Blötlagd lusern hackad strå?

L

Lillekarl

Är det någon som vet om det är OK att blötlägga lusern hackad strå och hur länge kan den stå blötlagd innan utfodring utan risk att bli dålig?

Jag blandar i lusern i kraften "Grov 125" som jag blötlägger. Det ger längre ättid. När jag inte har insläpp kväll, så står kraften/lusern blötlagd och förberedd under eftermiddagen till sent på kvällen.

Sv: Blötlagd lusern hackad strå?

Måste du blanda om alltihopa då?

Jag brukar lägga det blöta i botten och sedan lägger jag lusern och annat som kan vara torrt ovanpå utan att blanda.

Men det går såklart bra att blöta lusernhacket också, det blir inte förstört eller så. Och från eftermiddagen till kvällen ska nog gå bra nu, det är ju inte sommarvärme direkt.;)

Håller med Pinky, helt ok med från em till kväll. Ju kallare det är desto längre blir ju också tiden den kan stå. Om man desstuom bör som Pinky och lägger det torra ovanpå verkar det desto bättre.

Jag blötlägger alltid hästens kraftfoder, allt i ett till en ända röra, inklusive lucern hackad strå som han får mest utav. Som tidigare svar så beror hållbarheten bla på temperaturen i stallet, syretillgång och annat som låter vissa typer av bakterier att växa till. Men från em till kväll är inga problem vid den här årstiden och den temperatur som är nu. Och jag tycker inte du ska va rädd för att blöta ner det ganska friskt, min häst fick foderstrupsförstoppning av torr lucern hackad strå och det vill jag inte vara med om igen..

Jag är en av dom som är jaääteskeptiskt till att fodra med blötlagd gröt. Det är i princip bara gamla hästar som inte har så bra tänder som är i behov av "färdigtuggad" mat. Om man är rädd för foderstrupsförstoppning räcker det att blöta maten precis innan fodring. Om man har hästen i ett stall där man måste göra iordning maten själv, så ställ fram en extra hink med vatten som den som fodrar kan hälla över maten. Samma gäller för hosthästar. Jag har typ alltid fodrat med betfor och jag har aldrig sett meningen med att göra en gröt med betforen tillsammans med övrigt kraftfoder. Det är bara till ha betforen i en separat hink. Inget som är krångligt på något vis och håller fodret mycket fräschare!

Jag har dessutom set bakterietillväxten i mikroskop på foder som stått blötlagt under en natt. Hade aldrig låtit mina hästar komma i närheten av det.

Är man rädd för foderstrupsförstoppning handlar det nog mer om fodringsrutiner än om torrt foder.

Jag har dessutom set bakterietillväxten i mikroskop på foder som stått blötlagt under en natt. Hade aldrig låtit mina hästar komma i närheten av det.

Intressant!!:idea:

Jag är mycket försiktig med att blötlägga foder, gör det så sent som möjligt innan utfodringen. Det är iofs sällan något problem för mig, eftersom jag kommer sent på kvällan och oftast ger kvällsfodret själv.

På morgonen blir det bara "blötfoder" om fördelarna uppväger nackdelarna, t.ex. betfor för att blanda medicin i och liknande. Men helst försöker jag lösa det utan att behöva ge morgonbetfor...

Ursäkta att jag sticker ut hakan men det finns nog betydligt värre bakterier i ett stall än de som uppstår i en kort tids blötlagt foder. Jag tror personligen inte att det är så bra att vara överdrivet försiktig när det gäller hygien. Naturligtvis inte åt andra hållet heller.

Jag har blötlagt foder i många års tid ocn ingen häst har någonsin blivit dålig. Tvärtom verkar de två jag har bli allt friskare (33 och 27 år).

Nu har ju jag en unghäst som växlar tänder, mycket därav ger jag blötlagd mat. Och ang foderstrupsförstoppningen så hände det vid ett mycket olyckligt tillfälle när han gick på ett bete som var mer eller mindre helt slut och alla hästarna kastade i sig maten vid varje fodrings tillfälle så där håller jag med dig om att sånt kan undvikas genom andra sätt än blötlagd mat...

Men att se bakterietillväxt i ett foder som stått blötlagtöver en natt är inget konstigt alls, och det behöver inte vara farligt heller. Du kan lägga torrt foder under mikroskop som precis är taget ur en nyöppnad fodersäck och du kommer även då se bakterier som är i full gång. Bara för de finns där behöver ju inte fodret vara dåligt, utan det handlar ju snarare om vilka bakterier som är där, vilken mängd de finns i och vad de gör medans de är där.. eller hur?

Jag är en av dom som är jaääteskeptiskt till att fodra med blötlagd gröt. Det är i princip bara gamla hästar som inte har så bra tänder som är i behov av "färdigtuggad" mat. Om man är rädd för foderstrupsförstoppning räcker det att blöta maten precis innan fodring. Om man har hästen i ett stall där man måste göra iordning maten själv, så ställ fram en extra hink med vatten som den som fodrar kan hälla över maten. Samma gäller för hosthästar. Jag har typ alltid fodrat med betfor och jag har aldrig sett meningen med att göra en gröt med betforen tillsammans med övrigt kraftfoder. Det är bara till ha betforen i en separat hink. Inget som är krångligt på något vis och håller fodret mycket fräschare!

Är man rädd för foderstrupsförstoppning handlar det nog mer om fodringsrutiner än om torrt foder.

Varför är det dåligt att fodra med ''blötlagd gröt''? Min häst får fiiin härlig soppa en gång om dagen..x)
Enda nackdelen jag ser är att det inte blir tuggmotstånd. Men det får hö och halm se till (själv ger jag hästen fri tillgång på halm av god hygienisk kvalitet i foderhäck på golvet, och en IKEA kasse torrt hö.. blir ev. mer hö när de tas in för vintern, vi får se då) Så även om kraftfodret tar 10 minuter att slörpa i sig, så får de ju tugga sina andra 16-18 timmar. Bakterietillväxten tror jag inte är så allvarlig, det handlar ju bara om några timmar om ens det för våra hästar iaf.
Finns det någon annan aledning till att inte fodra blött?

Tack för alla svar!

Min häst fick en lätt foderstrupsförstoppning för ett tag sedan av enbart kraftmaten. Då åt hon upp kraften på 10 minuter. Nu blandar jag i hackad strå som jag blötlägger med kraften och ättiden är nu istället ca 30 min. Hon verkar tycka det är jättegott!

Det blir en salig blandning, men det mesta av tuggmotståndet finns fortfarande kvar eftersom kraften är blandat med stråfoder (inte lusern pellets).

Jag undrar även om näringsämnena påverkas negativt i lusern hackad strå av att bli blötlagt? (bortsett från den bakteriehärd som kan uppstå)

Nej, näringsämnena påverkas inte alls. Kollat med Kraffts foderrådgivare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 582
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 346
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 848
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 007
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka