Blommor på balkongen

Love_Ireland

Trådstartare
Jag bor i lägenhet sen ett par år tillbaka !Jag måste va trög inom detta :)Vad kan man ha för blommor på balkongen ? Jag har just nu satt pensér i balkonglådan , men tycker de ser lite trist ut

Jag har solen som står på hela fm sen är det lite sol/ skugga resten av dagen

Tips mottages

Sv: Blommor på balkongen

Jag brukar ha pelargoner, tagetes och diverse hängande blommor i olika färger.
Fråga om råd på blomsterhandeln.

Här är mina senaste blomlådor...

2010:
002-2.jpg

2011:
Balkong001.jpg

2012:
001.jpg

Senast ändrad:

Tack för tipsen :) finns ju hur.många blommor som helst egentlig som trivs på balkongen då!

I senaste avsnittet av Äntligen Hemma så fixades det med balkonglådor. Killen där tipsade om att sätta kryddor blandat med blommorna, både gott, praktiskt och vackert :)

Åh, det är så länge sedan... men det är blandat blommor och örter i vitt gult och lime.

Man kan ha allting nästan ;)

Förra året odlade jag tomater som blev ca 50 cm höga och tog över balkongen. I balkonglådan hade jag oregano, timjan och gräslök. Gillar verkligen att bara kunna gå ut på balkongen för att hämta kryddor eller grönsaker.

I år blir det däremot en satsning på blommor. I lådan bor för tillfället den övervintrade gräslöken och penséer. När penséerna blommat ut får de ge plats åt lite kryddor. Har även en "häng-kruka" med smultron. Sen står två krukor med luktärtor på golvet som jag har tänkt ska klättra på balkongräcket. Ska även plantera ärtor och brytbönor när det blir lite varmare. Får se om jag ens kommer ut på balkongen i sommar :D

Krasse är ju vilda och söta, jag funderar på det i år eller på ärtor, hum ärtväxter. De sprider sig mer över kanterna, penseer är så nedrans tama.

Ja, den var jättefin i början av sommaren, men sedan hade inte blommorna någonstans att växa, så jag har lärt mig nu att plantera med lite mer utrymme åt de växter som utvidgar sig över tid. :)

Kan lägga till gräslök, snöflinga och citrontimjan.

kl

Jag köper bara Million Bells , helt otroliga o blommar hela sommarn in en bit på hösten , finns i många olika färger

283602_4241451804326_1820405422_n.jpg

sen brukar jag ha pellegoner och violer i krukor

292282_4070124361247_1805839780_n.jpg

Hehe här är problemet nästan tvärtom; hur ska vi själva få plats på balkongen bland alla blommor? :D
Har mängder av tomatplantor, små paprikaplantor (de är bara ca 30 cm höga), physalis, persilja, ringblomma, rädisor, gurka, jordgubbar, murgröna, kattgräs.. Har satt några fröer som jag glömt vad det var i balkonglådan, de har precis börjat kika upp. Minns bara att det är fina snittblommor med fin färg.

Har satt jätteeterneller, fast de ska nog flytta ut till stallet med påskliljorna. Kan bli fint utanför stalldörren.

Jag hittade fantastiska orange-rosa-lila stjärnöga idag, så jag köpte tre och satte vita småblommiga amplar (minns inte namnet tyvärr) på vardera kanten.

945774_10151529800706464_1000439594_n.jpg

Färgen är mycket mer intensiv och skiftande på stjärnögorna (ögonen?) i verkligheten.
Förhoppningsvis får de plats i lådan hela sommaren, i värsta fall hoppas jag att det går att plocka bort den i mitten.

Det där såg ju oxå väldigt fränt ut!

Sj har jag precis satt frön för rädisor i min balkong låda :)
Tänkte sätta lite krydd örter i den (basilkika, oregan o nått sånt) men vet inte om jag kan det riktigt ännu, lite kallt här uppe fortfarnande
Sen när det blir varmare åker mina tomatplantor ut oxå o så har jag satt sockerärtor i en hink, hoppas det tar sig så får man massa gott o grönt på balkongen

Min låda får ha täcke på natten åtminstone nån vecka framöver, vågar inte lita på den här våren... Men jag skulle nog också vänta lite med att sätta ut kryddväxterna.

Ja, kryddväxterna får man nog vänta lite på.

Men köpte påsar med rädisa, gräslök och två sorters sallad o där stod det att det gick bra att frilandsså so fort jorden gick att bruka. Så provsådde med en liten del utav påsarna igår i lådan så får vi se.

Tänkte nog försöka så fran kryddor i en större lerkruka för att lätt kunna ta in den vid behov :) Men vad ska man välja som man fakstikt kommer att använda? Basilika? sen då?
krasse är ju annars fina blommor som amn ska kunna äta, men vad ätar man dem med o kan de växa bra i balkonglåda?
kryddtagetes oxå, men är det ok med vanliga tagetes eller är kryddtagetes en egen sort?

Vore ju lite kul med färg som i Houdinies låda, men helt ätbart

Tomat och chilin omplanetades igår, får se om de överlever
slog mig efter att kollat lit epå trädgård i fokus att min chili är väldigt sent planetrad o jag kommer nog inte hinna få nått iår på min, men jag fortsätter o hoppas på det bästa, annars får jag se om jag lyckas övervintra den.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 117
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist