ramonarunds, nu menar jag inte att klaga på dig personligen ;) men det du skriver är ett utmärkt exempel på de hemska fel som cirkulerar i den engelskspråkiga världen om hästfärger. :crazy: "Dun" används ofta felaktigt för gulbrun, när "dun" egentligen betyder black (på svenska). Gulbrun heter "buckskin". Att översätta "roan" med stickelhårig är också felaktigt, eftersom roan är konstantskimmel på svenska, och "roaning" är stickelhårighet. De två är helt åtskilda genetiskt sett. Och du har rätt "grey/dun" är inte en riktig färgbeskrivning, det är något slags påhittat hopkok och kan när du skriver det sådär vara i princip vilken färg som helst eftersom det förmodligen är en samverkan av flera färganlag.

Det man måste tänka på är att alltid skilja på vilken färg hästen SER UT ATT HA och vilken färg den GENETISKT SETT HAR. Annars förlorar vi poängen med att ha standardiserade beskrivningar av hästarnas färger och kan återgå till att beskriva dem som barbiehästar. :smirk: "Vit med brun-svart aktiga fläckar på kroppen med svart och vit man" är betydligt mer omständigt än att säga "brunskäck" eller "bay tobiano". Men för att kunna använda de enkla uttrycken krävs naturligtvis att alla använder dem korrekt! Sanningen är att de allra flesta kan inte använda dem korrekt, även om kunskaperna ökar när sällsynta färger blir mer eftertraktade och det finns fler kunniga människor som kan sprida sin kunskap.

Det värsta är nästan att det är så många som tror sig veta vad som är korrekt, när de egentligen inte har någon koll alls. På så sätt sprids den felaktiga kunskapen och försvårar för de som gör seriöst forskningsarbete eller kämpar för att sprida korrekt information inom området.

/Erica

Förekommer buckskin som hästfärg i brittisk engelska? Det trodde jag var amerikansk engelska...

Och i både USA och det internationella buckskinregistret registrerar man både gulbruna och blackar i buckskinregistren? Tex grulla (= musblack) som väl heller inte används i brittisk engelska...

Ett av de värsta examplen på felaktigt användande av hästfärger jag sett är en bok från Pollux som heter Amerikas färgstarka häster eller något sådant. Det står att man använt "bibeln" för de nya korrekta färgbereckningarna (Hästens färger) men man har uppenbarligen inte fattat ett skvatt. Väldigt synd eftersom en "fackbok" som sprids bland unga hästintresserade kunnat sprida kunskap i stället för felaktigheter...

Ärligt talat vet jag inte hur en muskatskimmel ser ut, jag stötte på begreppet i en hästförteckning från Flyinge från början av 1800-talet. :angel: :o

Förekommer buckskin som hästfärg i brittisk engelska? Det trodde jag var amerikansk engelska...
Jag känner till både amerikanska och brittiska färgkunniga människor och alla anser att dun felaktigt används för buckskin. Jag tror alltså att det är ett vidbrett fel helt enkelt, inget specifikt för amerikanare eller britter. Det är viktigt att skilja på dem eftersom de har helt olika genetisk grund!

Grulla däremot är väl en mer vanlig amerikansk beteckning på musblack, tror t.o.m. det är "mörk musblack". Huruvida den är någon facklig standard eller "bara" ett allmänt vedertaget uttryck vågar jag inte svara på, men jag ser inte att det är något lika stort problem som dun/buckskin.

Jag fick reklamen för Pollux i brevlådan nu för några dagar sedan och såg boken du talar om. Det är just sådant som är så tragiskt. :( Ännu värre tycker jag däremot att det är med hyfsat respekterade FORSKARE som presenterar sina egna (felaktiga) idéer som fakta, vi har ett exempel på en sådan person på Island just nu och det är så man kan gråta blod över hur mycket skada det orsakar! :cry:

/Erica

Hej!
Har hört av en kompis (som inte är särskilt insatt i färgernas genetik)
att de skimlar som blir flugskimlar är födda fux. Bruna och svarta blir vita.
Låter mysko tycker jag, trodde att det hade mer med arabiskt blod att göra.
Har sett ett par flugskimliga connemaror och de är ju sällan födda fux.
Är det någon som vet mer om detta med flugskimlar?
En sak till (jag är ju nyfiken i en strut): Vad är det för tokigheter
som denne islänning sprider? Jag bara måste få veta!

Tjingeling från Halloy

I mitt ena stos härstamning med papper från England så står det DUN och då menar de gulbrun. Buckskin har jag aldrig stött på bland dessa papper. Isabell kan ibland benämnas som cream. :confused:

Nej, att flugskimlar har fux i botten stämmer inte, de kan ha vilken grundfärg som helst. Det beror nog snarare på "blodet" som du säger, eftersom det är så mycket mer vanligt inom vissa raser (som araben) än hos andra.

Islänningen jag talar om har exempelvis en egen teori om att champagne-anlaget finns hos islandshästen vilket är helt uteslutet. Han ger exempel på en massa hästar som han menar är champagne, med bilder, men alla dessa hästars färger kan förklaras genom kombinationer av andra färggener de har i stamtavlan (exempelvis gul- och silveranlagen). Jag har inte tid att ge någon djupare förklaring här just nu...

/Erica

Dun är och förblir inget annat än den engelska motsvarigheten för blackfärgen. Med tanke på att det står i ditt stos registreringshandlingar så kanske du förstår hur utbrett felet är... :crazy:

I övrigt så är den korrekta benämningen för isabell palomino på engelska. Gulgenen heter creme på engelska, troligtvis kommer uttrycket därav. Men det är ju också möjligt att det rör sig om en häst med dubbla gulanlag, en "blue eyed creme" där man inte är säker på vilken grundfärg hästen har (det är i princip omöjligt att avgöra utan avkommor).

/Erica

Hm ja, jag har dessutom hört att engelsmännen inte är så noga med färgerna. Det är nog många import ston som kommer hit med fel färg registrerat. Hur kunde mitt sto annars ha blivit gulbrun med en ljusbrun mamma med gula ögon som dessutom har gulanlag i varje led bakåt :confused:

sophie_persson.jpg

Är mycket nyfiken - vad skulle ni kalla den här färgen?

Mvh Intresserad

Vad är hästen för ras? Vad för färger har föräldrarna? Hur gammal är den? Går bara att gissa om man inte vet stamtavlan... Kan vara en skimmel född fux, men det är också bara en spekulation.

/Erica

Kanske en avblekbarskimmel född röd konstantskimmel.
Svårt att säga om man bara har en bild att gå på.
Vad är det för ras?

Han är tjugo år i år, född fux men bleknat lite med åren. Man och svans har dock inte förändrats! Pappan var skimmel, Connemara och mamman fux, islänning/russ.

Mvh Intresserad

(Lånar svarsknapp)

Fick ju svar på min fråga redan tidigt men tycker att det skrivits en hel del intressant i denna tråd så jag puttar upp den lite. Fortsätt gärna!

Jag fick den här bilden på mailen nu för någon dag sen och tycker det ser ut att vara ungefär samma färg:
Skimmel född fux
Det här är dock troligtvis en unghäst som inte skimlat av så mycket ännu. Så jag undrar samma sak som lil-sis, eftersom det finns vissa skimmel-linjer hos connemaran som skimlar av väldigt långsamt. :)

/Erica

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Säsongsstarten för dressyrens världscup rids i danska Herning till helgen. Tre svenska ryttare finns med i startlistan – och det är även...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar