Uppfödning Portugal

Hel och motionerad är den ju inga problem. Vilket ju är tanken att den skall vara och vilket är en tanke jag har med mina hästar när hagarna är så små. Jag ställer inte av dem en dag utan något gör vi alltid även om det inte är tuffa träningspass.

En kroniskt halt häst är inget jag ändå tänkt behålla. Så jag vet inte varför jag inte skulle ha kvar den om den blir frisk?
Vet du om sedan tidigare att hel och motionerad inte är några problem med den här individen? Det låter som att den har rätt mycket hjärna. Mina araber skulle jag aldrig drömma om att sätta i liten grushage, det skulle liksom inte funka, och min bild är att spanjorerna är lite likadana? Men din kanske inte är sådan? För mina har stimulerande hage varit ett måste.

Vet du om sedan tidigare att hel och motionerad inte är några problem med den här individen? Det låter som att den har rätt mycket hjärna. Mina araber skulle jag aldrig drömma om att sätta i liten grushage, det skulle liksom inte funka, och min bild är att spanjorerna är lite likadana? Men din kanske inte är sådan? För mina har stimulerande hage varit ett måste.
Det har funkat med liten hage för henne OM man lägger mycket tid att aktivera i övrigt. Unghäst du vet- 30 minuters promenad och hjärnan är trött.

Nu hade det ju blivit liten hage ändå beroende på hälta oavsett resterande hagar.

När hon var hel de tiden var det inga problem. Små tendenser att testa precis allt och göra tvärtemot men det var hanterbart. Skulle hon slåss så var det med hästar som gick i hagar vid sidan av vägen, vilket också löste sig men kom tillbaka när den ställdes av, men då att frustrationen går ut över den som leder.

Min häst funkar inte heller i liten hage och jag har sedan länge beslutat att längre boxvila/begränsad liten hage inte är aktuellt för honom.
För allas bästa.

Men sistnämnda kolumn. Vad exakt är det jag kan göra mer just nu. Den är kollad, röntgad, hältkollad, ultraljudadad, tillfälliga metecamkurer och slutligen MRI.

Exakt VAD är det jag kan göra mer mer för hästen? Visst jag kan tänka mig att vissa saker har med smärta att göra men såsom jag känner hästen är det defitivt INTE hela sanningen. Så att bara låsa sig vid det kort väldigt orättvist tycker jag.
Ponera att det är en känslig, vass och otrygg häst som bara håller på att gå i bitar av tristess (som sagt enda som händer i livet är tiden jag är där) och som faktiskt är rejält frustrerad och uttråkad. Unghäst dessutom. Vad ger det för ett betende?

Vissa tendenser har funnits men det har gått att hålla i schack genom konsekvent hantering och motion och att aktivera huvudet på den. Någonstans måste den ju också säga ifrån, om än på ett helt oacceptabelt sätt
Har ni gjort en ordentlig gynekologisk undersökning? Till exempel cystor kan ge skumma symtom. Lite av din hästs beteende tangerar att vara åt det hingstiga hållet och då är det bra att utesluta att beteendena inte har ett gynekologiskt ursprung.

Har ni gjort en ordentlig gynekologisk undersökning? Till exempel cystor kan ge skumma symtom. Lite av din hästs beteende tangerar att vara åt det hingstiga hållet och då är det bra att utesluta att beteendena inte har ett gynekologiskt ursprung.
Jättebra tanke, den tar jag med mig. Tänker att man ju får gräva vidare om ni inte ordentlig hage löser det.

Ja det är mycket slå med frambenen, snabb med bakbenen och skrik gällande andra hästar. Hon hälsade på en unghäst som stack ut huvudet. Sänkte sig enormt och föltuggade dvs visade sig i underläge. Det spelade ingen som helst roll för henne.
Man märker när man leder henne på den ganska smala gången att alla andra hästar aktar sig noga för henne. Jämfört med min andra som alla älskar och gärna vill heja på.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 092
Senast: ildiko
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka