Blötlägga krafft grund?

Sv: Blötlägga krafft grund?

Haukur skrev:
JOBB? Herregud! Om det är för mycket jobb att blötlägga lite mat så kan man juh börja fundera :smirk:
Å vadå i riskzonen för foderstrupsförstoppning.. det kan drabba vilken häst som helst!!
ja det är ett sjujäkla jobb när 45 av 50 hästar i ett stall äter antingen krafft grund eller groov.. sammanlagt blir det väl en 35-40 kg som utdelas vid varje fodring..
ville du vattna det sa du? :smirk:

Använder Kraft Rehab för tillfälligt och den blöt lägger jag tillsammans med betfor. Min häst älskar att stå och slabba med maten. Skulle faktiskt inte ge kraft produkter utan att blötlägga.

Blöter det inte mer än att jag häller på den mkt blöta betforen en kort stund tidigare. Har haft en häst som fick foderstrupsförstoppning av luzern men inte av krafft.

Vem fodrar med torrkraft...?
Sväller de inte i magen på hästen?
Jag fodrar med blötkraft...
De får man bestämma själv... :D

I höstas fodrade jag med torr Krafft Protein, det gick utmärkt eftersom pållan tuggar sin mat väldigt noga.
Har haft ett uppehåll nu men ska börja ge det igen, och nu har jag bestämt mig för att blötlägga ihop med betforen eftersom pellettarna är så hårda och verkar svälla mycket enligt många här.
Vill INTE ha foderstrupförstoppning!! :eek: Har varit med om det endast en gång och kommer ihåg det som hemskt. Den proppen hann lösa sig själv innan vi ringt veterinären (hästen lyckades svälja ner den när vi masserade utanpå foderstrupen och promenerade med henne), men det var ändå obehagligt som tusan.
Dessutom, ju fler problem man enkelt kan undvika desto bättre!

Nej. Känns som lite onödigt. Har gett hästar upp till 2,5 kg (torr) Krafft per gång i flera år utan att något hänt. Det är ju rätt vanligt att travhästar får rätt stora mängder......
Känns också lite överambitöst om man har över 20 häst att fodra själv....tar lite tid....

en häst har jag fodrat med uppblött men han fick foderinpackningarna så...

Blöter alltid tillsammans med betfor. Ända gången är väl när hon får en liten näve som godis.

Ursäkta men... jag förstår faktiskt inte resonemanget här om att det skulle vara jobbigt att hälla på vatten?

Det undrar jag också över.
SÅ jobbigt kan det väl inte vara att vrida på kranen?

jag ger min häst torr pellets... hon får dock inte mer än 5 dl om dagen.
Min anledning är att hästen ska ha minst 1 mål torr mat om dagen för salivens skull...!
Och damen vägrar äta det med betfor...
Kornkross och pellets funkar för oss!

Nej det är inte jobbigt om man bara har några hstar men det är inte genomförbart i ett stall med över 20 häst. Det är det inte. För det första har jag inte 35 spannar.

Andra får ju gärna göra det för det finns ju inga negativa aspekter med att göra det (möjligtvis minskat tuggmotstånd gör att tänderna inte slipas?????) så jag har inget negativt att säga om att göra så.....

Men jag kommer fortfarande inte göra det.....även om jag bara skulle ha 1 kuse

hur långt innan man ger det ska man blötlägga isåfall? om man blötlägger på morgonen och ska ge på kvällen hinner det inte bli dåligt då? nu ger vi krafft grund tillsammans med betfor som vi blandar ihop precis då dom får maten.

Min får nya krafft glov nu, vill helst ha havre men det finns ingen.
Jag blandar i den med betforn.

Det blir nog inte dåligt under vintern men det kan bli dåligt på sommaren.
Med hästen som får foderinpackning så blötlägger jag vid fodringen innan. Han får inget kraftfoder direkt på morgonen alltså.
Det behövs inte blötläggas speciellt länge om det är foderstrupsförstoppning man är rädd för då det rätt fort blir "geggit".

Hade tänkt börja ge krafft grund till min. Någon som har erfarenhet om hur länge det kan ligga, självklart blötlagt, innan fodring?
Jag behöver nämligen en dag göra ordning foder för två dagar, det längsta skulle då ligga i 24 timmar innan han får äta. Skulle det funka?

Öppen för alla svar och förslag! :)

Hade tänkt börja ge krafft grund till min. Någon som har erfarenhet om hur länge det kan ligga, självklart blötlagt, innan fodring?
Jag behöver nämligen en dag göra ordning foder för två dagar, det längsta skulle då ligga i 24 timmar innan han får äta. Skulle det funka?

Öppen för alla svar och förslag! :)

Detta händer endast en dag i veckan, annars är allt foder nytt och fräscht.

In med det i kylen om det ska stå så länge. I värmen börjar det hända otrevliga saker fort.
// Linda

Nu sommartid blötlägger jag alltid fodret när jag kommer till stallet och ger det när jag åker hem. Det surnar jättefort nu.
Har du tillgång till kylskåp så kanske det går men det är ändå på gränsen tycker jag. Har du ingen som kan hälla på lite vattnen på fodret ett par/en timme innan?

Blöta eller inte blöta Krafft?
Personligen tycker jag att det beror lite på hästen
- vräker den i sig maten, eller tar den tid på sig?
- Hur mycket Krafft får den? Nån dl eller 2kg?:)

Jag gav min torrt för det mesta i vintras... Min häst har inte bråttom att äta... Tar ca 5h för honom att pilla i sig sammanlagt ca 3dl krafftfoder:grin::angel:
Det är ju MYCKET godare och roligare att stå och leka med leksaken (med tillhörande slicksten)
Så det kändes inte så nödvändigt eftersom han tar det lugnt med maten och det var en såpass liten mängd.
1period blötte jag, men det var för att han bara äter det gottaste och pillar ut saker som mineraler:rofl:

Bara att dra med vattenslangen? :idea:

Till TS:

Jag blöter fodret för att hästen vill ha det så, brukar se till att det är ca dubbelt så mycket vatten som krafft, det räcker! :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
599
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka