D
däggdjur
Sv: Blöt häst, på med regntäcke?
Nej precis...
Nu känner jag mig mycket klokare inom detta området
Nej precis...
Nu känner jag mig mycket klokare inom detta området
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör ni när ni ridit i regnet och kommer tillbaka med en blöt häst? Lägger ni regntäcke på den blöta hästen om den ska ut i hagen (om det fortfarande regnar) eller är det bättre att inte göra det? Torkar hästen under täcket? Visst man kan torka med handduk, men det tar lång tid att få en helt torr häst...
Jag håller inte med i resonemanget. OK om hästen har ett gäng tjocka täcken på sig, då håller jag med om att hårresarfunktionen hindras. Men ett tunt, lätt regntäcke kan omöjligt ha den effekten, tänk bara på oss som kan få gåshud/ståpäls under kläder. Hästen har ju dessutom många fler hårstrån än oss och har därmed större kraft att lyfta håren. Täcket sitter ju inte åt, det ligger ju bara "över" hästen.
De flesta hästar håller värmen bra med ett ofodrat regntäcke ner till nollan, då det dom behöver hjälp med inte är just värme utan skydd mot väta och drag. Min häst och de flesta andra i stallet har hittills ofodrade regntäcken och ingen av dem fryser.
Men är ni inte överens egentligen??
Ni skriver båda att det går bra med ofodrat ner till nollan, men vid fler minus är det bättre med fleecefodrat. Eller tolkar jag fel?
Nej, helt överens är vi inte! Jag lägger på fodrat regntäcke tidigare, vid ca 10 grader har jag skrivit. Då menar jag plusgrader. Jag tycker de blir kalla inanför täcket då eftersom håren inte kan resa sig och isolera ordentligt. Så tänker jag..
Hur gör ni när ni ridit i regnet och kommer tillbaka med en blöt häst? Lägger ni regntäcke på den blöta hästen om den ska ut i hagen (om det fortfarande regnar) eller är det bättre att inte göra det? Torkar hästen under täcket? Visst man kan torka med handduk, men det tar lång tid att få en helt torr häst...