Blöt häst, på med regntäcke?

D

däggdjur

Hur gör ni när ni ridit i regnet och kommer tillbaka med en blöt häst? Lägger ni regntäcke på den blöta hästen om den ska ut i hagen (om det fortfarande regnar) eller är det bättre att inte göra det? :crazy: Torkar hästen under täcket? Visst man kan torka med handduk, men det tar lång tid att få en helt torr häst...
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Fleece eller annat som transporterar bort fukt från hästen under regntäcket.:)
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Fleecefodrat regntäcke. ELLER fleecetäcke + regntäcke.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

1. JAg använder ett ridregntäcke där att hästen ska bli minimalt bölt under ridturen.

2. Om ett regntäcke ska på en blöt så måste det vara bra andas funktion på det, annars blir det bara ett våtvärmat omslag även om man har fleecetäcke under.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Använder fleecefodrat bävernylontäcke, eller fleecefodrat regntäcke med andasfunktion. Fast helst försöker jag torka upp hästen först i stallet en halvtimme eller en timme med ett enkelt fleecetäcke.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Utetäcke med andasfunktion... det har jag alltid på mina för vissa dagar blir det så varmt om solen ligger på mitt på dagen att de blir varma och svettfuktiga under täckena - även om de är anpassade för årstiden - och det är lika illa som att hästen är regnblöt under täcket!!
 
Senast ändrad:
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Med ett utetäcke med andasfunktion så ska det inte vara några problem. Jag brukar använda ett fleece- eller ullfodrat regntäcke med andasfunktion. Går jättebra att lägga på även en blöt häst. Men oftast använder jag faktiskt ridtäcke om det regnar när jag rider så slipper han bli blöt!

Alt. lägg på ett löst fleecetäcke under regntäcket eller låt hästen stå inne en liten stund med fleecetäcke på och lite hö att äta, det brukar inte ta lång tid innan de är torra.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Antingen läggs staltäcke på och in i boxen och torka
eller så stalltäcket under regntäcket
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Tack för alla svar :D :bow: Har känt mig lite osäker på hur jag ska göra.. Täcket har inte andasfunktion så jag har torkat med handduk innan men det tar ju sån tid.. :smirk: Eller hjälp, hur vet man om det är andasfunktion? Det är inte fodrat på något sätt så jag antar att det inte andas.. :crazy:

Så då blir det på med kombitäcket först och låta torka innan regntäcket åker på! Men det blir inte för varmt eller så om hon får ha båda i hagen? Rider en nordsvensk med jättepäls.. Känner att jag ställer smarta frågor här.. :o
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Tack för alla svar :D :bow: Har känt mig lite osäker på hur jag ska göra.. Täcket har inte andasfunktion så jag har torkat med handduk innan men det tar ju sån tid.. :smirk: Eller hjälp, hur vet man om det är andasfunktion? Det är inte fodrat på något sätt så jag antar att det inte andas.. :crazy:

Så då blir det på med kombitäcket först och låta torka innan regntäcket åker på! Men det blir inte för varmt eller så om hon får ha båda i hagen? Rider en nordsvensk med jättepäls.. Känner att jag ställer smarta frågor här.. :o

Det är väl bra att du frågar när du undrar!! Hur ska du annars få veta?? Jag gör helst så, att jag låter hästen torka med enbart ett fleecetäcke inne först, om han är blöt. (Rider som sagt helst med ländtäcke när det regnar och då blir han ju inte blöt!)

Annars, ett ofodrat regntäcke är väldigt kallt för dem att gå med, enbart. Eftersom pälsen inte kan resa sig för att isolera, som den gör på hästen utan täcke. Täckena trycker ju liksom ner pälsen så den ligger platt, då behöver du ha värme i täcket, så det är inte ofta som det räcker med ett ofodrat regntäcke!?

Jag tycker du ska ha ett fleecetäcke eller liknande under för det mesta! Eller också utan täcke... Det blir faktiskt varmare utan täcke än med ofodrat regntäcke. Har han/hon rejäl päls så ska det förmodligen till rätt mycket regn innan det blir vått inpå huden. VI har en ponny, hälften islänning, med massor med päls. Hon går i stort sett jämt utan täcke och hon är nästan aldrig blöt inpå huden ens vid dagsregn. Gräv lite med fingrarna i pälsen får du se! :idea: Har hon regntäcke så är det ett fleecefodrat just för att pälsen inte kan resa sig och isolera när hon har täcke på sig! Hon är inte för varm med det.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

De flesta täcken har andasfunktion numera. Det ser du när du köper det. Vad har du för märke på täcket?/Var har du köpt det? Fråga där eller leta på nätet så hittar du om du har andasfunktion eller inte. Att det är ofodrat behöver inte betyda att det inte andas, det har med materialet att göra, inte med fodret.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Tack så jätte mycket för ditt svar :bow: :bow:
Ja frågar man inte får man inte veta :p

Det var inte jag som köpte täcket, men jag har sökt på det nu och det måste vara ett rambo wug från horseware som tydligen har andasfunktion. Men jag ska fråga hon som köpte det..

Jo jag har tänkt på det att hon är ju egentligen inte blöt inpå huden så det är kanske bäst att hon går utan då? Förutsatt att hon inte är svettig förstås.. Att hon har täcke i hagen innan ridning har ganska mycket med bekvämlighet att göra, lättare att göra i ordning en torr häst.. :cool: Men bara hon inte fryser så är jag nöjd!!
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

jag lägger på hästen ett svettäcke och låter den stå inne och torka sen sätter jag på ett fodrat regntäcke och släpper ut den.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Sant.. Ett täcke underlättar ju eftersom hästen är ren när man ska rida! Men då skulle jag i alla fall lägga på ett fleecefodrat regntäcke om jag var du...
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Sant.. Ett täcke underlättar ju eftersom hästen är ren när man ska rida! Men då skulle jag i alla fall lägga på ett fleecefodrat regntäcke om jag var du...

Okej, även om täcket har andasfunktion? Isåfall ska jag ta och ordna det.. Tack för tips!
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Ja, även om täcket har andasfunktion. Det har inte med andasfunktionen att göra utan: En häst utan täcke reser hårstråna uppåt för att hålla värmen, när pälsen "står rakt ut" så blir det isolerande lager med luft emellan hårstråna. Ett täcke gör så att hårstråna inte kan resa sig, det tynger ju ner. Alltså blir det kallare med ett ofodrat täcke än helt utan täcke! :idea: Förstår du hur jag menar??
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Ah, ja jag förstår! Det hade du ju redan förklarat, börjar nog bli lite trött... :o Tack igen!! :D


Nu kom jag att tänka på en sak till.. :devil:
Kan/bör hon ha ofordrat regntäcke när det blir varmare eller gäller samma sak då?
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Är det varmare behöver de ju inte "resa pälsen" för att hålla värmen, så då går det ju bra med ofodrat! Men kallare än typ 10-13 grader (beroende på väder förstås, svårt att säga exakt temperatur), så brukar jag ha fleecefoder, eller, som sagt, utan... (Caribic har fleecefoder, ponnyn går oftast utan.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp