blöjavvänjningstips önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Selma blir 4 år på söndag och nu börjar jag känna mig lite otålig, för hon är inte ens i närheten av att sluta med blöja. :smirk:
Hon har haft tillgång till potta sen hon var 1½, toalettsits sen hon var 2 och jag har fått henne att sätta sig där då och då under tiden.
Sen i somras har jag jobbat lite mer intensivt på det, på så sätt att jag ser till att hon sätter sig på toa el potta (valfritt) varje morgon, i samband med blöjbytet - oftast sitter även Signe (nyss fyllda 2) där då. Enda kravet är att man sitter där en stund. Och vi har avdramatiserat det hela lite genom att modifiera "spela o sjunga-sången" från öppna förskolan till "kissa o bajsa-sången"...:angel: Så nu har jag inga problem med att få dem att sätta sig där i alla fall, även om 4-åringens obligatoriska "varför då?" dyker upp ganska ofta.
Signe kissar då och då i pottan vid dessa stunder och får då beröm o uppmärksamhet. Selma gör det i princip aldrig... :crazy:
Jag försöker ge dem mkt att dricka, passar på att tvätta händerna när de sitter där så de hör det rinnande vattnet osv.
Har provat att ta av blöjan och klä på trosor i stället, men det ger henne snarare panik över att ev kissa på sig :crazy:. Hon rusar direkt till toan o tror hon ska kissa, men inget kommer. OM jag lyckas få henne därifrån så hinner hon knappt ut genom dörren förrän historien upprepar sig...:smirk:
Jag vill ju inte pressa henne för mycket, men samtidigt är tre blöjbarn ingen höjdare heller :(
Känner att jag har slut på ideer och har hamnat i en återvändsgränd.

HJÄÄÄÄÄLP!! :confused:

Nån som har några bra tips?
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

jag har inga bra tips, alla mina tre avvande sig själva. VÄldigt må var de också - under två år !

En grej som jag har tänkt på - det är att blöjorna är ju så väldigt torra nuförtiden så för barnen blir det inte det minsta obehagligt att kissa på sig. Du kanske skall byta till några oehagligare blöjor helt enkelt !
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag var förmodligen urbota korkad :angel: som ställde ultimatum när jag införde dagliga toabesök - väl själv, toa eller tygblöja.... :crazy:
Men det var redan innan det en kamp (som jag gärna undvek) att få på henne tygblöjor...
Så just nu känns DET i alla fall inte som något bra alternativ. Sen är ju frågan - FINNS det sämre engångsblöjor idag?
 
Senast ändrad:
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag vet inte. Du får göra en sorts omvänd marknadsunersökning - köpa de sämsta !


Eller så låter du henne vara utan blöjor - och det kommmer ju att bli olyckor då och då, men strunta i det och gör inte så stor affär av det. Du får försöka köra på att hon faktiskt är stor och då behöver man inte blöjor, men ibland så händer en liten olycka...
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Det går ju inte att ha henne utan blöjan, hon får panik... Igår em var hon utan vilket resulterade i två timmar på toan, utan resultat... (sen gav mormor upp - jag var ute i stallet...)
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Håller med Cirkus.. ta av henne blöjorna, nu är hon så pass stor att om det inte är några fysiska problem så är det bara en grej hon har i huvudet att inte göra något på pottan.. låt henne upptäcka att det inte är trevligt att kissa på sig, låter hårt kanske men ibland måste man få barnet själv att inse. Min dotter började självmant när hon var två men man får inte på några vis fråga henne eller prata om pottan för då låser hon sig och vägra gå, säger man inget trots att man ser att hon håller på att slå knut på benen:o av kissnödighet så kom hon själv fram och säger till.. men det är bra svårt att inte säga något när man ser det.. så det är bara att bita sig i tungan.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Såg att du hann svara innan mitt svar kom..
En fråga, får hon panik när ni ta av blöjan eller när hon blir kissnödig?
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag har ingen aning om det verkligen är på riktigt men på Dr Phil visade han en metod som de påstod funkade:

En hel dag avsattes. Barnet fick en docka och fick bestämma vad dockan skulle heta. Därefter började man leka med dockan och dockan fick sitta på pottan. Man låtsades att dockan kissade i pottan och efter det firades det med jubel och partyprylar. Samtidigt bälgde man i barnet vatten/saft och efter en stund frågade man om barnet ville sitta på pottan. Barnet satt kanske på pottan ibland men inte ibland och om det nu hände en olycka på golvet var inte det hela världen. Minns inte riktigt men jag tror man flyttade barnet till pottan när detta hände och jublade och firade på likadant sätt sen efteråt. Tillslut lyckades man i alla fall få barnet att kissa i pottan och då firades det jättemycket.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

jag får känslan av att hon inte riktigt vet hur det känns att vara kissenödig, för det rinner nog bara och hon känner inte när det händer i blöjorna, och så blir hon jättestressad att kissa på sig om hon inte har blöjan....så därför hamnar på hon pottan i timmavis för säkerhets skull.

Svårt läge. jag tror ändå jag hade antingen tagit av blöjan eller skaffat en obehaglig blöja så att hon märker när det händer ! jag tror alltså att hon helt enkelt inte märker när det händer ..... och sen när det händer i byxorna får man ju inte bli arg utan mera göra henne uppmärksam på att NU, nu kom det ! även om det var i brallorna ! ...

Förstår du hur jag tänker ?

jag tror inte riktigt på belöningar och grejer, hon verkar vara väl medveten om sin oförmåga och att det är BRA om detkommer i pottan !Så det behöver hon inte få skrivet på näsan
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Kan ju trösta dig med att när min äldsta (nu drygt två år) blev torr så hade hon en period när hon hela tiden trodde hon var kissnödig och skulle springa på toa. Hon var lite övernoggrann. Men det gick över. Oj, det kom inget pink just nu var enda reaktionen och sen sa vi att hon fick prova snart igen om hon trodde hon var kissnödig. Men kan tänka mig att en fyraåring är än mer orolig. Med vår dotter så tog vi helt sonika av blöjan, hon var inte ett dugg intresserad av pottan innan hon upptäckte det otrevliga med att springa omkring blöt efter att ha pinkat på sig.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Halloj,

Har en dotter på ca 2 år nu som blev torr dagtid när hon var ca 21 månader. Jag provade/tränade så här.

Det är ingen lätt årstid nu att potträna, mkt kläder osv. Sommaren är betydligt lättare och det kan hjälpa till med mindre käder av och på.
Vet inte riktigt hur ni brukar göra med potträngingen och när, men jag skulle rekomendera att försöka få barnet att sitta på potta/toa efter varje måltid. Kanske också när ni är hemma att ha barnet utan blöja några timmar/dag. Skulle det komma något, så gå direkt till potta/toa och tala om att det är har man ska kissa osv (ej dömmande utan undervisande).

Dessa tips kanske kan hjälpa på traven. Det verkar som om ni ändå har kommit en bit i träningen, det svåra brukar annars vara att få barnet att vilja sitta på pottan/toan. Så ge inte upp, det kommer oftast av sig själv när barnet är helt redo.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Hoppsan jag missade visst några inlägg :(

Även om det är svårt så måste man på något sätt få henne uppmärksam på att så här känns det då man är kissnödig, och då kommer det kiss. Vilket sätt som passar för just din dotter, får du kanske prova dig fram till. Eller helt enkelt bara prova igen med något du redan testat.

Lycka till, håller tummarna för er :)
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

lånar knapp
Nu när vi ändå är inne på det här med blöjor och så... Emil fyller 2 om några veckor, jag brukar låta honom vara utan blöja när vi är inne (1-2 timmar / dag) och han kissar i allmänhet i byxorna vilket inte bekymmrar honom ett dugg, vi brukar då visa honom pottan och förklara att vi vill att han ska kissa i pottan. Hittills har det inte gett resultat, måste man "skälla" eller tror ni det kommer ändå så småningom? En lustig bieffekt av det hela är dock att eftersom "kissa" betyder kyssa på isländska brukar jag få en puss när jag frågar om han behöver kissa (jag har övergått till att fråga om han vill gå på pottan för att undvika missförstånd)
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Svar på Mist fråga.

Tycker inte att skälla på barnet är ett bra alternativ. Var "undervisande" vid misslyckanden och mycket beröm då han är duktig. Hjälp honom lite på traven och tillrättavisa då han misslyckas. Det brukar lösa sig automatiskt då barnen är helt redo.
Ingen stress, han är inte så gammal än.

Lycka till!
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jag köpte "träningsbyxor" åt elin och förklarade att det inte gjorde något om det kom kiss i dem men det är bra om hon hann gå på toa... Det fungerade rätt så hyfsat, men samtidigt kopplade hon ihop det och blev torr väldigt fort när hon började förstå principen...
Eftersom det låter som hon tycker att det är jättehemskt att kissa på sig så kanske det är bättre att avdramatisera det, ja okej det är inte så mysigt men det gör inte så mycket, det är sånt som händer liksom så kanske hon törs koppla av och verkligen känna efter när hon är kissnödig...
Fast elin har börjat gå till överdrift på det, hon vägrar gå på toa förrens det nästan är panik... Men det är hennes val...
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Var det inte Tokmaja som nyss hade fått sin son att göra nr två på toa ett tag men sedan gått tillbaka till blöjan, hon kom sedan på att de ett tag haft nån billig variant av blöja som gjorde att han tyckte det var bekvämare på toaletten. Då gick de tillbaka till de behagliga blöjorna igen och så gjorde han återigen sina behov i blöjan...
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Bra tips vet jag inte om jag har.
Men när min tjej var liten och ibland inte var riktigt kissnödig när hon skulle gå och lägga sig men jag ändå ville att hon skulle kisa lite iaf
så gjorde jag som så att jag doppade hennes fötter i ljummet vatten.
När hon satt på toan alltså.
Säg den unge som inte alltid så fort man stoppat dom i badet blir kissnödig.
Funkade alltid på henne.
Om det är så att det låser sig för henne när hon hamnar på toan så kan ni ju praktisera lite fotbad en stund och se om det rinner till.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Jo, fast det var bara nr 1, nr 2 har han lyckats med en gång bara, av misstag :smirk: !

Vi använder bara billiga blöjor, och i det här fallet en tysk kedjas blöjor ;) , de klumpar sig osv, inte alls bekväma!!
Så sonen har återligen, efter att ha fått haft bara dem länge nu igen, övergått till att ha kalsonger hela dagen förrutom när det är frågan om nr 2 då, det får ske i blöjan :smirk: , men vi tar det stegvis.

Så som Selma. Mitt tips om hur vi sagt till vår son (han är ju 3½ nu och vi vill ju också verkligen få av honom blöjan!)
Antingen så testar ni billiga blöjor eller så tar ni helt enkelt på henne trosor.
Låt pottan stå framme, om hon vill sitta på den, lättillgänglig.
När hon sedan rusar fram och tillbaka till toan, låt henne hållas. Använd bara trosor hemma också i början.
Efter ett tag kommer hon att koppla av, förklara också att det inte gör något om det händer en olycka i början, avdramatisera det hela så mycket som möjligt.
Använder ni de billiga blöjorna istället så "lura" henne lite genom att säga att de är som trosor, man bör hellst inte kissa i dem, men händer det en olycka fungerar de som blöjor, det sa vi till våran grabb, och det funkade faktiskt rätt bra!
Enda tipsen jag har, har ju som sagt ännu inte lyckats med avvänjningen fullt ut men den här veckan har han kunnat ha kalsonger på dagis (efter morgonbajsen) och han har varit enormt stolt!
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Pojkar är i regel senare än flickor med att bli torra detta pga deras fysik s.a.s :) så att skälla på en 2-årig pojk är ingen god ide då de inte KAN reglera det själva.
 
Sv: blöjavvänjningstips önskas!

Aha tvärsom var det... Ja ja får vell skylla på ölen då... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 097
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 043
Senast: paradiset
·
Småbarn Bakgrundsstoryn då; Jag har en femåring som i maj 2012 fick svårt att andas, värre och värre med syrebrist och medvetslöshet som...
Svar
15
· Visningar
2 327
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp