka egenskaper har hon som är negativa? Både exteriört och ridmässigt.
Överväger de positiva de negativa? Gillar du henne som individ? Hennes temperament? Tycker du om hennes ridegenskaper?
Om du får ett föl som är likt henne kommer du att vara nöjd då? Ett föl som du kan tänka dig att ha kvar även som vuxen?
Svarar du övervägande ja på ja och nej frågorna så är du en bra bit på väg :)
Om du har svårt att punkta upp svar på de första frågorna kanske du kan bolla med någon.

tack för åsikter!
det där som freya skrev e ju bra! så jag bollar me er nu:

positiva egenskaper exteriört : hm..det beror på vad man gillar,hon är av lite tyngre sort,hon har inget som direkt e wow, men inget som e direkt dåligt heller.hon har bra kvalitet på hovarna..

negativt: hon har en anining "tunna " ben, .. blir lätt (jättejättelätt) fet.

ridmässigt positiva : hon e frammåt, har egen motor, pigg o trevlig att rida.

negativa: hon går orent tidvis..är lite passtaktig. hon har ju ett hovbensbrott,som inte har läkt ihop som det borde, inbillar mej att det har med saken att göra..hon är rätt stel oxo. det skulle väl gå att jumppa bort..

men jag gillar henne jättemycket som individ, och skulle fölet bli som hon,skulle jag vara nöjd. fölet skulle jag spara , är meningen åtminstone.

ja, det var kanske inte så där jätte positivt ändå ??:o

det är väldigt mkt jobb att föda upp en häst och det tar många år innan man kan göra något med den så om man inte absolut vill ha en egen fölunge efter det egna stoet är det enklare att bara köpa en 3-4 åring, de är inte så dyra när de är oinridna och då tar det inte så lång tid innan man kan börja rida och man kan bestämma själv, vilken färg, kön och härstamning den ska ha samt att du redan kan se hur den är i sättet och gångarterna.

Han är verkligen jätte fin din lille kille!

Tips: BLUP räknas inte i halva, utan rundas då av uppåt :) Thor har alltså en BLUP på 102 :)

Kram

Man ska inte stirra sig blind på BLUP. Min kompis var på en gård på island och jobbade, hos Siggi Sigg, (för er som inte vet så är hans gård ganska känd, han har flera tävlingsmeriter, avlar och säljer hästar till elitryttare) och han sa till henne att vi svenskar tittar för mycket på Blup, . Har man en bra häst så är det klart man ska avla på den, om man tror att den kan få fina föl och sen ska man "blunda" för Blupen.

Min Arta har 93 i blup. Hon har två bedömda avkommor och jag tror på fler av hennes föl. (En till kunde varit visad om hon inte fått tas bort så olyckligt). Så visst ska men titta på mer än blupen.

tack så mycket för era svar!
fölrt ser riktit fint ut!!

jag red lektion idag, och fick en aha-upplevelse..det är nog mitt fel många gånger att vidja inte visar sin bästa sida... får fortsätta fundera.
nu e hingstarna gallrade ganska långt.

toti från gategården
asi fra guldbaek
fengur fra suluholti
grasteinn. fra ?? kommer inte ihåg..men helt nyimporterad till finland....(googla ankis stall..)

vad tycker ni om dessa??

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 548
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar