Blöta BoT-stallpaddar?!

AbCdE

Trådstartare
Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av padden och insidan av ytterskalt, där de sitter ihop med kardborre. De ligger på varandra i en hög på en täckeshängare och alla fyra är lika blöta! Någon som varit med om samma? Någon som vet hur man kan undvika detta?
 
Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av padden och insidan av ytterskalt, där de sitter ihop med kardborre. De ligger på varandra i en hög på en täckeshängare och alla fyra är lika blöta! Någon som varit med om samma? Någon som vet hur man kan undvika detta?

Lösningen är att lägga paddarna på ett torrt ställe som tex sadelkammaren.

Att textilier tar upp fukt är inget konstigt men det tyder på hög luftfuktighet i stallet.
Vad är det för typ av stall? Kall/varm?

I mitt kallstall kan jag inte ha tygsaker hängandes om det är fuktigt ute av naturliga skäl, det eftersom luftcirkulationen med utomhusluften är så stor att det blir nästan samma sak som att hänga dem utomhus.

Är det ett isolerat stall så är det lite mer bekymmersamt med så fuktig luft skulle jag säga. Där behöver det finnas en ventilation som transporterar bort instängd fukt.
Sedan kan saker såsom om dörren stått på vid gavel hela dagen såklart påverka ventilationen också.
 
Ok! Jag misstänkte något sådant, men så mysko när alla fyra ligger på hög, och det är torrt på padden som ska vara mot benet men blött mellan 🤯 Alla täcken är torra. Måste vara neoprenet som drar åt sig. Får se hur jag kan lösa detta. Tack för svar:heart
 
Ok! Jag misstänkte något sådant, men så mysko när alla fyra ligger på hög, och det är torrt på padden som ska vara mot benet men blött mellan 🤯 Alla täcken är torra. Måste vara neoprenet som drar åt sig. Får se hur jag kan lösa detta. Tack för svar:heart
Lägg dem i en plastlåda med lock? Beroende på hur man har det i stallet såklart (plats, var man kan ställa saker smart osv).
 
Är det ingen annan som har upplevt detta? De är fuktiga varje dag, men nu ligger de i tvättstugan så de blir inte blöta iaf :rolleyes:
 
Det är inte fuktigare än något annat kallstall, står öppet dygnet runt, bra cirkulation av luften
Nu är det här lite ot men man luras lätt av "det står öppet", vilket inte alltid alls behöver vara gynnsamt för ventilationen. I vissa stall är det till och med negativt.
Stall ska generellt inte vara fuktiga.
 
Nu är det här lite ot men man luras lätt av "det står öppet", vilket inte alltid alls behöver vara gynnsamt för ventilationen. I vissa stall är det till och med negativt.
Stall ska generellt inte vara fuktiga.
Nej, stall ska generellt inte vara fuktiga. Tydligen är det fuktigt eftersom paddarna blir blöta/fuktiga men inget som har märkts på hästarna, det är 13 hästar i stallet. Sen så sker ju detta på dagarna när hästarna är ute och problemet kom nu när det blev lite kallare. Så jag antar att jag får gilla läget eller flytta :( Får se om min häst blir påverkad framöver, vi har bara stått här sedan juni.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 614
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 368
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 089
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 644
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp