blöjavvänjningstips önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jo jag får väl hoppas på att han snart vill igen men det känns som om han varit mogen till och från i 1,5 år snart, är nu dryga tre.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Ja, jag. Min son blir 3 om en vecka och är inte alls intresserad av att gå på potta/toalett. Försökt locka med det mesta och låta han gå utan men nä, han vill bara inte. Låter man han gå utan blöja så går det bra en stund men sen vill han prompt ha blöja (är väl nödig då...) och sätte rman inte på någon så kissar han till slut på golvet. En gång har han lyckats pricka pottan (hälften kom på golvet) och fick då mycket beröm men jag tror helt enkelt han är för bekväm... och jag för mesig som inte orkar ta diskussionen... det är ju så mycket enklare med blöja än att torka kiss i tid och otid

Ja det där låter precis exakt som min son för någon månad sen. Skönt att höra att det finns fler för ibland tycker jag att jag börjar misströsta. Nu har det som du kan läsa gått ganska bra framåt, men fått bakslag igen.
Jag har i alla fall kommit över besväret med att torka kiss. Låter man dem kissa i byxorna, på golvet, i soffan (bra med avtagbara överdrag eller sitta på en handduk) etc så går det ganska snabbt för dem att inse att det är obehagligt.
MItt problem nu är att jag är lika bekväm och bara för att jag ibland tillät blöja (fast han kunde) tex i bilen på motorväg eller under utklädningsdräkten så lärde han sig också att det är bekvämt.
Så han KAN men VILL just nu inte...
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

DÅ är frågan vem VILL mest? Du eller han?
För det kan mycket väl vara en maktkamp ni har just nu... Eftersom du vet att han KAN klara sig bra utan blöjan, då hade nog jag satt hårt mot hårt och blånekat blöjan på dagtid!

Sen kan jag ju tillägga, eftersom tråden skapades av mig för snart ett år sen...
Båda mina tjejer har blöja på natten fortfarande. Selma har dock lovat dyrt och heligt att när hon blir 5 år.. DÅ ska hon minsann sluta med nattblöja också...
(jag är skeptisk, för hon är inte alls redo för det än, men det återstår att se hur det går....)
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Barn vill "bli stora" och härma äldre syskon, äldre barn
och vuxna.
:bow: Vår motivering för att få barn på toan är att det är billigare och enklare utan blöjor, och att stora barn slipper blöj-krånglet. Det är SMART och praktiskt att lura kisset att hamna på rätt ställe helt enkelt :idea:

Vi hade lite slött ställt fram pottan och visat Eskil 1½ i somras när det var så varmt, men han gillade den inte.

Så då ställde vi undan den igen fast den var leksak i badkaret.

Och härom morgonen hojtar Vidar 5 år från toan:

"Mamma, det är VÄLDIGT upptaget här !"

Då hade han visat lillebror hur man gör :love:

vidarseskiltoal.jpg
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

DÅ är frågan vem VILL mest? Du eller han?
För det kan mycket väl vara en maktkamp ni har just nu... Eftersom du vet att han KAN klara sig bra utan blöjan, då hade nog jag satt hårt mot hårt och blånekat blöjan på dagtid!

Jo det har jag också tänkt på, att det är en maktkamp, men det finns ett par försvårande omständigheter till varför det inte känns helt självklart att sätta hårt mot hårt:

* Jag är jätterädd att allt tvång kring detta ska leda till att han får trauman kring toalettande (har sett exempel på detta)

* Jag tror att främsta anledningen till att han pendlar mellan att vilja och inte vilja är att han inte alltid lyckas känna när han ska bajsa. Vi har inte haft en enda kissolycka på två veckor, men flera bajsolyckor. Ibland tror han sig känna något men då blir han sittandes på toaletten tills jag sätter på blöja (påminner lite om vad din dotter gjorde ameo)

* Det gör det inte lättare att han själv kan sätta på sig blöja (jag har försökt att gömma dem, men han klättrade farligt högt i skafferiet för att få tag på en:eek:

Men som sagt går det framåt. Igår var han utan blöja hela dagen. På bussen in till stan behövde han gå men klarade att hålla sig tills vi kom av. Väl hemma igen bajsade han dock på sig utan förvarning, trots att vi just varit på toaletten (och tom suttit ned)

Silverkedjan: Jag har försökt med de argumenten också, men då säger han att han hellre inte äter så spar vi pengar till blöjor.:idea:

Kanske kan jag få låna nåns storebror:idea:
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Silverkedjan: Jag har försökt med de argumenten också, men då säger han att han hellre inte äter så spar vi pengar till blöjor.:idea:

Kanske kan jag få låna nåns storebror:idea:

De argumenten hade jag köpt och låtit projektet vila lite :D

Vidar hade blöjor på dagen tills han var 3½, då började de åka av i takt med att de andra stora barnen på dagis inte hade.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Hola,

Inte skrivit härinne på jättelänge, haft lite för mycket för att hinna med Buke...

Tänkte jag uppdaterar lite med hur det gått för oss.

Sonen är fortfarande torr hemma. Visst det händer en och annan olycka ibland, vanligen när han är trött.
På dagis har jag släpat 3-4 kisspåsar varje eviga dag tills för tre veckor sedan då det helt plötsligt hänt nått. Tre dagar av fem har det inte varit någon kisspåse alls. De dagar det varit någon har det varit fråga om en eller två.

Jag har upptäckt att han även klarar av att hålla sig längre och längre tid, att jag inte behöver tjata om att han skall kissa hela tiden.

Tyvärr hade vi en sväng med diareé, därpå lös mage så bajseriet var väl inte varit lysande där under ett par veckor... (Detta var straxt innan "det plötsligt hänt nått"). Då kändes det lite motigt för det var ju jobbigt för honom att han sade till om "bajs kommer" så hann vi inte till toan utan det bara rann...

På kvällarna när vi ligger i sängen och läser bok har han börjat säga till att "kiss kommer" så gör han i blöjan i sängen. Vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till det. Har inte gjort något än så länge. Tror inte att han är riktigt mogen för att vara torr hela natten. Blöjan brukar vara knökfull på morgonen. Ibland läcker den.
Väntar nog med nätterna till våren/sommaren när man kan hänga ut sängkläderna.

mvh Eva
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Men som sagt går det framåt. Igår var han utan blöja hela dagen. På bussen in till stan behövde han gå men klarade att hålla sig tills vi kom av. Väl hemma igen bajsade han dock på sig utan förvarning, trots att vi just varit på toaletten (och tom suttit ned)

Sådär gjorde min kille oxå i början. Satt på toa, en gång, två gånger, flera gånger och inget kom. Lagom när han började leka så kom det i brallorna eller på golvet om han var naken.

Jag tror att det är lite svårt att hålla rätt på det där med signalerna innan man lärt sig.
Jag tror att de måste få "misslyckas" lite för att fatta vad som händer i deras kroppar och hur de funkar.

Hur har det gått nu de senaste veckorna?

mvh Eva
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Sådär gjorde min kille oxå i början. Satt på toa, en gång, två gånger, flera gånger och inget kom. Lagom när han började leka så kom det i brallorna eller på golvet om han var naken.
Jag tror att det är lite svårt att hålla rätt på det där med signalerna innan man lärt sig.
Jag tror att de måste få "misslyckas" lite för att fatta vad som händer i deras kroppar och hur de funkar.

Hur har det gått nu de senaste veckorna?

mvh Eva
Det går bra, max 1-2 kisspåsar i veckan från dagis, hemma utan problem. Svårigheten för honom är att känna att bajset kommer så där händer det oftare olyckor (men aldrig på dagis eftersom han aldrig brukar bajsa de tider han är där (9-13) däremot ofta på morgonen i blöjan just då han vaknar).
Och nätterna är ett stort problem för han vill fortfarande ha välling för att somna och om han dricker hela flaskan så kissar han stora mängder på natten. Största storleken på blöja här i Bolivia där vi bor är +13 kg vilket är för lite att räcka en hel natt på en pojke som väger 16 kg. (Vi kanske kan få en sändning blöjor från Sverige i januari, men det är ju svårt att veta var i det hela vi är då och hur många paket vi behöver) Så då kommer han in till oss vid 5-6-tiden på morgonen och säger att han är blöt, får på sig torr ny pyamas och somnar i sällsynta fall om i vår säng.
Vi får fortsätta rapportera här om våra framsteg tills de är helt torra eller hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 097
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 043
Senast: paradiset
·
Småbarn Bakgrundsstoryn då; Jag har en femåring som i maj 2012 fick svårt att andas, värre och värre med syrebrist och medvetslöshet som...
Svar
15
· Visningar
2 327
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp