BLUP för ston och kåringsiffror

HeJe

Trådstartare
Jag har två olika frågor som jag hoppas att jag kan få svar på här i avel :bow:

1. Har man användning av blupsiffrorna på sitt sto när man ska välja hingst? I så fall - hur använder man dem? (Jag är inte insatt i hur blupindexet fungerar).

2. Jag skulle vilja ha veta vad de olika siffrorna från danska kåringen står för?
Hingsten är Don Romantic och siffrorna från kåringen är:
9-9-8-9-8-8-8-10-10-10

Hoppas på hjälp!

HeJe

Sv: BLUP för ston och kåringsiffror

Jag kan inte svara på din fråga om kåringsiffrorna, men jag ska försöka att svara så gott jag kan på din fråga om BLUP för ston.

Eftersom att ston får så få antal avkommor under sin levnadstid så är BLUP-indexen för ston rätt osäkra. Personligen trodde jag verkligen att BLUP-index för ston var mycket tillförlitliga, men efter att ha läst Jan Philipsons avhandling "BLUP i ridhästaveln - varför och vad betyder indexen?" så skulle jag inte lägga allt för stor vikt vid stoets BLUP-index, utan istället tänka igenom stoets egenskaper så att det passar det man söker hos hingsten.

Sv: BLUP för ston och kåringsiffror

Hej!

Tack så mycket för ditt svar! Det var väl lite vad jag misstänkte, men då jag redan valt hingst innan jag tog reda på hennes BLUP-poäng så tänkte jag att jag kunde kolla om jag valt rätt utifrån dessa!

Vad kåringsiffrorna betydde hittade jag själv med lite "googlande" :o

/HeJe

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 605
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka