Blötlägga krafft grund?

Sv: Blötlägga krafft grund?

Om jag personligen fodrade med det skulle jag göra det, men det är generellt sett inget som är nödvändigt.

Jag ger inte grund men hade jag gjor det hade jag blötlagt! JAg blötlägger allt pelletrerat foder för att minimera risken för foderstrupsförstoppning...

pinky skrev:
Om jag personligen fodrade med det skulle jag göra det, men det är generellt sett inget som är nödvändigt.

Precis så här skulle jag svara hade jag tänkt, men du hann före!

Jag har haft en häst som fick foderstrupsförstoppning av kraffts grund och det var inget kul. Därför tycker jag att du ska blötlägga det.

Jag gör det, min häst är så glupsk och hugger bokstavlingen in på maten... Vill inte att hon ska få foderstrupsförstoppning....

En i stallet gör det, skulle göra det själv också om jag hade det.Mest för att det sväller en hel del, vilket det mesta fodret gör.

Hur mycket vatten ? Varmt eller kallt ?
Våran pålle fick kolik när vi skulle byta till lucern , vi hann aldrig byta helt utan hade bara liten mängd .
Så jag kastade säcken ,vi har nu fodrat med havre men han blir så dålig i magen av det .
Så lite närvös blev jag nu när jag förstod att även krafft grund verkar svälla mycket .
Trodde inte att det var ett sådan foder ,har tidigare gett Krafft breed och det blötte vi aldrig .

Testa å häll på vatten, låt svälla, häll på mer osv. tills fodret inte suger upp mer vatten.. man lär sig snabbt...
Kallt vatten om du ska låta det stå länge, varmt om du har bråttom..

Skulle aldrig komma på tanken att fodra med torr krafft! Jag blötlägger alltid!!!! Min kompis häst fick foderstrupsförstoppninng av torr krafft fick ut veterinären och hästen klarade sig tack och lov! Min egen häst har vid ett tillfälle också satt i halsen av torr kraft. Om man blöter upp krafften förstår man vad som kan hända med krafften när den kommer i kontakt med vätska/saliv den sväller REJÄLT!!!!

Det är en smaaksak. Jag häller gärna på lite varmvatten innan jag fodrar. Särsilt nu på vintern. Det är aldrig fel att blötlägga pellets foder. Du kan ju även blanda ut det med betfor.

Vadå sväller.. är väl inte meningen atta man ska fylla buken...ahaa, foderstr.förstoppning..i see. :idea: Det är klart hade jag en häst i riskzonen skulle jag kanske blöta eller byta foder, men aldrig annars. Vilket jobb! :eek:
Risken är ju också att det jäser och blir dåligt. :(

Senast ändrad:

Jag ger Krafft Protein och blötlägger det tillsammans med betforen.

gladys skrev:
JOBB? Herregud! Om det är för mycket jobb att blötlägga lite mat så kan man juh börja fundera :smirk:
Å vadå i riskzonen för foderstrupsförstoppning.. det kan drabba vilken häst som helst!!

Jag har lusern nu och det blöter jag och blandar sedan i det uppblötta fodret i och sedan mineralerna, som ine är uppblötta. Jag häller i kallt vatten på morgonen eller på eftermiddagen och det brukar bli bra. Mängden får du nog prova dig ut för, jag hällde i så mycket vatten som jag troddebehövdes och kollade sedan hur det blev. Fick jag för mycket vatten var det bara att minska på det till nästa gång.

Tack allesammans !
Hör att jag med gott samvete kan blöta fodret , kommer nog att hälla i lite extra vatten utöver det som sväller .

Jag hade oxå blötlagt om jag hade fodrat med krafft, en liter sväller ju nästan så det tar upp en hel skurhink om man fyller den med vatten :crazy:
Jag har lucern och blötlägger det med varmt vatten annars tycker inte jag att dom löses upp tillräckligt bra.

Vi blötlägger allt pelleterat foder, det sväller riktigt rejält. Torra pellets kan även ställa till med kolik (tjocktarmsförstoppning), det råkade min häst ut för i vintras, hela tjocktarmen var full av en tjock pelletsgröt...inte kul alls för honom... Blandar även i det färdigsvällda betforet i spannen innan utfodring. Våra hästar gillar att stå och 'slabba' med de blöta resterna i krubban när kraftfodret är uppätet.. :)

Lånar knapp.

Krafts produkter sväller massor. Jag har istället gått över till ÅSEBRO foder som är pelleterat men sväller ej det bara faller sönder vid blötläggning. Men blötlägger även det för säkerhets skull.

Jag har tidigare gett pållen lucernpellets men ger nu krafft rehab.
Eftersom min pålle tuggar ordentligt innan han sväljer och riktigt njuter av maten så har han fått det torrt.
Brukar blanda upp det med ganska mycket morötter som jag delar i småbitar..

jag blötlägger det tillsammans med lucernen.
Mycket för att hon inte ska få foderstrupsförstoppning då hon äter så fort.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
599
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka