blötlägga pellets

T

Trampe

Hur länge ska det ligga i blöt, vad föredrar ni (eller rättare sagt era hästar kasnke) som gör det? Tycker inte det ser gott ut när det bara blir en gegga men det kanske är så det bör vara för att unvika foderstrupsförstoppning eller?
Fodrar nu med Krafft Groov 90.

Sv: blötlägga pellets

Blötlägg tills fodret är ordentligt uppluckrat.Tar lite olika lång tid beroende på temperatur och fodersort.

Vi blötlägger i ett par timmar, då både groov och lusern, även någon müsli (enstaka pålle) :o men är det ont om tid går det att blötlägga med kokande/hett vatten men ta då hälften av vattenmängden och sedan när det svällt färdigt(går hyffsat fort) fyll på med resten av vattnet (kallt). många av våra pållar gillar detta mer då maten är lite jummen framförallt på vintern:crazy: Prova dig fram till vad dina pållar vill ha både när det gäller kallt/varmt och soppa/gröt. :rofl: Har en vallack som älskar soppa...o ett sto som vill ha gröt så det är helt upp till var o en av pållarna:banana: Lycka till :p

Tycker inte det ser gott ut när det bara blir en gegga men det kanske är så det bör vara för att unvika foderstrupsförstoppning eller?

Foderstrupstockning får hästar som äter för fort. Har du problem med det så lägg istället i några stora stenar i kraftfodret så kan han inte äta så fort....Det fick jag göra på en av mina hästar för några år sedan...

Själv blötlägger jag inget kraftfoder mer än betforn;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 941
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka