Uppfödning Portugal

Du hade ju inte gjort MRI ännu skrev du igår.
”Oförskämt trevlig” eller dämpad pga smärta efter ha slagit sig när den gick omkull..
Eller oförskämt trevlig som hon var från början just för att hon fått utlopp för att energi?

Vilket borde vara första tanken? Väldigt många hästar blir otrevliga och besvärliga av att bara stå. Många hästar longeras innan ridning just för att rasa av sig värsta överskottsenergin speciellt vintertid. En ganska basic sak som absolut är värd att ta med i beräkningen och inte bara låsa sig fast vid att allt är en smärta.

Det är ju du som hela tiden förutsätter att den du skriver inte har någon koll alls, vet något alls och inte har gjort något alls.

Man kan inte heller alltid som så ofta sker här förutsätta att allt beror på att hästen har ont. Som sagt det är det första man kollar såklart men man kan inte ENBART låsa sig vid det och vägra att se att det kan finnas annat också som påverkar.
Det är upp till dig hur du tolkar det. Jag svarar utifrån den infon du skriver. Jo det kan man faktiskt. Men en hästägare som är defensiv men ändå klagar över sin hästs beteende kommer aldrig inse det. Hoppas din häst får hjälpen den behöver och en lite mer öppen och mottaglig hästägare för olika infallsvinklar av hur hästar kan visa sina besvär.

Är du säker, helt och hållet säker, på att hon inte har ont och därför beter sej aggressivt?
Det kan ju vara vad som helst som faktiskt inte har hittats ännu.
Det är ju jättebra att hon är kollad från topp till tå, men nånting stör ju fortfarande.

Det scenariot, att bli aggressiv vid smärta , är ju inte särskilt ovanligt för hästar. Även att bli aggressiv 'utan särskild orsak'.

Eller oförskämt trevlig som hon var från början just för att hon fått utlopp för att energi?

Vilket borde vara första tanken? Väldigt många hästar blir otrevliga och besvärliga av att bara stå. Många hästar longeras innan ridning just för att rasa av sig värsta överskottsenergin speciellt vintertid. En ganska basic sak som absolut är värd att ta med i beräkningen och inte bara låsa sig fast vid att allt är en smärta.
Första tanken bör vara att hur mkt slog hon sig egentligen när hon gick omkull. Många hästar blir inte aggressiva på det sättet du beskriver av att stå på box nej.

Du har skrivit att ni har gjort ultraljud, röntgen och MRI. Men du har inte en enda gång skrivit vad ni faktiskt har undersökt? Det blir väldigt svårt att veta vad som har gjorts, och hur grundligt då.

Jag har själv stått där med komplicerade fall och bytt veterinär ett antal gånger för att jag visste att något var fel, men veterinären hittade absolut ingenting. Till slut lyckades jag hitta en veterinär som chansade och bedövade bort ett knä. Och jösses vilket resultat det fick. I slutändan visade det sig att hästen som, för de som inte kände honom, gick helt rent och gjorde piruetter bara man bad om det var 2 grader halt på 3 ben och hade ont i så gott som varenda led i hela benen. Helt rent på röntgen på samtliga ben, tillomed fina plåtar för sin ålder.

Första tanken bör vara att hur mkt slog hon sig egentligen när hon gick omkull. Många hästar blir inte aggressiva på det sättet du beskriver av att stå på box nej.
Håller med!

Att de blir aggresiva mot sina hästkompisar och sina människor som i vanliga fall är sin trygghet , och i vanliga situationer som när man ber om eller säger till om något enkelt, är helt klart en varningssignal om smärta jag hade tagit på stort allvar.

Du har skrivit att ni har gjort ultraljud, röntgen och MRI. Men du har inte en enda gång skrivit vad ni faktiskt har undersökt? Det blir väldigt svårt att veta vad som har gjorts, och hur grundligt då.

Jag har själv stått där med komplicerade fall och bytt veterinär ett antal gånger för att jag visste att något var fel, men veterinären hittade absolut ingenting. Till slut lyckades jag hitta en veterinär som chansade och bedövade bort ett knä. Och jösses vilket resultat det fick. I slutändan visade det sig att hästen som, för de som inte kände honom, gick helt rent och gjorde piruetter bara man bad om det var 2 grader halt på 3 ben och hade ont i så gott som varenda led i hela benen. Helt rent på röntgen på samtliga ben, tillomed fina plåtar för sin ålder.
Nej jag har inte skrivit det. För vad man N skriver att man gjort här så gör man alltid fel, fel veterinär, fel klinik och man själv är helt inkompetent…

min egentliga tanke med tråden var att gräva mer i ev bakgrund och temperament.

Men jag tar till mig ditt inlägg. Haft 4 veterinärer sen januari. Men ingen hittat något större som är i paritet med bete det som också mycket väl kan vara en sjukt frustrerad och ouppfostrad häst i sin grusruta. Eller så är det något helt annat… jag är öppen för båda. Just nu inväntar vi svaren från MRI och hoppas det skall visa något.

Håller med!

Att de blir aggresiva mot sina hästkompisar och sina människor som i vanliga fall är sin trygghet , och i vanliga situationer som när man ber om eller säger till om något enkelt, är helt klart en varningssignal om smärta jag hade tagit på stort allvar.
Då kanske du också tar med att hästen är ganska ny. Trygga människor och trygga hästar och trygg miljö finns inte med. För den hästen tog flytten hårt dessutom.
Detta är en ganska ohanterad och ouppfostrad häst i grunden utan nån större respekt. Antar att du tog med den delen också?

Nej jag har inte skrivit det. För vad man N skriver att man gjort här så gör man alltid fel, fel veterinär, fel klinik och man själv är helt inkompetent…

min egentliga tanke med tråden var att gräva mer i ev bakgrund och temperament.

Men jag tar till mig ditt inlägg. Haft 4 veterinärer sen januari. Men ingen hittat något större som är i paritet med bete det som också mycket väl kan vara en sjukt frustrerad och ouppfostrad häst i sin grusruta. Eller så är det något helt annat… jag är öppen för båda. Just nu inväntar vi svaren från MRI och hoppas det skall visa något.
Men om du verkligen misstänker att det största problemet är att hästen står i en grusruta, hur beter den sig i hagen? Kanske är den tillomed lugnare i en normal hage? Mina hästar har varit det iaf. Är hästen inte akut skadad så kanske det snällaste då är att låta den gå i en hage som lugnar huvudet lite och ta det därifrån? Om hästen förändras till en ängel då så har du ett svar iaf. Om inget ändras så har du också ett typ av svar - det är fortfarande något som är tokigt - som om det är smärta, mentalt eller vad det är, är givetvis en annan sak. Men någon typ av svar får du iaf tänker jag.

Min herre som var halt på tre ben stod och gjorde caprioler när han stod i sjukhage, så han fick gå i vanlig hage med kompisarna istället. Visst galopperade han en runda 2-3 ggr/dag, men det lär vara betydligt mindre slitsamt än att vara konstant stressad i en sjukruta.

Skulle gissa att man menar att hästen din kanske slog sej betydligt mer eller betydligt mer olyckligt än vad som du eller veterinären kanske uppfattade just då.
Sagt i all välmening alltså
Jo det vet jag, men även när den annars rört sig för mycket tex sprungit i sin lilla sjukhage så är det ett betydligt trevligare beteende efter. Och det var inte såhär när hästen jobbades… hästen är en arbetsmyra som gillar utmaningar och lätt blir uttråkad.

Visst den kan ha ont, och har troligtvis i någon grad. Men jag som känner hästen tror inte att det är enda orsaken till betendet.

Men om du verkligen misstänker att det största problemet är att hästen står i en grusruta, hur beter den sig i hagen? Kanske är den tillomed lugnare i en normal hage? Mina hästar har varit det iaf. Är hästen inte akut skadad så kanske det snällaste då är att låta den gå i en hage som lugnar huvudet lite och ta det därifrån? Om hästen förändras till en ängel då så har du ett svar iaf. Om inget ändras så har du också ett typ av svar - det är fortfarande något som är tokigt - som om det är smärta, mentalt eller vad det är, är givetvis en annan sak. Men någon typ av svar får du iaf tänker jag.

Min herre som var halt på tre ben stod och gjorde caprioler när han stod i sjukhage, så han fick gå i vanlig hage med kompisarna istället. Visst galopperade han en runda 2-3 ggr/dag, men det lär vara betydligt mindre slitsamt än att vara konstant stressad i en sjukruta.
Det finns bara grusrutor. Min förhoppning är att kunna släppa i gräshage beroende på vad veterinären säger.

Den är frustrerad i sin grusruta. Inte konstant men rastlös. Som sagt min förhoppning är att kunna släppa på gräs så fort vi får öppna gräshagarna och att benen skall tåla ett par galna rundor och se om det gör skillnad. För det tror jag verkligen att det gör.

Då kanske du också tar med att hästen är ganska ny. Trygga människor och trygga hästar och trygg miljö finns inte med. För den hästen tog flytten hårt dessutom.
Detta är en ganska ohanterad och ouppfostrad häst i grunden utan nån större respekt. Antar att du tog med den delen också?
Du behöver inte gå upp i affekt, för alla här vill ert bästa.

Att hästen är ny och haft en tuff flytt, absolut. Men att bete sej som din gör är inte normalt ens för en känslig vass häst.

Har själv haft en häst som var arg på varenda människa. Den var lite och fel hanterad/missförstådd. Otrygg. Ingen människa var att lita på.
Men det finns alltid en ingång, en lucka att glänta på för att nå fram.

Din har dessutom en skada att ta med i beräkningen. Som kanske faktiskt påverkar din häst mer än vad man kan förstå.
Viktigt att ta med den aspekten i sin relation till hästen, det är helt enkelt ens skyldighet.
Ibland behöver man bara vara öppen för varenda möjlighet och omöjlighet.

Det finns bara grusrutor. Min förhoppning är att kunna släppa i gräshage beroende på vad veterinären säger.

Den är frustrerad i sin grusruta. Inte konstant men rastlös. Som sagt min förhoppning är att kunna släppa på gräs så fort vi får öppna gräshagarna och att benen skall tåla ett par galna rundor och se om det gör skillnad. För det tror jag verkligen att det gör.
Aha. Ja då är nog den långsiktiga lösningen kanske att hitta annan stallplats? Gissar att du redan jobbar på det, det är verkligen inte alltid så lätt.

Aha. Ja då är nog den långsiktiga lösningen kanske att hitta annan stallplats? Gissar att du redan jobbar på det, det är verkligen inte alltid så lätt.
Det går tyvärr inte av andra skäl. Då måste jag ta bort min andra häst och det vill jag inte.

Borde vara ganska snart och i dagarna man får släppa på gräs.

Du behöver inte gå upp i affekt, för alla här vill ert bästa.

Att hästen är ny och haft en tuff flytt, absolut. Men att bete sej som din gör är inte normalt ens för en känslig vass häst.

Har själv haft en häst som var arg på varenda människa. Den var lite och fel hanterad/missförstådd. Otrygg. Ingen människa var att lita på.
Men det finns alltid en ingång, en lucka att glänta på för att nå fram.

Din har dessutom en skada att ta med i beräkningen. Som kanske faktiskt påverkar din häst mer än vad man kan förstå.
Viktigt att ta med den aspekten i sin relation till hästen, det är helt enkelt ens skyldighet.
Ibland behöver man bara vara öppen för varenda möjlighet och omöjlighet.
Men sistnämnda kolumn. Vad exakt är det jag kan göra mer just nu. Den är kollad, röntgad, hältkollad, ultraljudadad, tillfälliga metecamkurer och slutligen MRI.

Exakt VAD är det jag kan göra mer mer för hästen? Visst jag kan tänka mig att vissa saker har med smärta att göra men såsom jag känner hästen är det defitivt INTE hela sanningen. Så att bara låsa sig vid det kort väldigt orättvist tycker jag.
Ponera att det är en känslig, vass och otrygg häst som bara håller på att gå i bitar av tristess (som sagt enda som händer i livet är tiden jag är där) och som faktiskt är rejält frustrerad och uttråkad. Unghäst dessutom. Vad ger det för ett betende?

Vissa tendenser har funnits men det har gått att hålla i schack genom konsekvent hantering och motion och att aktivera huvudet på den. Någonstans måste den ju också säga ifrån, om än på ett helt oacceptabelt sätt

Det går tyvärr inte av andra skäl. Då måste jag ta bort min andra häst och det vill jag inte.

Borde vara ganska snart och i dagarna man får släppa på gräs.
Men då är frågan om du kan ha den här hästen? Visst i sommar kanske det går, men sommaren är bra kort i Sverige. Eller är tanken att försöka sälja henne om det blir lite ordning på det hela när hon går i gräshage?

Men då är frågan om du kan ha den här hästen? Visst i sommar kanske det går, men sommaren är bra kort i Sverige. Eller är tanken att försöka sälja henne om det blir lite ordning på det hela när hon går i gräshage?
Hel och motionerad är den ju inga problem. Vilket ju är tanken att den skall vara och vilket är en tanke jag har med mina hästar när hagarna är så små. Jag ställer inte av dem en dag utan något gör vi alltid även om det inte är tuffa träningspass.

En kroniskt halt häst är inget jag ändå tänkt behålla. Så jag vet inte varför jag inte skulle ha kvar den om den blir frisk?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 092
Senast: ildiko
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka