Blöja eller inte

Nu är ju mina iofs blöjfria sen länge, även tvååringen, men har du frågat honom själv när han tänker sluta kissa i sängen? Inte skuldbelägga utan bara fråga.
När lilla var liten så satte jag henne på pottan det första jag gjorde när hon vaknade. Så hon fick det som rutin.

Fast inga barn vill väl kissa i sängen? :o
 
Säger som @Sasao, be om att få engångsmadrasskydd utskrivna. De finns i lite olika varianter. Min son var sängvätare till han var lite drygt 8 år. Att bädda med dessa var räddningen på min tillvaro, höll på att gå under av all tvätt före det. Jag bäddade med fyra såna, två under lakanet, och två uppe på lakanet. De jag hade var mjuka och sköna och gick att sova direkt på. Det finns varianter som man måste tvätta som man kan få av landstinget, men dessa vägrade jag. Det kan säkert funka om de kissar ett par gånger i veckan, men han kissade igenom allt ett par gånger per natt, det skulle alltså blivit lika mycket tvätt ändå. Annars gjorde jag som ni, hade ett extra täcke redo.
Åh! Tack för tipset!

Ligger engångslakanen stilla eller är de glatta så att de far runt?

Mvh Miks
 
Sonen är 4 år om ett par månader, han har varit blöjfri dagtid sedan i somras, och nattblöjan försvann för nån månad sen.

Han har under hela hösten vaknat och varit uppe och kissat 1-2 gånger/natt och blöjan har nästan alltid varit torr på morgonen. Vi har ändå haft kvar den hela hösten för det kändes som varje gång vi provade utan vart det kiss i sängen.

Men någon gång måste man ju släppa sargen och sista månaden har vi alltså kört helt utan även på natten. Med resultatet att vi får tvätta sängkläder ungefär 2 gånger i veckan. Detta även om han är uppe och kissar på toa på natten.

Har vi gått för fort fram? Hur mycket "får" man kissa i sängen?
Är era barn uppe och kissar på natten, eller klarar de sig till morgonen?

Självklart ransonerar vi dricka på kvällen och även när han säger att han inte är kissnödig får han kissa innan han lägger sig. Han har egentligen inga bekymmer över kisset i sängen utan ropar på oss och så får vi "lösa problemet" innan alla kan sova vidare. Vi undviker att göra en grej av det för vi vill inte skuldbelägga honom. Han vill absolut inte ha blöja, för han är faktiskt stor.

Uppskattar alla tankar och input
Det är ett hormon som reglerar urinmängden. På natten när vi sover ska det inte bildas lika mycket urin som när vi är vakna (på dagen). Innan detta hormon är "färdigt" kissar barnet på natten (eftersom det bildas för mycket urin under natten), så ni har inte gjort något fel alls :) Så det är bara att vänta så löser det sig förhoppningsvis av sig själv.
 
Här är problemet att barnet är för trött/bekväm och kanske långsam för att gå upp och kissa på morgonen. Det känns väl som en mil till toaletten kanske vilket blir väldigt frustrerande. Vi har löst det med att hon har en potta och lite toapapper på rummet vilket brukar hjälpa de dagar hon sover utan.
 
Det är ett hormon som reglerar urinmängden. På natten när vi sover ska det inte bildas lika mycket urin som när vi är vakna (på dagen). Innan detta hormon är "färdigt" kissar barnet på natten (eftersom det bildas för mycket urin under natten), så ni har inte gjort något fel alls :) Så det är bara att vänta så löser det sig förhoppningsvis av sig själv.

Och har det inte kommit igång vid 6-års ålder kan de få hjälp att medicinera så att systemet kommer igång.

//Mirtai (med två bonusbarn som äter/ätit minerin)
 
Nej förhoppningsvis inte. Men man kanske kan medvetandegöra det och då prata om det när det inte är skarpt läge sas.


Det där fungerar inte alls på ett barn som är sängvätare. De har inte alls förmåga att kontrollera natten på samma sätt som dagen. Jag skulle aldrig vilja skuldbelägga ett barn som inte kan hålla sig på nätterna. Jag kan lova att min son absolut inte frivilligt kissade i sängen till han var över 8 år. Min man var också sängvätare och slutade inte förrän i 12-års åldern. Att inte våga sova borta, att alltid vakna blöt på nätterna osv, det är inget man gör om man kan låta bli.
 
Och har det inte kommit igång vid 6-års ålder kan de få hjälp att medicinera så att systemet kommer igång.

//Mirtai (med två bonusbarn som äter/ätit minerin)

När vi var i den här "svängen" så var det inte självklart att börja medicinera vid den åldern. Ett annat alternativ är ju larmmatta om sängvätningen är relaterad till att barnet sover tungt. Det där beror lite på varför barnet är sängvätare. I vårt fall var det nog en kombination av både sova för tungt och för stor produktion. Hur som så stod vi på kö för att prova larmmatta, men hann inte börja med den innan sängvätningen började visa tecken på att minska, så då väntade vi ut det hela istället.
 
Åh! Tack för tipset!

Ligger engångslakanen stilla eller är de glatta så att de far runt?

Mvh Miks


De låg hyfsat stilla. Tycker det funkade bra. Jag bäddade med dem rejält omlott, så då var det mindre risk att det läckte mellan eller att något flyttade sig.
 
När vi var i den här "svängen" så var det inte självklart att börja medicinera vid den åldern. Ett annat alternativ är ju larmmatta om sängvätningen är relaterad till att barnet sover tungt. Det där beror lite på varför barnet är sängvätare. I vårt fall var det nog en kombination av både sova för tungt och för stor produktion. Hur som så stod vi på kö för att prova larmmatta, men hann inte börja med den innan sängvätningen började visa tecken på att minska, så då väntade vi ut det hela istället.

För våra barn har något annat alternativ inte ens diskuterats. Men de har/har haft problem med överaktiv blåsa så antar att läkarna inte tyckt att något annat varit värt att testa.
 
När vi var i den här "svängen" så var det inte självklart att börja medicinera vid den åldern. Ett annat alternativ är ju larmmatta om sängvätningen är relaterad till att barnet sover tungt. Det där beror lite på varför barnet är sängvätare. I vårt fall var det nog en kombination av både sova för tungt och för stor produktion. Hur som så stod vi på kö för att prova larmmatta, men hann inte börja med den innan sängvätningen började visa tecken på att minska, så då väntade vi ut det hela istället.
+ @Mirtai Det beror nog på hur det ser ut i övrigt med kissandet om man väljer att sätta in medicin eller inte. Jag kan ju förstå att man inte vill använda medicin direkt om det går att undvika. I vårt fall provade vi laxerande först med katastrofalt resultat :turd: Därefter ville läkaren att vi skulle köpa ett larm för 1500kr. Det sa jag att jag gärna gör om vi får de fysiska förutsättningarna för att det ska funka först. Jag tycker inte att det är ok för någon att larmet ska larma 4 gånger under en och samma natt. Det höll läkaren med om och därefter äter sonen Minirin. När han inte äter tabletter (som nu när han har feber) kissar han på sig första gången efter 1,5h sömn.

Jag misstänker iaf att olika barn säkert har olika förutsättningar och att tabletter inte behöver vara den universala lösningen.

De låg hyfsat stilla. Tycker det funkade bra. Jag bäddade med dem rejält omlott, så då var det mindre risk att det läckte mellan eller att något flyttade sig.
Låter definitivt som ett alternativ! Ska tillbaka till läkaren i februari. Då ska jag be om såna!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 277
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 911
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 594
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 787
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp