Blötlägga foder

Susz

Trådstartare
Har diskussion med en bekant ang. att jag blötlägger mitt foder. Hon påstår att hästen inte kan tillgodogöra sig viktiga ämnen när man tillsätter vatten. Idioti säger jag, vad är skillnaden att det är blött innan det kommer ner i magen än att det blir "blött" i magen ???

Jag menade då att vissa foder ex lusernpellets ska man helst blötlägga innan utfodring och då menade hon att står det att det ska göras är det ingen fara:o Vad är skillnaden i viktiga ämnen i lusernet som kan tas upp vid blötläggning men som inte kan tas upp när det gäller blötläggning av vanliga foderpellets ???

Den enda skillnaden jag kan se är att om hästen INTE äter upp allt så får den inte i sig tillräckligt av det den ska ha men det är ju en helt annan sak..

Hon menade även att till hundar ska man inte heller ge uppblött foder...nu gör jag även det då jag har en hundras som kan få magomvridning (kan väl alla hundar få men men) och nu menar hon inte pga tandsten utan fortfarande att djuret inte kan tillgodose sig näringen när fodret är blött/uppsvällt.

Så vad säger ni !!??

Sv: Blötlägga foder

Så länge man även fodrar med blötläggningsvattnet så finns ju allt med, så det är inga problem. :)

Det man bör tänka på vid blötläggning -speciellt nu när det blir varmt- är hygienbiten.
Att ha fodret blötlagt över natten sommartid är inte speciellt lämpligt, och det är nog inte många hästägare som själva skulle äta mat som stått framme på köksbänken någon tid på året...

När jag gett blötlagt foder har jag hällt på vatten när jag kommit till stallet, om jag tänkt fodra innan jag går. Någon timme räcker oftast bra till de flesta fodersorter, vanlig strimlad betfor kan ges efter en halvtimme.

Så feeeel hon har!! ;) Fortsätt du med blötfoder till både häst o hund!
Det enda du får tänka på att det inte ligger för länge så det börjar jäsa.
Lucernpelletsen tycker jag absolut du ska blöta.
Tyvärr äter inte min hund uppblött torrfoder som jag skulle önska då hon också är en "maghund", en grandis.
Lycka till och skit i hennes åsikter i det här fallet.
Tala om att det är ju ändå du som betalar den ev. näringsförlust som i så fall skulle bli för din häst...:D

Tänkte hon att näringen tas upp redan i munhålan då? För längre fram i systemet är ju fodret finfördelat och uppblött av saliv och magsaft...

Och tänk alla stackars hästar som går på bete, betesgräs innehåller ju 80% vatten, så de får nog inte i sig nån näring alls! Märkligt att våra hästar blir feta på somrarna ändå :D.

Torrt kraftfoder kan öka risken för foderstrupsförstoppning speciellt om man har en glupsk häst eller om hästen inte får grovfoder innan kraftfodret. Så jag serverar aldrig pellets torrt oavsett vad det är för pellets och fodrar dessutom alltid med betfor som ju måste blötläggas och då läggs eventuell pellets också i blöt.

Blött foder kan ju däremot jäsa stor risk nu på sommaren då det inte bör ligga för länge och på vintern kan det istället frysa om man inte har uppvärmd foderkammare så visst lite extra arbete innebär det men jag tror knappast det är någon skillnad i vad hästen kan tillgodogöra sig.

Det är kanske därför folk uppmanas att dricka massa vatten när de bantar.
Då kan inte näringen tas upp? :angel:

Hahaha :D:D

Hon nämde det oxå....

Jag sa till henne att om man tar en köttbit, hackar den i smådelar och häller över vatten och äter upp allt får man inte i sig näringen då...hon blev tyst. Kunde inte låta bli att tillägga att det beror väl på vad soppan innehåller är det bara vatten fine...men nu innehåller häst och hundmat annat...

Hon var så bergsäker ang detta att jag fick lov göra ett inlägg, tänkte att ok har det kommit nya rön ang hur häst och hundmagar fungerar.

Fråga henne hur det kommer sig att hästar kan lättare ta upp näringen i stöpt (blötlagd) havre än "hel":idea:

Och att det tom kan rekomenderas till äldre hästar som inte kan ha svårt att tugga sin havre.

Vilket trams! Blötläggning påverkar på intet vis näringsinnehållet eller upptagningfömågan hos hästen, din vän får finna sig i tanken på att hon har fel helt enkelt :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 494
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 015
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 939
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar