Blötläggning av betfor

Sv: Blötläggning av betfor

en till som gillar betfor? :angel: dock tuggar jag bara innan jag spottar ut! ;)

men nej, skulle inte vilja ge betfor torrt! vart det än sväller inne i hästen spelar mindre roll, läskig tanke ATT det sväller därinne :p

Min betfor gör jag alltid iordning dagen före. När jag kommer till stallet vid fem tiden vanligast, gör jag iordning den, sen står den tills nästa dag till fem tiden, då ja lägger den i krubban.
Jag anväder pelletsform och tycker den är mycket bättre än strimlad. Använder mig av kallt vatten.

Jag gör iordning betforen när jag kommer till stallet, sen mockar jag och lägger in den med resten av fodret så den är i blöt ca 20 min.

*kl* och lite trådkapning

Vad gäller när det handlar om jäsning av färdigfoder? Syftar på pelleterat kraftfoder. Jäser det lättare eller svårare än betfor?

Om jag nu ska vara lite envis så bör första kontakten med vätska ske med saliven i munnen. Så det borde inte vara farligt om inte hästen kastar i sig maten.
Det är den absolut största risken till foderstrupsförstoppning.

En fd svensk OS häst dog pga av detta.
Det ska förvaras utom räckhåll för lösa hästar.

en till som gillar betfor? dock tuggar jag bara innan jag spottar ut!

:d:d:d
Men om du spottar ut blir du ju inte mätt! ;)

Eller äter du inte betfor som extra mellanmål vid långa dagar i stallet? :angel::o

Det är den absolut största risken till foderstrupsförstoppning.

En fd svensk OS häst dog pga av detta.
Det ska förvaras utom räckhåll för lösa hästar.

Det är mkt möjligt att det är så. Jag menar bara att det inte är självklart för alla att blötlägga det.
Jag skulle inte ge mina det torrt.

på vintern blötlägger jag alltid på kvällen.

altså i går blötlade jag det hästarna får i dag
och i dag blötlägger jag det som dom får i morgon.

på sommaren därimot får dom offtast ingen betfor eftersom det är så varmt å blir äckligt så snabbt men om dom får de så ligger det i blöt 1-2 timmar kanske.. ALDRIG mindre än det i alla fall.

Hur länge bör betfor vara blötlagd som mest? Som minst?

Jag har inte lusläst tråden men ändå...
Nu snackar vi strimlad betfor, i kallt vatten tycker jag att det ska svälla i ca 10-12h

Blötlagd betfor har lite bäst-före, ligger det för länge jäser det över och smakar äckligt, max 24h i stalltemperatur

I varmt vatten går det fortare (Tänk dig saft som förvaras i källare och saft som förvaras i solen...)
Om du tar varmt vatten ska det va riktigt hett för snabbast resultat, tiden halveras till 5-6h och det bör ätas upp.

Som alltid är det bättre att vänta så låt det hellre ligga i kallt vatten...

Jag har inte lusläst tråden men ändå...
Nu snackar vi strimlad betfor, i kallt vatten tycker jag att det ska svälla i ca 10-12h

Blötlagd betfor har lite bäst-före, ligger det för länge jäser det över och smakar äckligt, max 24h i stalltemperatur

I varmt vatten går det fortare (Tänk dig saft som förvaras i källare och saft som förvaras i solen...)
Om du tar varmt vatten ska det va riktigt hett för snabbast resultat, tiden halveras till 5-6h och det bör ätas upp.

Som alltid är det bättre att vänta så låt det hellre ligga i kallt vatten...

Det är så spännande med detta tyckande! ;)

Vad är det som händer med betforen de sista 9,5- 11,5 timmarna som är så viktigt?

Och hur tänker du i jämförelsen med saften i solen, den är ju redan blöt och innehåller ganska mycket vätska. Kan knappast svälla upp något mer...

Senast ändrad:

Herre gud, blir så förundrad över all denna okunskap! Betfor ska ej svälla mer än 12 timmar och inte mindre än 1 timme!

20 minuter? 10 min? Stackars hästar! :crazy:

(strimlad betfor, oavsett kallt eller varmt vatten, själv gillar jag kallt på sommaren och varmt på vintern)

Herre gud, blir så förundrad över all denna okunskap! Betfor ska ej svälla mer än 12 timmar och inte mindre än 1 timme!

20 minuter? 10 min? Stackars hästar! :crazy:

(strimlad betfor, oavsett kallt eller varmt vatten, själv gillar jag kallt på sommaren och varmt på vintern)

Okunskap??? :confused:

Har du smakat på betforen efter 20 minuter? Jag har aldrig stött på betfor som fortfarande är torr då...:angel:

Istället för att ta siffror ur luften kan man titta, känna, smaka och tänka efter. :idea:

Jag håller med Pinky - VAD är det som händer de sista 40 min? Om man känner på den/smakar på den efter 20 så är den helt färdig. Men det beror förstås på mängden också - 1 kg betfor tar ju längre tid på sig än 2 dl (antar jag iaf?).

Men det beror förstås på mängden också - 1 kg betfor tar ju längre tid på sig än 2 dl (antar jag iaf?).

Kan det spela roll?

Om man tänker sig att varje strimla tar en viss tid på sig att svälla, kan den tiden påverkas av hur många grannar strimlan har i hinken? :confused::D

En på buke Beastiebabe (?) gjorde ett test på detta..tråden borde finnas någonstans :p
Jag lägger minst 2 h i allfall , gärna 3.
Akutafall så gå det ju med 1 h.
Max 8-10 h

*kl* Jag är en av dom där "galningarna" som bara låter betforn svälla en kort stund.

Jag blandar några dl betfor med flera liter vatten och sedan dricker hästarna först vattnet och när dom kommer ner till botten av spannen är betforn så blöt och hal att den slinker igenom utan problem. ;)

Ibland låter jag spannen stå sen stund innan jag ger den (medans jag är ute och rider kanske) men jag har även gett den efter bara några få minuter.

Jag har gjort så i 25-30 år och ingen häst har mått dåligt av det.

Men blandar man betfor/vatten 50/50 skulle jag låta det stå MYCKE längre.

Men blandar man betfor/vatten 50/50 skulle jag låta det stå MYCKE längre.

50/50 låter ju lite torrt, kanske...

Men om jag blandar 1 del betfor i 2 delar vatten i 20 minuter, får jag godkänt då, rent teoretiskt? :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka