Blöja eller inte

Teilani

Trådstartare
Sonen är 4 år om ett par månader, han har varit blöjfri dagtid sedan i somras, och nattblöjan försvann för nån månad sen.

Han har under hela hösten vaknat och varit uppe och kissat 1-2 gånger/natt och blöjan har nästan alltid varit torr på morgonen. Vi har ändå haft kvar den hela hösten för det kändes som varje gång vi provade utan vart det kiss i sängen.

Men någon gång måste man ju släppa sargen och sista månaden har vi alltså kört helt utan även på natten. Med resultatet att vi får tvätta sängkläder ungefär 2 gånger i veckan. Detta även om han är uppe och kissar på toa på natten.

Har vi gått för fort fram? Hur mycket "får" man kissa i sängen?
Är era barn uppe och kissar på natten, eller klarar de sig till morgonen?

Självklart ransonerar vi dricka på kvällen och även när han säger att han inte är kissnödig får han kissa innan han lägger sig. Han har egentligen inga bekymmer över kisset i sängen utan ropar på oss och så får vi "lösa problemet" innan alla kan sova vidare. Vi undviker att göra en grej av det för vi vill inte skuldbelägga honom. Han vill absolut inte ha blöja, för han är faktiskt stor.

Uppskattar alla tankar och input
 
Sonen är 4 år om ett par månader, han har varit blöjfri dagtid sedan i somras, och nattblöjan försvann för nån månad sen.

Han har under hela hösten vaknat och varit uppe och kissat 1-2 gånger/natt och blöjan har nästan alltid varit torr på morgonen. Vi har ändå haft kvar den hela hösten för det kändes som varje gång vi provade utan vart det kiss i sängen.

Men någon gång måste man ju släppa sargen och sista månaden har vi alltså kört helt utan även på natten. Med resultatet att vi får tvätta sängkläder ungefär 2 gånger i veckan. Detta även om han är uppe och kissar på toa på natten.

Har vi gått för fort fram? Hur mycket "får" man kissa i sängen?
Är era barn uppe och kissar på natten, eller klarar de sig till morgonen?

Självklart ransonerar vi dricka på kvällen och även när han säger att han inte är kissnödig får han kissa innan han lägger sig. Han har egentligen inga bekymmer över kisset i sängen utan ropar på oss och så får vi "lösa problemet" innan alla kan sova vidare. Vi undviker att göra en grej av det för vi vill inte skuldbelägga honom. Han vill absolut inte ha blöja, för han är faktiskt stor.

Uppskattar alla tankar och input
Bara att tvätta på :D

Två "misslyckade" försök i veckan är ingenting. :)
Om du vill så kan du väcka honom en gång per natt. När det har fungerat en vecka så prova att låta bli att väcka och se om det fungerar bättre.

Har just nu två hemma som vill sluta med blöja. Ibland går det bättre och ibland går det sämre. När det gått lite sämre så har vi backat lite i några dagar.

Vill barnet självt sluta med blöja så tror jag det är svårt att peppa "för mycket" :)
 
Bara att tvätta på :D

Två "misslyckade" försök i veckan är ingenting. :)
Om du vill så kan du väcka honom en gång per natt. När det har fungerat en vecka så prova att låta bli att väcka och se om det fungerar bättre.

Har just nu två hemma som vill sluta med blöja. Ibland går det bättre och ibland går det sämre. När det gått lite sämre så har vi backat lite i några dagar.

Vill barnet självt sluta med blöja så tror jag det är svårt att peppa "för mycket" :)

Han vaknar redan av sig minst en gång per natt och är uppe och kissar på toaletten. Trots nattkiss så blir det kiss i sängen på morgonkvisten.

Brukar små barn behöva gå upp och kissa två gånger per natt?
 
Han vaknar redan av sig minst en gång per natt och är uppe och kissar på toaletten. Trots nattkiss så blir det kiss i sängen på morgonkvisten.

Brukar små barn behöva gå upp och kissa två gånger per natt?

Vi har aldrig upplevt det men pojkar är väl generellt lite senare än flickor?
Det finns nässpray bland annat man kan få utskrivet som kan hjälpa.
 
Vi har aldrig upplevt det men pojkar är väl generellt lite senare än flickor?
Det finns nässpray bland annat man kan få utskrivet som kan hjälpa.

När jag försöker läsa mig fram så verkar bvc tycka att de flesta pojkar är torra dagtid vid 4.5 år, och kan behöva blöja på natten en stund till. Så det kanske är lite tidigt.

Jag undrar nog mest om jag ska envisas med blöja även om barnet inte vill.
 
När jag försöker läsa mig fram så verkar bvc tycka att de flesta pojkar är torra dagtid vid 4.5 år, och kan behöva blöja på natten en stund till. Så det kanske är lite tidigt.

Jag undrar nog mest om jag ska envisas med blöja även om barnet inte vill.

Jag som har tvättstuga med ont om tid sade till avkomman att blöja i bilen slapp man när man visade att man hann säga till.
Mutor kan funka bra som motivation.
 
Han vaknar redan av sig minst en gång per natt och är uppe och kissar på toaletten. Trots nattkiss så blir det kiss i sängen på morgonkvisten.

Brukar små barn behöva gå upp och kissa två gånger per natt?
Det är så olika från barn till barn. Jag tycker han har kommit jättelångt. Att vakna av sig själv är inte alltid lätt.

Jag hade bara fortsatt. Ni har ju kommit så långt. Rätt som det är så ger det sig. En vecka kan göra jätteskillnad.
 
Har ingen egen erfarenhet men kommer med ett tips som jag snappat upp hos en kompis. De dubbelbäddar, dvs plastad frotté, lakan, plastad frotté och sen lakan igen. Det underlättar iaf bäddningen nattetid.

Då är det bara att slita bort första lagret och sova vidare och ta tag i tvätten sen.
 
Har ingen egen erfarenhet men kommer med ett tips som jag snappat upp hos en kompis. De dubbelbäddar, dvs plastad frotté, lakan, plastad frotté och sen lakan igen. Det underlättar iaf bäddningen nattetid.

Då är det bara att slita bort första lagret och sova vidare och ta tag i tvätten sen.
Så gör vi också. Supersmidigt :)
 
Så gör vi också. Supersmidigt :)
Jag kan tänka mig det! Nu har båda våra barn blivit blöjfria otroligt smidigt. Från en dag till en annan blev de torra dygnet runt, stora vid 3 och lilla nu vid 1,5. Sammanlagt tror jag vi haft 3 olyckor, alla från stora just innan hon fått feber. Men hade vi behövt hade jag absolut så, bädda om mitt i natten är det värsta jag vet.
 
Har ingen egen erfarenhet men kommer med ett tips som jag snappat upp hos en kompis. De dubbelbäddar, dvs plastad frotté, lakan, plastad frotté och sen lakan igen. Det underlättar iaf bäddningen nattetid.

Då är det bara att slita bort första lagret och sova vidare och ta tag i tvätten sen.

Så länge det bara är lakanet är det väl okej, har plastad frotté också, men bara en, och det var ju det där med att hinna tvätta mellan varven. Om även täcket blivit blött börjar det bli rätt mycket tvätt.

Men vi kör väl på får vi se vart det tar vägen.

Men med er tre som referenser på "hur andra har det" verkar min unge kissa mycket nattetid.
 
Det finns ju nattkalsonger också som är som en blöja Light.
Jag hade inte propsat på blöja på ett så stort barn om han inte själv vill. fortsätt tvätta. this too shall pass...
(Tror inte din kille är extremt sen, fortfarande inom normalspannnet. nattorrhet har ju med hormoner att göra så det är svårt att skynda på)
 
Så länge det bara är lakanet är det väl okej, har plastad frotté också, men bara en, och det var ju det där med att hinna tvätta mellan varven. Om även täcket blivit blött börjar det bli rätt mycket tvätt.

Men vi kör väl på får vi se vart det tar vägen.

Men med er tre som referenser på "hur andra har det" verkar min unge kissa mycket nattetid.
Min äldsta dotter var nattorr nästan som bebis 5 av 7 nätter. Hon kissade först på morgonen, och lillasyster har varit likadan, även om hon mer sällan han vakna utan ändå kissade i nattblöjan på morgonkvisten. Sen är det skillnad på killar och tjejer när det kommer till när de blir torra.
 
Mina barn klarade sig hela nätter i den åldern om jag kissade den innan jag gick och lade mig.

Pojkvännens son låg och kissade på morgonkvisten tills han var runt 5, han var så himla trött och orkade inte gå upp. Han brydde sig inte så mycket om att han blev blöt. Vi klarade inte rodda att tvätta allt varje dag så han fick ha blöja länge!
 
Jag har en 7,5 åring som inte är torr. Ca 10% av alla 6åringar är sängvätare.

Vi dubbelbäddar. Drar bort ett lager och sover sen i lager två. Vi har även ett färdigbäddat extra täcke. Vi har vätskestopp från 18:00. Kissar sista gången vid 19:15. Kissar igen vid 22ish. Ungefär 60% av nätterna är torra. Då äter han ändå 2 Minirin tabletter vid sänggående. Räknas som maxdos.

Det låter som att ditt barn @Teilani kanske inte riktigt är redo. Så länge han tycker det är ok så kör på som ni gör. Det är tydligen ett gott tecken att han vaknar av att han är kissnödig!

Mvh Miks
 
Hör med BVC om ni kan få "engångskisslakan". En inkontinenssköterska fixade och vi fick stora kartonger hemkörda till dörren! Vi fick det när de tyckte att sonen skulle sluta med nattblöja eftersom han fyllt fem. Det funkade inte alls att sluta så vi fortsatte med blöja, han hade inget emot det.
 
Så länge det bara är lakanet är det väl okej, har plastad frotté också, men bara en, och det var ju det där med att hinna tvätta mellan varven. Om även täcket blivit blött börjar det bli rätt mycket tvätt.

Men vi kör väl på får vi se vart det tar vägen.

Men med er tre som referenser på "hur andra har det" verkar min unge kissa mycket nattetid.

Vår 4,5 åring (tjej) är ofta uppe två ggr per natt och kissar.
 
Jag har en 7,5 åring som inte är torr. Ca 10% av alla 6åringar är sängvätare.

Vi dubbelbäddar. Drar bort ett lager och sover sen i lager två. Vi har även ett färdigbäddat extra täcke. Vi har vätskestopp från 18:00. Kissar sista gången vid 19:15. Kissar igen vid 22ish. Ungefär 60% av nätterna är torra. Då äter han ändå 2 Minirin tabletter vid sänggående. Räknas som maxdos.

Det låter som att ditt barn @Teilani kanske inte riktigt är redo. Så länge han tycker det är ok så kör på som ni gör. Det är tydligen ett gott tecken att han vaknar av att han är kissnödig!

Mvh Miks

Säger som @Sasao, be om att få engångsmadrasskydd utskrivna. De finns i lite olika varianter. Min son var sängvätare till han var lite drygt 8 år. Att bädda med dessa var räddningen på min tillvaro, höll på att gå under av all tvätt före det. Jag bäddade med fyra såna, två under lakanet, och två uppe på lakanet. De jag hade var mjuka och sköna och gick att sova direkt på. Det finns varianter som man måste tvätta som man kan få av landstinget, men dessa vägrade jag. Det kan säkert funka om de kissar ett par gånger i veckan, men han kissade igenom allt ett par gånger per natt, det skulle alltså blivit lika mycket tvätt ändå. Annars gjorde jag som ni, hade ett extra täcke redo.
 
Nu är ju mina iofs blöjfria sen länge, även tvååringen, men har du frågat honom själv när han tänker sluta kissa i sängen? Inte skuldbelägga utan bara fråga.
När lilla var liten så satte jag henne på pottan det första jag gjorde när hon vaknade. Så hon fick det som rutin.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 277
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 911
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 594
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 787
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp