Blöt häst, på med regntäcke?

Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Nej precis...
Nu känner jag mig mycket klokare inom detta området :bow: :bow:
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Jag håller inte med i resonemanget. OK om hästen har ett gäng tjocka täcken på sig, då håller jag med om att hårresarfunktionen hindras. Men ett tunt, lätt regntäcke kan omöjligt ha den effekten, tänk bara på oss som kan få gåshud/ståpäls under kläder. Hästen har ju dessutom många fler hårstrån än oss och har därmed större kraft att lyfta håren. Täcket sitter ju inte åt, det ligger ju bara "över" hästen.
De flesta hästar håller värmen bra med ett ofodrat regntäcke ner till nollan, då det dom behöver hjälp med inte är just värme utan skydd mot väta och drag. Min häst och de flesta andra i stallet har hittills ofodrade regntäcken och ingen av dem fryser.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Hur gör ni när ni ridit i regnet och kommer tillbaka med en blöt häst? Lägger ni regntäcke på den blöta hästen om den ska ut i hagen (om det fortfarande regnar) eller är det bättre att inte göra det? :crazy: Torkar hästen under täcket? Visst man kan torka med handduk, men det tar lång tid att få en helt torr häst...


Om hon är helt kalasblöt så torkar jag med en handuk och lägger på ett regntäcke med andasfunktion... (har bara såna täcken) Ska jag greja lite mer i stallet innan jag åker så får hon stå inne en stund o torka lite :)
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Om jag inte använt ridtäcket av någon anledning så lägger jag på hästen ett svett täcke under regntäcket med andasfunktion.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Jag håller inte med i resonemanget. OK om hästen har ett gäng tjocka täcken på sig, då håller jag med om att hårresarfunktionen hindras. Men ett tunt, lätt regntäcke kan omöjligt ha den effekten, tänk bara på oss som kan få gåshud/ståpäls under kläder. Hästen har ju dessutom många fler hårstrån än oss och har därmed större kraft att lyfta håren. Täcket sitter ju inte åt, det ligger ju bara "över" hästen.
De flesta hästar håller värmen bra med ett ofodrat regntäcke ner till nollan, då det dom behöver hjälp med inte är just värme utan skydd mot väta och drag. Min häst och de flesta andra i stallet har hittills ofodrade regntäcken och ingen av dem fryser.

Det stämmer inte med mina erfarenheter, men kanske kan skilja sig mellan olika hästar!? Jag upplever att de hästar jag haft blir kallare med ett regntäcke än utan. Men de håller sig ju torrare med ett regntäcke, men blir det kallare än ca 10 grader så vill jag ha ett foder i eller ett fleecetäcke under eftersom pälsen ligger slätt på hästen under de regntäcken jag har i alla fall. (Bucas och Hööks täcken.)
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Jag låter hästen stå i stallet och torka upp med fleecetäcke el.liknande på. Tar ca 1 timma och under tiden får hästen lite hö att tugga på. Sen lägger jag ett fodrat regntäcke på innan hästen får gå ut, om det fortfarande regnar.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Men är ni inte överens egentligen??
Ni skriver båda att det går bra med ofodrat ner till nollan, men vid fler minus är det bättre med fleecefodrat. Eller tolkar jag fel? :crazy:
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

torka i stallet med fleece sen täcke på
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Men är ni inte överens egentligen??
Ni skriver båda att det går bra med ofodrat ner till nollan, men vid fler minus är det bättre med fleecefodrat. Eller tolkar jag fel? :crazy:

Nej, helt överens är vi inte! ;) Jag lägger på fodrat regntäcke tidigare, vid ca 10 grader har jag skrivit. Då menar jag plusgrader. Jag tycker de blir kalla inanför täcket då eftersom håren inte kan resa sig och isolera ordentligt. :idea: Så tänker jag..
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Jag lägger bara på regntäcke om jag ska rida sen för att kunna sadla torr häst. Sedan när jag ridit går hon utan täcke.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Nej, helt överens är vi inte! ;) Jag lägger på fodrat regntäcke tidigare, vid ca 10 grader har jag skrivit. Då menar jag plusgrader. Jag tycker de blir kalla inanför täcket då eftersom håren inte kan resa sig och isolera ordentligt. :idea: Så tänker jag..


Jaha du menar plusgrader.. nej då är ni ju inte överens..

Är det lätt för hästen att reglera värmen med fleecefodrat? Vill ju inte att hon ska bli för varm heller.. :crazy:
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Jag tror inte att hon blir för varm. Men det kan du ju kolla lite, men, som sagt, jag har svårt att tro det.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Eftersom det gäller en nordis med tjock päls så skulle jag tro att du klarar dig bra på ett ofodrat regntäcke. En klippt tävlingshäst skulle kanske behöva lite foder, men inte vid några 10 plusgrader. Då skulle jag börja bli orolig för den hästens hälsa...
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Exakta grader är ju lite svårt att säga.. Men mitt oklippta halvblod får fleecefodrat regntäcke om det blir lite kyligt. Sen kan det ju vara 10 grader varmt och kännas kallt p g a regn, blåst osv. Det kan ju också vara 10 grader varmt och sol och inte alls behövas foder. Så det är lite svårt att säga.. Jag går mer på hur det känns ute än på vad termometern visar! Han har inga fel på sin hälsa, min häst. Han skulle säkert kunna vara mer utan täcke också, men jag vill inte att han ska sätta en massa vinterpäls! Så det beror ju på det också, hur mycket päls de satt. Men jag vidhåller fortfarande att det är så att pälsen inte kan resa sig och ge ett isolerande luftlager på samma sätt om man lägger på ett ofodrat täcke och att ett ofodrat täcke därför kan bli KALLARE för hästen än utan täcke.

Jag kan ju säga också att när jag hade fjording hade den i princip ALDRIG täcke på sig, inte heller vår ponny har det, jag har också haft nordis en gång i tiden, han ägde knappt några täcken alls. Så jag är inget "täckesfreak" så. Men här var det ju fråga om en nordsvensk som använder täcke och då ville jag bara säga vad jag tror om ofodrat regntäcke och hästens förmåga att isolera värme.

Agria.se har en del intressanta artiklar om täcken! Gå in på www.agria.se och sök på "täcke".
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

jag brukar lägga på ett fleecetäcke under, och ser till att byta det efter nån timme så hästen inte går runt med ett vått omslag.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Bra artiklar där ja!

* delvis kl

Det bästa är väl att pröva sig fram, nu har jag lite mer kött på benen i alla fall! Känner mig som en äkta hönsmamma, och jag är total nybörjare på det här med täcken (ridit på ridskola innan och har inte behövt bekymra mig över täcken.. *skylla ifrån )
Tack alla som svarat/svarar! :bow:

Jag gör nog så att hon får ha täcke om det regnar innan ridning och efter får hon gå utan. Ska skaffa ett fleecefodrat också.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Jag lägger alltid på en yllefilt under regntäcket om hästen blivit blöt under ridturen, ylle värmer alltid och fukten kryper utåt. Yllefilt finns billigt i de flesta second hand affärer.
 
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?

Hur gör ni när ni ridit i regnet och kommer tillbaka med en blöt häst? Lägger ni regntäcke på den blöta hästen om den ska ut i hagen (om det fortfarande regnar) eller är det bättre att inte göra det? :crazy: Torkar hästen under täcket? Visst man kan torka med handduk, men det tar lång tid att få en helt torr häst...



Jag skulle lägga ettsvettäcke först, sen regntäcket. Då absorberas vattnet som redan finns på hästen upp samtidigt som den slipper bli mer blöt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp