blöjavvänjningstips önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

ja jag uppdaterade den istället för att skapa ny, kanske dumt.
Nån annan med 3-åriga blöjbarn?
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Något som jag reagerar på är att många verkar ställa
till med en mindre fest när barnet lyckats göra i pottan.
Hurrarop, presenter och allt vad det är. Helt fel, tycker jag.
Liksom man inte ska berömma barn som äter. Det är ju något
helt självklart! Inget man gör för mammas och pappas skull
utan sin egen. Ätergör man för att överleva, inte för mammas
skull.

Klart man kan säga ett mer neutralt, "det var ju bra", "nu är
det fixat" eller liknande när barnet tränar på pottan. Men
hurrarop och presenter! :confused: Tala om att det kan bli
en grej om barnet märker att det är så viktigt för föräldrarna
med pottan.

Barn vill "bli stora" och härma äldre syskon, äldre barn
och vuxna. Hela barnuppfostran går ju ut på göra barnen till
självständiga, fria och lyckliga individer. Självklart ska barn
ha massor av beröm och kärlek. Men det är missriktad välvilja
att ställa till fest när ungen bajsar i pottan. :crazy:
Man behöver inte ställa till med fest, DET är ju att ta i kanske. Men har man verkligen gjort allt man kan komma på i flera år och inget händer på pottan ändå, så tycker jag faktiskt att man kan uppmärksamma det ordentligt, så att barnet verkligen förstår att det var så det skulle vara. Det är ju inget man ska ta till i början, DÅ kan jag förstå din reaktion. I mitt fall gjorde det dock att Selma såg fram emot att göra på pottan fler gånger och verkligen försökte. Det tog några dagar från första korven i pottan tills det fungerade varje gång. Belöning fick hon de första gångerna.

Visst ska de härma kompisar och äldre syskon (vi var på god väg efter ett kusinbesök redan då Selma var nybliven 3-åring, men det räckte inte hela vägen tyvärr), MEN om inga sådana finns att tillgå??

Jag kan faktiskt inte se att det var fel att ge belöning, när något vi jobbat med såpass länge äntligen fungerade!
Att det sedan resulterade i att vi fick bjuda på bajsglass när Signe böejade bajja på pottan också, det fick vi liksom ta. Det gjorde inte så mycket eftersom det ändå var mitt i sommaren. OCH även denna gång, bara de första 3 gångerna eller nåt...
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Hola,

Min son blir tre till nyår och är inte helt torr än. Har blöja på natten och går utan på dagtid. Fick honom torr hemma under sommaren men det funkar inte så bra på dagis än.

I början var det en av fröknarna som hade pippi på att sätta på honom blöja men nu tar jag inte dit blöjor utan ser till att det ligger typ tio par byxor på hyllan, naturligtvis en lika stor bunt med kallingar och strumpor.

Helt kallt blir det 2-4 olyckor per dag på dagis. Företrädesvis när han är upptagen med lek. Bajsolyckor blir det inte utan bara kiss.
Dock har personalen börjat fatta att han är en ögontjänare så numer går de med honom till toan så han inte bara står där och sedan säger att han varit....

Min dotter var torr dagtid vid 1 1/2 och nattetid vid 2 men inser att grabben haft annat att tänka på än kiss och bajs...
Dottern hade tygblöjor så när sommaren kom var det bara att byta ut dem mot trosor så fick hon kissa på sig och kissa på sig och kissa på sig. Ett jäla torkande av golv och tvättande men på två månader så lärde hon sig att känna igen signalerna att "nu kommer kiss" och oftast hinna till en potta, gräsplätt eller annan lämplig kiss-plats. DEt gav sig själv lixom.
Det viktiga var att jag bestämde mig och helt enkelt tog jobbet och inte satte på blöja. Efter ett tag ville hon inte ha blöja, det är ju varmt, svettigt och äckligt när de väl vant sig att vara utan. I alla fall på sommaren när det är 25 grader varmt eller så.

Grabben kissar ju som sagt på sig på dagis. Dock inte hemma, vanligen går hela helgen utan att det händer en enda olycka så får jag tvätta som ett jehu på veckorna. Men jag har diskuterat det med förskolefröken som tycker att det är fel att sätta på honom blöja på dagiset eftersom det bara händer när han är upptagen med lek och verkligen inte vill ha blöja på.
Sedan brukar hon le och säga "du tvättar ju så gärna.." Och det är ju sant... Jag menar får han inte gå utan så är det ju svårt att bli torr.... I dagens läge är det ju "skitbekvämt" med blöjor. Torrt, fint och behagligt. Så behöver man ju inte gå ifrån leken etc..

Med grabben körde jag samma race som med dottern, fast ett år senare, han var lixom inte mogen.. Alltså av med blöjan och sedan fick han göra på sig. upptäcka att det kom från honom. Efter någon veckas skvättande brukar man kunna se signaler att det är dax. Och då gäller det nu släppa det man har direkt och kissa bums. Eftersom han är så pass stor så har jag låtit honom bestämma var han vill kissa, i gräset, på trappen, den roliga stenen och sedan är det järnet dit så han hinner. Under tiden, -å kolla vilken kiss, vad duktig du är,, sedan ingen mera affär utan åter till det vi gjorde innan.
Inomhus håller vi oss till toaletten och pottan och har han inte velat där så får han gå ut och kissa gräset.

Naturligtvis blir det mycket kisstorka i början men jag har inte gjort något mera av det än -oj, nu blev det kiss. Nu får vi torka och sedan gör jag det. (min son är mycket duktig att hjälpa till numera efter olyckor..)
Killar kan ibland vara lite luriga har jag upptäckt. Då de kissar med pillen så rinner det ju inte riktigt efter benen som på tjejjer, därför kan det vara bekvämt att bara kissa på om man är naken, det kommer ju inte på dem.. Så på grabben har det funkat bättre när man har ett par tunna mjukisbyxor då kommer ju kisset efter benen och det är lite äckligt. De vill de inte ha på sig... Viktigt bara att byxorna är lätta att dra ner själv för rätt som det är står de och kissar i pottan eller på gräset med brallorna i knävecken.

Jättelångt och lite virrigt kanske men så har det funkat och funkar det för oss. Hoppas det ger lite ideer i alla fall.

mvh Eva *kisspåsarnas drottning"
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Kom på en sak till!!!

Min son hade/har mycket lättare att kissa stående. Alltså inte sitta på toa utan stå, hänga pillen över kanten och kissa.

Jag tror han tycker att det är roligt oxå, att titta på sitt kiss. Det är nog en kill-grej. Och så gör ju pappor så...

Kanske en grej att testa...

mvh Eva
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Fast man ska nog försöka lära pojkarna också att sitta ner, de tömmer blåsan bättre då.
(min man sitter ner, för övrigt...) :bow:
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Mmm självklart är det bäst om de kan sitta ner men för att få det att funka till en början så är alla knep tillåtna....
Det funkade i alla fall bra på min son.

mvh Eva *vars uthängda man helst sitter ner även han*
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Tack Eva, vad jag behövde just nu är kanske en liten kick där bak, för det är inte bara barnen som blir bekväma med blöjor utan också jag.
Det är klart enklare att byta blöja än att behöva tvätta byxor, kalsonger, strumpor, golv, bilklädsel, soffa, matta etc.
En av de få gånger jag tagit med honom ut utan blöja kissade han på sig i en leksaksaffär, nästan på en hög mjukisdjur, tänk om kisset runnit på dem och vi fått ersätta med ett par tusen spänn!
Och har ni tyckt att bajset varit lättare eller svårare? Vår son brukar inte känna skillnad på vad som kommer (är ganska ofta lite lös i magen) och det är ju svårare att tvätta bort om det kommer på vår vita heltäckningsmatta (ha ha vilken barnfamilj förutom vi har vit heltäckningsmatta?)
Så det är nog därför vi väntat, hoppats att han självmant ska vilja gå på toa, så att det blir olyckor ibland men inte flera gånger om dagen. Men han är nog för bekväm, visst är det tråkigt att avbryta leken, så kanske måste jag agera.
Och appropå dagis är det det minsta problemet, de flesta andra barn är torra så de går på små minitoaletter efter att de ätit och då gör han det också. Har dock blöjor på dessemellan men de är ofta torra när jag hämtar kl 13.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Hola igen,
Ingen fara om de har mjukisbyxor på sig. Då brukar kisset rinn anice och fint utefter benen. Döäckligt men då slipper man kissa ner gosedjur på leksaksaffären...

Lösa bajjor brukar stanna i brallorna. Lite äckligt att hantera när det skall saneras bara. Det brukar bli duschen.

Kiss på ljusa mattan, möbler eller vad de nu månne vara brukar jag ta och försöka suga upp det mesta med disktrasa och handduk (man brukar ju ha en massa handdukar när man haft smått). Sedan kör jag på fett med ajax rengöringssprej eller liknande. Skrubbar med renursköljda disktrasan och sedan suga upp med densamma och ibland hjälpa upp det med en annan handduk. Lite meckel men annars är det lätt att det stinker piss.

Vår soffa är redan gammal och sunkig. Så när grabben är bättre torr och lite mera kladdfri så åker den sonika ut. Vi får ha det lite sunkigt tills han är "rumsren" helt enkelt. Kanske en tanke att tänka med vita heltäckningsmattan?

Att lära sig skilja på kisset och bajset går ganska lätt. Grejjen är att han skall komma på att oj, nu kom det nått äckligt från mig.. (Räkna ochså kallt med att han skvätter som en hanhund första veckan, sedan blir det längre mellan och mera kiss per gång) DEt tar några veckor sedan kommer du förmodligen se att han får ett mönster, typ tar sig på pillen. I början kan det vara så lite som att han tar på den och så kommer kisset i samma stund men det är okej. Gör ingen affär av det utan -Ojdå kom det kiss? Nu får vi torka och så byter ni kläder. Efter ett tag så ser du och hinner få honom på en potta eller toa.

Till en början skulle jag låta honom gå utan hemma på kvällen och på helgerna så ser du snart hur det bär hän. Bäst är nog om han får börja med att kissa på sig hemma och inte på dagis, det kan bli väl pinsamt. Man kan ju inte begära att han skall klara av något som är nytt på en gång.

Är han villig att prova att kissa i toan så testa gärna före maten, efter maten, innan ni går ut, etc. Numera frågar jag min kille ungefär varannan timma, som en liten påminnelse (om han inte redan gått själv). Ibland vill han gå ibland inte.

Är ni ute på stan och handlar, fråga innan ni åker, när ni kommer fram till köpcentret (kanske han vill prova att kissa på hjulet på pappas bil? Mycket populärt här...) Innan ni sätter er i bilen igen etc...
Så har funkat bra på mina efter att de fått varit utan ett par-tre veckor.
Vi står inte länge och försöker vänta ut kiss, Max en minut, ibland vill sonen bara prova i tio sekunder och kommer det inget så går vi.

Lycka till nu!
mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Mina kompisar lyckades nyligen med nannyakutenvarianten med att pojken fick klistermärken varje gång han satt på pottan och det kom nånting. De väntade tills de båda var lediga och lade in 2 veckor i semestern bara för blöjavvänjning och självklart förberedde de pojken på att han skulle träna på pottan i förväg. Det gick över förväntan och han var blöjfri på 2 dagar trots att han krånglat länge innan dess (han var också 4 år).
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

JAG förstår ditt problem, även om det är bajsning här och inte kissning.
Vi har fått så jä--a mycket olika råd genom det här sista året att vi snart spyr på dem. Sonen vägrar bajsa på toan, han får totalpanik och han kan hålla sig i 3-4 dagar :eek: för att sedan bajsa ´på sig istället!!!

Så angående panik på toan vet jag precis vad det är.
För att få honom att sluta kissa i blöjan köpte vi ett tyskt varumärkes blöjor, jätteotäcka att gå med då det blir stora klumpar i den!!! Ick.
Så då började han kissa på toan i alla fall.

Vi har även gett upp bajsförsöken nu.
JAG tror att vi tjatar för mycket på dem, och plötsligt möter vi på ett extra viljestarkt barn som frågar sig varför man ska göra saker när det funkar som det är.
Vi har försökt med mutor, vi har slängt blöjpaketet, vi har tvingat upp honom på toa utan blöja när han sagt att han varit bajsanödig, vi har tom klippt hål i en blöja.
INGET har hjälpt.
Vi hade ju hoppats på att bara ha ett blöjbarn när vi har 3½ år mellan barnen, men det gick alltså inte.
Eller han har dem ju bara att bajsa i, nu för tiden sitter han tom på toaletten och bajsar, fast med blöjan på! :smirk:
Inte heller det hjälper ska jag säga.
Så nu har vi valt att bara hålla tyst.
Vi tar på honom blöjan när han ber om den, han skäms över den så han frågar bara oss...

Så i ditt fall skulle jag köpa de tyska blöjorna för att se om inte de kan få henne att tycka att det är lite obehagligt.
Ja om det inte är något fysiskt fel på henne så att hon helt enkelt inte känner att hon är kissanödig!!!
Men låt henne inte ha panik så tvinga inte på henne trosor när hon inte vill.
Det är få 15 åringar som fortfarande har blöja, det kommer. :)
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag har bestämt för mig att det blev stor belöning några gånger i början när hon klarade av att kissa på toan. Belöningen försvann när det började fungera bra, vilket inte tog SÅ värst lång tid... Bajsandet tog lite längre tid innan det började funka, men även där blev det belöning - vem skulle inte bajsa för glatta livet om det vankades *bajsglass* efteråt? :banana: :rofl: :banana:

Igår åt vi "bajsglass" för första gången.:banana: :banana: :banana:
Det började i förrgår kväll då han gick och grymtade och jag föreslog toaletten. För att övertala honom att gå ifrån sina leksaksbilar lockade jag med att det bjöds på glass om han gjorde nåt i toaletten. Tyvärr fick han inte ut nåt och fick raseriutbrott för han inte fick glass ändå.
Igår kväll försökte vi igen vid samma tid och det lyckades! Att det sen var mikroskopiskt lite och att resten kom i blöjan just som han höll på att somna spelar mindre roll för han hade faktiskt suttit o klämt i 20 minuter.
I helgen ska jag låta honom gå utan blöja större delen av tiden.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag har bestämt för mig att det blev stor belöning några gånger i början när hon klarade av att kissa på toan. Belöningen försvann när det började fungera bra, vilket inte tog SÅ värst lång tid... Bajsandet tog lite längre tid innan det började funka, men även där blev det belöning - vem skulle inte bajsa för glatta livet om det vankades *bajsglass* efteråt? :banana: :rofl: :banana:
.....

Såg inte förut att tråden var gammal... Men min son (ja han är ju 4 nu) går inte att muta med något alls. Så bajsglass lockar inte alls, han skulle tom få gå ner och köpa en jättestor "roboraptor" som han så gärna ville ha bara han bajsade, men det funkade inte heller, han vill hellre ha blöjorna säger han....
Det känns ganska hopplöst faktiskt...
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Hej Tokmaja,
Misströsta inte, jag tror att du gör helt rätt i att inte "pusha" din son i denna sak. Det är faktiskt inte så ovanligt att pojkar kan ha en liten låsning vad det gäller att bajsa utan blöja.
Min bästis son hade en sådan låsning, var torr vad gäller både kiss och bajs både på dagen och natten men var tvungen att ha blöja på när han skulle bajsa för att inte få total panik.

Bad om blöja, fick den och hade ett hörn i huset där han ställde sig och krämade.

För hans del släppte det när han kom upp i femårsåldern. Min kompis gjorde inget, sade inget (efter diskussioner med bvc) utan lät honom mogna i beslutet själv.

mvh Eva
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Vad roligt att det går bra. Stressa inte för mycket bara... Vi får väl höra hur helgen gått på måndag hoppas jag...
mvh Eva
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

*KL*

Måste bara berätta om min arbetskamrats 4 årige son som hade fått frågan av förskolepersonalen när det var dags att sluta med blöjor.
"I oktoktober" sa han (detta var i juni) och se på sjuttsingen, i oktober påminde hans mamma honom att nu var det dags att sluta med blöjor och han har varit torr sedan dess!
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Vad roligt att det går bra. Stressa inte för mycket bara... Vi får väl höra hur helgen gått på måndag hoppas jag...
mvh Eva

Resultatet av helgen:

* Han gick utan blöjor mestadel av tiden, men efter varje olycka ville han ha blöja till varje pris, skrek hysteriskt, ibland kunde man förleda honom, ibland kunde man byta från blöja till kalsonger efter en stund, ibland gick inget av det.

* Han kissade stående på en pall vid toaletten en gång (precis som pappa!) och belönades med färska björnbär.

* Han ville kissa i den fina mossan när vi var på "guldletning" och picknick (som pappa och mamma) men tyvärr kom det inget.

* Han kissade på sig två gånger, en på golvet på väg till toaletten (hävdar han själv, men jag var då i ett annat rum) och en gång i soffan (hjälpte till att skrubba fläcken)

I veckan är det svårt för han är ofta så trött på kvällen att man visst kan erbjuda honom att gå utan blöja och sitta en stund på toaletten, men det är oftast inte läge att gå in i några diskussioner.

Men steg för steg...
 
Senaste rapporten

Nu har har klarat att gå utan blöja mestadels hela dagarna, både på dagis och hemma, kissar stolt i toaletten och har även provat på att sikta på löv i rabatten, gödselränna i stallet osv.

För varje gång får han välja ett fint klistermärke att klistra på nattduksbordet. På dagis slipper han skämmas inför sin "flickvän" och ligga och bli bytt som en bebis (något han poängterat är viktigt) och istället "kissa som en stor pojke"

På natten har han fortfarande blöja för han dricker välling på kvällen så kan kissar jättemycket under natten (har den bästa blöja jag hittat och ändå lyckas han ibland kissa igenom)

Men så för några dagar sen började han tröttna på "kalsongleken" och vill ha blöja igen. Tycker att det det blir tjatigt att hela tiden avbryta leken nu när det inte längre är spännande och nytt. Varken klistermärken eller stoltheten på dagis funkar längre som argument. Byxblöjorna vill han bara ha på sig om jag verkligen övertygar honom att han INTE behöver gå på toaletten med dem!

En gång upplevde han att jag "lurat" på honom kalsonger på morgonen och skrikande av ilska slet han av sig dem, hämtade en "nattblöja" i skåpet och satte själv på sig den och sina byxor.

VAD SKA JAG GÖRA NU????:confused:

Jag vet att han KAN, men han är för bekväm.:angel:
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Svårt dilemma, vissa barn protesterar med blöjorna eller som min med maten. Det måste vara ngt vi för över som de känner? För jag vet att jag alltid hatat att mata ungar, på ngt vis känner de väl det men blöja eller ej har liksom kommit naturligt. Jag tror du ska säga till din son att ok du kan ha blöja då. Säg till när du vill börja kissa i toaletten igen. och tala om ditt belsut för dagis, han kanske måste bestämma sig? Snart tar nog viljan att vilja vara stor över.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

ja jag uppdaterade den istället för att skapa ny, kanske dumt.
Nån annan med 3-åriga blöjbarn?

Ja, jag. Min son blir 3 om en vecka och är inte alls intresserad av att gå på potta/toalett. Försökt locka med det mesta och låta han gå utan men nä, han vill bara inte. Låter man han gå utan blöja så går det bra en stund men sen vill han prompt ha blöja (är väl nödig då...) och sätte rman inte på någon så kissar han till slut på golvet. En gång har han lyckats pricka pottan (hälften kom på golvet) och fick då mycket beröm men jag tror helt enkelt han är för bekväm... och jag för mesig som inte orkar ta diskussionen... det är ju så mycket enklare med blöja än att torka kiss i tid och otid
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 097
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 043
Senast: paradiset
·
Småbarn Bakgrundsstoryn då; Jag har en femåring som i maj 2012 fick svårt att andas, värre och värre med syrebrist och medvetslöshet som...
Svar
15
· Visningar
2 327
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp