blöjavvänjningstips önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Dina barn är ju födda ganska tätt och hon kanske känner sig dåligt behandlad när hon måste vara utan blöjor och syskonen får ha sina kvar?
Kan du avsätta en dag bara till äldsta tösen?
Då slipper hon se syskonens blöjor eller eftersom du verkar ha mormor i närheten kan hon ta hem henne till sig och säga att hon glömde blöjorna, men har några trosor hon tänkt ge henne i present som hon kan ha istället, gärna extra glittriga och vackra.
Ibland kan det vara bara den sista lilla puffen som behövs för att komma över krönet.
Men det kan lika gärna vara så att hon är sen och helt plötsligt kommer att sluta när hon är mogen.
Jag är väldigt rädd själv att pressa barn på den här punkten.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

TACK för alla svar hittills! :)
Ska försöka kommentera några av dem:

ulda
Dr.Phil-varianten (jag har också sett programmet) är vi nästan i närheten av när lillasyster kissar så det skvalar... Inte att det blir fest sen iofs, men ändå stor uppmuntran. Hon är för övrigt svår att få att dricka generellt, så det är inte enkelt att bälga i henne något överskott :smirk:

cirkus skrev:
jag får känslan av att hon inte riktigt vet hur det känns att vara kissenödig, för det rinner nog bara och hon känner inte när det händer i blöjorna, och så blir hon jättestressad att kissa på sig om hon inte har blöjan....så därför hamnar på hon pottan i timmavis för säkerhets skull.

Svårt läge. jag tror ändå jag hade antingen tagit av blöjan eller skaffat en obehaglig blöja så att hon märker när det händer ! jag tror alltså att hon helt enkelt inte märker när det händer ..... och sen när det händer i byxorna får man ju inte bli arg utan mera göra henne uppmärksam på att NU, nu kom det ! även om det var i brallorna ! ...
Hon vet inte hur det känns att vara kissnödig, det håller jag nog med om. Men hon är med så långt att hon säjer "NU kissar jag". Så hon vet NÄR det händer och även ATT hon har kissat i blöjan hon har på sig. Så långt har hon stenkoll...
Vi har absolut inte blivit arga på henne de gånger vi lyckats få henne att kissa i byxorna. Jag tror snarare att hon själv har blivit besviken ändå, i så fall.

Snurrfian skrev:
Jag köpte "träningsbyxor" åt elin och förklarade att det inte gjorde något om det kom kiss i dem men det är bra om hon hann gå på toa... Det fungerade rätt så hyfsat, men samtidigt kopplade hon ihop det och blev torr väldigt fort när hon började förstå principen...
Eftersom det låter som hon tycker att det är jättehemskt att kissa på sig så kanske det är bättre att avdramatisera det, ja okej det är inte så mysigt men det gör inte så mycket, det är sånt som händer liksom så kanske hon törs koppla av och verkligen känna efter när hon är kissnödig...
Träningsbyxor var en bra ide :idea: TACK!!
Vi HAR försökt avdramatisera kiss i byxan, men det hjälper inte.. Som jag skrev ovan så tror jag att hon dömer sig själv, för vi gör det INTE!

Tokmaja skrev:
Antingen så testar ni billiga blöjor eller så tar ni helt enkelt på henne trosor.
Låt pottan stå framme, om hon vill sitta på den, lättillgänglig.
När hon sedan rusar fram och tillbaka till toan, låt henne hållas.
Det funkar ju inget vidare att ha på henne trosor, dels är det en kamp bara att få dit dem. Och jag skulle inte påstå att hon rusar till och från toan, utan möjligen vågar hon lämna den 20 sekunder sen sitter hon en halvtimme till. Ända tills hon klämt fram någon droppe - OM hon lyckas med det.

Ett av problemen med det här är dessutom rent praktiskt. jag är ensam hemma med barnen i veckorna, för maken jobbar på annan ort och veckopendlar. Utöver barnen har jag ju dessutom en drös hästar och en skock fårskallar som ska tas omhand. Detta innebär att jag kan inte låta henne sitta tills hon tröttnar, utan måste avbryta henne för dessa praktiska göromål :crazy:. OJ vad mycket bättre det blev av det - inte...:smirk:
fjolltroll skrev:
Men när min tjej var liten och ibland inte var riktigt kissnödig när hon skulle gå och lägga sig men jag ändå ville att hon skulle kisa lite iaf
så gjorde jag som så att jag doppade hennes fötter i ljummet vatten.
När hon satt på toan alltså.
Bra ide, ska testas! fast jag tvivlar på att det går med ett så stort barn... Men provar gör jag!

Generellt så har de flesta som svarat haft tidigt torra barn. Jag TROR att det är svårare med visa av metoderna som beskrivs när barnet blivit såpass mycket äldre, att hon kan genomskåda en del av "lögnerna" och ifrågasätta mycket mer.
Hon vet ju nu vad som förväntas av henne, oavsett om det är uttalat eller inte. Bara det gör ju att det riskerar att bli en låsning. :crazy:
Nej, detta är då f*n ingen enkel grej att lösa...
Fler handfasta tips mottages tacksamt! Gärna från någon som också haft ett sent torrt barn...
 
Senast ändrad:
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Ok - vår lille mycket envisa herre blev inte torr förräns i somras - då var han 4 1/2.
Han var vansinnig när vi försökte ta av blöjan stundvis och eftersom han utan problem kan vråla i en timme utan att ge sig så - tja vi ville inte traumatisera det hela.
Så jag ljög helt enkelt. Jag förklarade för den lille herrn att tanten i affären hade sagt att vi inte fick köpa mer blöjor till honom när det blev sommar....
Då hade vi några månader på oss att öva på att ha på dom förhatliga "songerna" - han bajsade alltid och kissade ibland på toa men vägrade alltså gå utan blöja och fuskade gärna på morgonen och kissade i godan ro i blöjan i sängen istället för att gå upp.

Vi pratade mycket om att snart var blöjorna slut och han föreslog att vi kunde köpa i någon annan affär men nä alla affärstanter kunde ju se att han var för gammal, det gick han med på.

Du behöver ju inte ljuga - din tös kanske inte går på det - men sätt ett slutdatum tex för när ni slutar med blöjor hemma punkt slut.
Sen kan ni ta några veckor till på er för utanförhemmet blöja.
Förbered och stå på dig.
Och vänta till sommaren, då du kan uppmuntra hene att springa nakenfis ute, alternativt med kjol - då kan man ju kissa när som helst - vi uppmuntrade vår buse att vattna träd osv
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

När min dotter var 2 år gammal åkte vi färgan över till Danmark.
Hon följde med mig in på toaletten och jag tänkte inte på hur otäckt dom toaletter låter när man spolar.
Dottern blev så rädd att det tog henne något år att komma över rädslan för toaletter.
På förskolan försökte dom få henne att sitta både på potta och toaletten men hon vägrade totalt. Inte heller brydde hon sig så mycket om det hände en olycka nakenfis som hon är (många pölar när hon var mindre :angel: ).
Billigare blöja var inget alternativ för hon tålde bara pampers och tyg krävde tvättmaskin hemma och föräldrar med ork = inga kriterier vi fyllde upp precis.
Dottern var torr vid tre års ålder i den bemärkelsen att hon gick utan blöja på dagen och sade till när hon behövde kissa eller bajsa. När hon var 4 år började hon sätta sig på toa men det hände aldrig något där hur länge hon än satt. Inte förrens hon var nyss fyllda 5 år lyckades hon äntligen fatta hur hon skulle göra för att lyckas kissa.
Jag ansåg att jag inte hade bråttom och innan hon fattade hur hon skulle gå tillväga för att kissa och tränade sig genom att sätta sig på toa och försöka så kunde jag inte göra annat än att vänta.
Tekniken för att kissa/bajsa i blöja är inte riktigt samma som att sitta på toaletten.
När hon väl kommit underfull med hur man skall göra för det skall komma något på toaletten så kan ni införa ett belöningssystem för att uppmuntra henne att välja toalett framför blöja. Nu är det mest att ni bara lockar henne så hon får träna (låtsas kissa och kanske säga tsssss) att sitta på toaletten titt som tätt.
Det kommer säkert inom snar framtid när hon kommer på hur hon skall göra när hon skall kissa och vet hon när hon kissar dvs det kommer medvetet i blöjan så kan du ju låta henne vara utan blöja så mycket som möjligt och uppmuntra henne att känna efter så hon vet när hon är nödig, när hon kissar/bajsar medvetet och träna att sitta på toaletten tills något händer.
Man måste skilja på förmågan att veta hur man tekniskt skall gå tillväga för att lyckas kissa på toaletten och bekvämligheten att ha blöja. Så länge det handlar om teknik så kan man inte sätta in krav för att det skall funka bara underlätta för att möjligheten att fixa det ökar.
Du skulle väl inte vara trött på att Signe inte knäckt läskoden innan hon var 8 år bara för grannens barn redan kunde läsa vid 6 års ålder?
Det låter snarast som att Signe är medveten om vad andra anser om att hon kissar på sig alternativt hon har sett andra få bannor för detta. Hon har lärt sig någonstans att det är fel och för henne är det big-deal. Det enda är att inte låta henne misslyckas så ofta då och låta det få ta lite extra tid för det vinner man på i längden.
3 blöjbarn är ingen hitt vare sig för plånboken eller kroppen men samtidigt så länge som hon inte lyckats klura ut hur man gör på toaletten så vad har du för val?
Up-and-go borde hon kunnar byta själv om hon bara har kissat men är dyrare i inköp vilken kan vara en stor nackdel.
När hon knäckt "toalettkoden" kommer det att gå väldigt snabbt och bara en månad efteråt kommer du att fråga dig hur det kändes innan hon var helt torr.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

ameo skrev:
Ett av problemen med det här är dessutom rent praktiskt. jag är ensam hemma med barnen i veckorna, för maken jobbar på annan ort och veckopendlar. Utöver barnen har jag ju dessutom en drös hästar och en skock fårskallar som ska tas omhand. Detta innebär att jag kan inte låta henne sitta tills hon tröttnar, utan måste avbryta henne för dessa praktiska göromål
Här så har du nog orsaken till problemen.
Du får nog ta blöjavvänjningen någon gång när barnens pappa är hemma en längre tid.
Det är antagligen för mycket stress på din äldsta just för att hon är äldst och måste vara duktig i övrigt för att saker och ting skall fungera.
Jag tycker att det där med att få panik tyder på det.

Du kan också bara lämna det hela därhän och vänta till i sommar när hon kan kissa i det fria.
Dra-på-blöjor som hon kan byta själv när de blir blöta är ju ett sätt för dig att få ett barn mindre att byta blöja på.
Så det kan du ju köra så länge.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Njäe, jag tror nog inte att hon är särskilt stressad över att vara äldst i övrigt. Men hon ÄR tidig med väldig tmycket annat, så jag är inte ett dugg förvånad att något fått stå över utvecklingen. Detta något blev blöjavvänjningen.
Men denna medvetenhet gör ju inte att jag inte VILL att hon ska sluta... Helst förra veckan.. :angel:

Hon HAR Up & Go-blöjor på dagtid och hon KAN byta dem själv, när det passar damen... Antar att hon på den fronten gärna vill känna sig lite liten fortfarande och få mammas hjälp.

Längre perioder med pappan hemma får vi nog se oss om i stjärnorna som det ser ut nu. Han börjar på nytt jobb inom närmaste veckorna... Nån pappaledighet är inte inplanerad inom överskådlig tid.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag tror nog att vattentricket kan funka på Selma.
Det gjorde det på min tjej när hon var i samma ålder.
Lycka till.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Vi använder trainingspants, och de är verkligen ett bra alternativ. Hon behöver inte få panik om det hamnar i byxan, för de håller en rejäl kiss (men behöver bytas relativt snabbt, annars kryper det ut i resten av byxan som inte innehåller någon plast).
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Överraska henne med att lägga ner hela projektet.

Bestäm dig innan hur lång tid.
För mig låter det med som att hon inte riktigt känner när hon blir kissnödig/eller inte vill känna.

Lättaste tiden att lära barnen bli torra är på sommaren, det faller sig mer naturligt, och blir inte lika bökigt.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Det viktigaste oavsett hur du väljer att göra är att vara konsvekvent har du bestämt att nu är det utan blöja som gäller så är det så och sedan låtsas du som om du inte märker hennes panikattacker och för guds skull prata inte ens om pottan.. låt henne gå kissnödig tids nog kommer det ut och hon är faktiskt stor och vet vad som gäller blir hon ledsen så trösta henne men beröm henne att hon fixade det (även om det inte kom just på pottan). Gör ingen stor affär av det du har ett "företag" att sköta och om hon märker att du inte har tid att lägga ner på pottprojektet så kommer hon nog automatiskt att slappna av. Nu märker hon att alla gör en stor affär av det och hur kul skulle du tycka det var om folk ville se dig kissa å bajsa på pottan ;)
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Alla mina 4 barn har blivit torra innan 2 års ålder.
Låt de gå utan blöja så mycket som möjligt inne.
Toa träna
Före mat efter mat, vid lek. mm Ha en vatten kran på vid toa träningen.
Och när det kommer något i toan så är det belöning glädje som gäller.
4 år är ganska sent. Hon borde kunna förstå nu vad som sägs till henne.
Lycka till träna träna.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Felicia ville inte alls sitta på pottan först.. Men sen när jag slutade sätta på blöjan så var hon ju tvungen att gå på pottan annars händer det en olycka. Och klart det hända många olyckor, men hon lärde sig. Så nu har hon ingen blöja på dagen och säger till själv när hon ska på pottan. Nu har hon blöja när hon sover under natten ska snart prova på att ta bort det med. Hon fyllde 3 år nyligen...
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

När vår son var 3år var det inget i hela världen som kunde få han att gå på toa för att varken kissa eller bajsa, inget vi sa eller gjorde tycktes funka. Och trycka ner sitt barn på en potta eller toalett är ju inget man vill vara med om. Vår lösning blev "Den stora Överraskningen"! som jag en dag i ren uppgivenhet hasplade ur mig. Plöttsligt väcktes nyfikenheten: vilken överraskning?När då? Vad kunde de vara? Just då hade jag ingen som helst annong om vad överraskingen kunde vara men jag spelade med och sa att jo det ar ju så att om man läde sig att gå riktigt på potta eller toa så pass att man kunde vara utan blöja hela dagen och gå när man behövde så fick man en stor överraskning. Sonen trodde inte sina öron och visade stort intresse för hela grejen. Då och då berättade jag att nu minsann började han närma sig och hur stor,duktig, och fantastisk han var som ville pröva detta med toa. Det hela gick på ca 2mån då han kunde vara blöjfri och gå när han behövde, visst händer det fortfarande olyckor men det är sånt som händer. Och överraskningen visade sig bli kompisens begagnade cykel med stödhjul och den var ett riktig träff mitt i prick. :banana:
Lycka till.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Blir lite förvånad över hur många som nästan verkar låta barnen bestämma helt när det är dags att sluta med blöjan.
Jag känner väl lite att det är vi vuxna som har ansvaret för när och om det sker, och att en del kanske kommit längre om de stått på sig lite mer..? :o
Förhoppningsvis är det ingen som påbörjar pott-/toaträningen om de inte känner att barnet verkligen är redo för det, sen måste man väl ändå köra på med sitt beslut, mer eller mindre långsiktigt (om det inte inträffar nåt traumatiskt under tiden)?
Varför vela så..?

Att vara konsekvent och bestämd, är för mig INTE detsamma som att tvinga barnet. De flesta verkar ju börja i en naturlig trotsperiod (runt 2-3), då barnet testar gränser och i princip aldrig vill göra det föräldrarna vill, utan en kamp. Säger man "nu går vi på toan/pottan och kissar", varpå barnet hysteriskt kastar sig på golvet och skriker NEEEEEJ, skulle många strunta i det och ta det som att barnet inte vill. Men vad vill egentligen en 2,5-åring..... (som föräldrarna föreslår)?
På vårt dagis använder personalen fortfarande ofta blöja på vår avvanda 2,5-åring, med argumentet "vi vill inte tvinga henne till nåt, då blir det bara bakslag senare". Grejen är bara att här hemma säger vi till henne (eller gjorde, nu fixar hon det själv med nån enstaka påminnelse) "nu går vi och kissar!" medan dagispersonalen försiktigt frågar "ska vi gå och kissa?". Svaret blir givetvis alltid nej, och i deras värld skulle det alltså vara tvång att helt enkelt följa med henne till pottan och säga att nu försöker vi kissa, och kanske sjunga nån rolig sång under tiden eller titta på nån fin bild. Kommer det inget gör det inget, då försöker vi bara lite senare!
Alternativt påminna om kissandet och låta det ske några olyckor!

Tror inte man förvänta sig att barn i den här åldern frivilligt ska kasta varken blöjan eller nappen åt fanders, när det är både tryggt och bekvämt för dem. Det är jobbigt, visst, men vi måste väl lita på deras förmåga att växa?
Tror inte man skadar ett barn genom att hjälpa det växa upp!!! Tvärtom!

Tror för övrigt som andra skrivit på förberedelse, det har funkat för oss i andra sammanhang och verkar få barnet att känna att det har kontroll, vilket minskar stressen. Sedan måste det ju vara positivt att börja i tid, ju senare desto svårare verkar det som?

BERÖM I MASSOR, både små och stora segrar :banana: , är nog det viktigaste av allt, men för att komma nån vart (med en del barn) måste man nog även stå på sig lite.




/Jossan
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag har 3 barn.
Och vad jag har lärt mig av dem är att det blir bäst när de får växa och utvecklas som de vill.
Det är ingen mening med att försöka forcera fram något.

Mina 3 vande av sig själva från blöja.
Första vid 1½, andra vid 2½ och tredje vid 3½.
Saker och ting blir liksom som de blir.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

köp de billigaste blöjorna du kan hitta, så dåliga som möjligt är, så det blir obehagligt att "göra i blöjjan" ?
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Selma blir 4 år på söndag och nu börjar jag känna mig lite otålig, för hon är inte ens i närheten av att sluta med blöja. :smirk:
Har provat att ta av blöjan och klä på trosor i stället, men det ger henne snarare panik över att ev kissa på sig :crazy:. Hon rusar direkt till toan o tror hon ska kissa, men inget kommer.

Drar fram den här gamla tråden igen istället för att starta ny.

Hur har det gått?

Min son är 3 år och JAG börjar bli otålig på att han inte ens är i närheten av att sluta med blöja. Känns skönt att veta att det är fler som inte säger: "oj, har han blöjor fortfarande, min slutade vid 1,5 år!!!" (vill inte höra fler såna kommentarer för då börjar jag gråta eller kontrar med att MIN minsann kan alla bokstäver, är två-språkig och att han kan klättra högst upp på alla klätterställningar så han är inte sen på allt)

Han vill gärna ha kalsonger ibland när vi är hemma, men utan undantag kissar han i byxorna. Han vet NÄR det händer och skäms själv över att ha kissat ned sig, men kan inte säga till innan (som nån sa så har han inte kommit på den tekniken). Han kan sitta på toa med ring ("potta är för bebisar", tycker han) lääänge men det kommer inte nåt. Lagom när han tröttnar och går för att leka kommer det kiss i byxorna.

Använder de sunkigaste blöjorna jag hittat på dagen (och bra på natten) för han ska tycka det är obehagligt, men han vill inte ens byta om han bajsat (skäms för att bli bytt på) så det är vår värsta strid. Byxblöjor använder han ibland och kan då byta själv (kan även gå till toaletten torka sig i baken och tvätta händerna), men oftast vill han inte veta av dem.

Han är väldigt mogen på mycket annat (språkligt och motoriskt) så liksom Selma har blöjorna fått stå bak.
Har fått rekommendationer om att man bara ska vänta, att alla barn mognar till slut. (kan nämna att han var på god väg förra sommaren på vårt sommarställe, men att han efter flytt för ett år sen, tvärvägrade och fortfarande har en viss blockering vad gäller blöjavvänjning)

Men hur många där ute har barn över tre år som fortfarande använder blöja dygnet om. Hur tänker ni? Kan vi stödja varandra?
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jösses, den här gamla tråden hade jag nästan glömt bort.... :rofl:
Efter att ha haft TRE blöjbarn i januari i år så har jag numera ETT! :bump:
(plus att tjejerna fortfarande har blöja på natten, den yngsta kan nog snart sluta med det också men det stressar jag inte med...)

I ärlighetens namn ska erkännas att jag inte exakt minns hur jag gjorde, men kontentan av det var att jag lät henne ha sin blöja, fast den fick agera "trosor" i stället. Dvs hon fick lära sig att gå på toa och uträtta sina behov där. Jag har bestämt för mig att det blev stor belöning några gånger i början när hon klarade av att kissa på toan. Belöningen försvann när det började fungera bra, vilket inte tog SÅ värst lång tid... Bajsandet tog lite längre tid innan det började funka, men även där blev det belöning - vem skulle inte bajsa för glatta livet om det vankades *bajsglass* efteråt? :banana: :rofl: :banana:
Först när båda sorterna fungerade bra tog jag fajten om att plocka bort blöjan. Och då hade hon haft "torr blöja" hela dagarna, dvs inget i blöjan, i flera veckor. Jag fick samma reaktion som tidigare när jag tog bot blöjan, men lyckades övertyga henne (fråga mig itne hur) att hon skulle prova. Och inte en endaste gång sen dess - bortsett från den natt jag försökte ha henne utan blöja :o - har det hänt olycka i byxorna!

Hoppas det löser sig bra för dig!
Jag skulle tro att OM din kille så gärna vill ha kalsonger på sig på dagarna så finns nog ingen annan metod än att ha tålamod, låta honom kissa på sig, inte göra någon affär av det utan bara *hoppsan* och byta kläderna... Och tvätta......
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

kl

Grattis, ameo. Det är mycket som blir enklare när
barnen slutar med blöjor och är ett viktigt steg i barnens
utveckling.

Något som jag reagerar på är att många verkar ställa
till med en mindre fest när barnet lyckats göra i pottan.
Hurrarop, presenter och allt vad det är. Helt fel, tycker jag.
Liksom man inte ska berömma barn som äter. Det är ju något
helt självklart! Inget man gör för mammas och pappas skull
utan sin egen. Ätergör man för att överleva, inte för mammas
skull.

Klart man kan säga ett mer neutralt, "det var ju bra", "nu är
det fixat" eller liknande när barnet tränar på pottan. Men
hurrarop och presenter! :confused: Tala om att det kan bli
en grej om barnet märker att det är så viktigt för föräldrarna
med pottan.

Barn vill "bli stora" och härma äldre syskon, äldre barn
och vuxna. Hela barnuppfostran går ju ut på göra barnen till
självständiga, fria och lyckliga individer. Självklart ska barn
ha massor av beröm och kärlek. Men det är missriktad välvilja
att ställa till fest när ungen bajsar i pottan. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 097
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 043
Senast: paradiset
·
Småbarn Bakgrundsstoryn då; Jag har en femåring som i maj 2012 fick svårt att andas, värre och värre med syrebrist och medvetslöshet som...
Svar
15
· Visningar
2 327
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp