Blommor till balkonglåda

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en balkonglåda som saknar innehåll.
Är helt kass på blommor, så nu vill jag ha tips på lättskötta blommor som passar i balkonglåda.
Jag har ett par krukor med tagetes i i närheten och i balkonglådan bredvid + 2 amplar har jag ampeltomater.
Men mer då?

(kommer köpa färdiga plantor den här gången)

Jag har en balkonglåda som saknar innehåll.
Är helt kass på blommor, så nu vill jag ha tips på lättskötta blommor som passar i balkonglåda.
Jag har ett par krukor med tagetes i i närheten och i balkonglådan bredvid + 2 amplar har jag ampeltomater.
Men mer då?

(kommer köpa färdiga plantor den här gången)

Jag är löjligt förtjust i "konstiga" petunior (det finns prickiga! :love:) och Flitiga Lisa. Jag sköter aldrig något speciellt noggrant och de brukar bli fina.

Tycker penningblad (gröna hängande rankor) blir himla fint i balkonglådor, ihop med någon blomma. Otroligt lättskött och sprider sig om ogräs om man sedan planterar det i trädgården. Brukar bara gräva upp färdiga ur rabatten varje år och slänga ned i alla krukplanteringar :up:

Jag brukar ha pelargoner och petunior i mina. Krävs inte så mycket mer än regelbunden vattning och plocka bort vissna blommor. Någon mindre variant av dahlia skulle också kunna fungera, de blommar gärna vackert hela säsongen bara de sköts enligt ovan.

Pelargoner, petunior, lobelia och snöflingor är lättskötta och passar fint i lådor. Snöflingor har dessutom den fördelen att de kommer igen väldigt lätt även om man glömt vattna och de ser helt uttorkade ut.

Jag fortsätter den här tråden...
Mina egensådda tagetesar verkar inte vilja samarbeta särskilt bra med mig, så jag har börjat fundera på alternativ.
Jag har krukor står på grindstolparna (rejäla stenstolpar). Förra året hade jag nån enkel blomma i dem, som byttes mot ljung i höstas. Nu har jag insett att det vore häftigt med nån typ ampel-blomma, som gärna får blomma rikligt och hänga ner ordentligt. Finns det nån sån, som trivs i kruka på halvskuggig plats?

Jag fortsätter den här tråden...
Mina egensådda tagetesar verkar inte vilja samarbeta särskilt bra med mig, så jag har börjat fundera på alternativ.
Jag har krukor står på grindstolparna (rejäla stenstolpar). Förra året hade jag nån enkel blomma i dem, som byttes mot ljung i höstas. Nu har jag insett att det vore häftigt med nån typ ampel-blomma, som gärna får blomma rikligt och hänga ner ordentligt. Finns det nån sån, som trivs i kruka på halvskuggig plats?
Surfinia, hängpelargon?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 106
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka