Blöt häst, på med regntäcke?

Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Släpp ut i hagen utan täcke om inte hästen är jätte varm från ridturen, skritta då en stund till och släpp ut. Varför ska hästen ha täcke när den redan har det bästa skyddet i världen mot regn och kyla? Om inte hästen har några fysiska fel som kräver att hästen hålls extra varm(muskler) så varför använda det? när man sätter på att täcke på en blöt häst blir det ju kondens, och hästen är inte torr när man tar av täcket igen och defenitivt inte insidan på täcket heller. Det är ju knappast så att ni klär på er kläder utan att torka er när ni stiger ut från duschen, det är inte så bekvämt.
men om du nu måste ha täcke så släng på den ett äkta ylletäcke inne i stallet i såna fall, funkar 100 ggr bättre än fleece.
Kör naturligt, bara för att du fryser fryser inte hästen(det är ju ett djur inte en bäbis).;)
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Bra artiklar där ja!

* delvis kl

Det bästa är väl att pröva sig fram, nu har jag lite mer kött på benen i alla fall! Känner mig som en äkta hönsmamma, och jag är total nybörjare på det här med täcken (ridit på ridskola innan och har inte behövt bekymra mig över täcken.. *skylla ifrån )
Tack alla som svarat/svarar! :bow:

Jag gör nog så att hon får ha täcke om det regnar innan ridning och efter får hon gå utan. Ska skaffa ett fleecefodrat också.


Gör inte felet många gör och köp ett tjockt täcke, då blir hästen bara svettig och täcket blir äckligt jättefort:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp