Blötläggning av betfor

Sv: Blötläggning av betfor

Jag brukar använda 2 dl betfor i ca 6 dl vatten, precis som det står på säcken. Men efter 20 min (när allt är färdigsvällt) så kan jag lätt hälla av 2 dl vatten, betforn ligger och simmar däri. Så enligt mig får du helt klart godkänt :p

50/50 låter ju lite torrt, kanske...

Men om jag blandar 1 del betfor i 2 delar vatten i 20 minuter, får jag godkänt då, rent teoretiskt? :angel:

Ja det skulle man väl kanske kunna säga. Dubbelt så mycket vatten som betfor har jag alltid hört, även om tiden du anger är för kort!

På min förpackning står det 1 del betfor 3 delar vatten. så det tar ja, och det blir bara pyttelite vatten som inte sugs upp.

Jag väntar som minst 1/2tim, och då har jag lagt betforn i ljummet/varmt vatten

Strimlad betfor i kallt vatten: 20-30 minuter
I varmt vatten: 10 minuter

Pelleterad betfor i kallt vatten: Ett par timmar
I varmt vatten: Ca 30 minuter.

Googla på "betfortest"...

OJ vad lite! Minst 5 timmar har jag hört att man ska blötlägga i kallt vatten. Och minst 1 timme i varmt, annars har det inte hunnit svälla klart.

Ja det skulle man väl kanske kunna säga. Dubbelt så mycket vatten som betfor har jag alltid hört, även om tiden du anger är för kort!

Men jag smakar ju på betforen, och den är ju färdig efter den tiden! ;)
Ska jag stå och glo på den en halvtimme extra bara för att?

Det vore skoj med riktigt bra argument för att timslånga blötläggningstider är ett absolut måste. :idea:

Oftast blötlägger jag ju betforen när jag kommer till stallet, och fodrar ett par timmar senare, men ibland glömmer jag eller så är det en vilodag då jag bara mockar, och då brukar det inte bli mer än 20 minuter, ca.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har sett skräckexempel på Betforhantering.
I ett stall blandade dom betforn 50/50 och lät svälla i ett dygn.
Sedan fodrade dom med det, slängde i lite ny betfor i den icke helt tomma och absolut inte urskölgda betforhinken och en skvätt vatten som dom fodrade med efter ett dygn. osv...

När jag frågade hur ofta dom rengjorde spannen tittade dom på mej och svarade "det SKA ligga i blöt länge. Ju längre desto bättre"

:crazy: Den betforn hade jag aldrig gett till min häst. Men flugorna gillade den jättemycke!

Senast ändrad av en moderator:

Uäk!!! :eek:

Har också stått i ett sådant stall, där betforen lades i blöt ca 2 ggr/vecka, för "då finns det alltid färdigt". :crazy:

Min häst fick ingen betfor i det stallet. Hoppas jag... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka