Bluetick coonhound

Santoxen

Trådstartare
Har alltid velat ha en blodhund till spår, sök och ev. bevakning, men är helt avskräckt pga hälsan och all extra hud…Letade runt lite på liknande raser och hittade Bluetick coonhound som tilltalade mig betydligt mer, men har aldrig träffat på någon i verkligheten så tänkte kolla om någon här har träffat en!
 
Har alltid velat ha en blodhund till spår, sök och ev. bevakning, men är helt avskräckt pga hälsan och all extra hud…Letade runt lite på liknande raser och hittade Bluetick coonhound som tilltalade mig betydligt mer, men har aldrig träffat på någon i verkligheten så tänkte kolla om någon här har träffat en!
Vad är det som fått dig att fastna för just dem? Finns ju en massa raser som passar till spår/sök tänker jag.
Vad menar du med bevakning?
 
En person här i byn har tre stycken och pysslar mycket med canicross. Det är glada och väldigt atletiska skitar alla tre men mycket mer än så vet jag inte.
 
Den jag träffat är jakthund, och den lät något förfärligt. 😅 Användes för att jaga vildsvin. Det finns säkert individer som kan leva som sällskapshundar, så länge de får spåra, men det finns ju också andra hundraser med mindre jaktdriv som gärna spårar. Så att börja med coonhound kanske riskerar att sätta ribban lite högt i form av åtagande. Jag tror inte det finns så många i Sverige, men det bästa hade varit att träffa uppfödare/ägare, så får man en känsla av om det är en matchning eller inte.
Vad betyder bevakning? Väktarhund?
 
Den jag träffat är jakthund, och den lät något förfärligt. 😅 Användes för att jaga vildsvin. Det finns säkert individer som kan leva som sällskapshundar, så länge de får spåra, men det finns ju också andra hundraser med mindre jaktdriv som gärna spårar. Så att börja med coonhound kanske riskerar att sätta ribban lite högt i form av åtagande. Jag tror inte det finns så många i Sverige, men det bästa hade varit att träffa uppfödare/ägare, så får man en känsla av om det är en matchning eller inte.
Vad betyder bevakning? Väktarhund?
Tja skallet ska ju låta långt i skogen så kan ju inte låta fjuttigt utan måste ju ha en bra klang :love:. Själv håller jag alltid på att skratta ihjäl mig när jag hör en sällskapsras skälla 😅
 
Även om man har hittat rätt ras är det viktigt att komma ihåg att ju numerärt mindre ras, desto svårare att kunna välja uppfödare och individ. Ibland är det bättre med en bra individ ur en ras som är ett andrahandsval.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 052
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 783
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
3 994
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp