boccia

Trådstartare
Vad är egentligen "normalt" blodtryck vid graviditet?
Jag hade vid kontroll 100/60, är det högt eller lågt eller "normalt"??

/boccia, hopplöst dåliga kunskaper inom blodtryck...
 
Sv: Blodtryck

Det är helt normalt. Kommer du under 100/50 så räknas det nog som lågt, men när man är gravid är det också ganska normalt.

Jag har haft 120/70 hela tiden och nu senast hade jag 100/60 och det sa doktorn var vanligt i sista trimestern (att det gick ner lite)
 
Sv: Blodtryck

Normalt blodtryck under grav är väl det som är normalt annars antar jag?
Vad jag förstår är normalt någonstans mellan 90/50 -- 135/90.

Det beror nog lite på vad du brukar ha själv i normaltillstånd. När jag haft 100/60 så har jag känt lite yrsel. Dock är ju lågt blodtryck helt ofarligt i princip. Det enda som kan hända är att man lätt blir lite yr och bör akta sig för att tex svimma/ramla. Högt blodtryck är allvarligare.

Jag har under grav legat huvudsakligen någonstans kring 130/80. Före grav hade jag ibland lite högt tryck.
 
Sv: Blodtryck

Det beror på hur gammal man är också, jag har legat på normalt för min ålder under hela gravidieten utom i början då jag var ner på 115/48 och då svimmade jag ;)
 
Sv: Blodtryck

Jag har legat på 140/75-80 hela grav.
Tills nyligen då jag började stiga och numera ligger på 160/100 i princip hela tiden.. Det är högt, men jag har å andra sidan endast 2 dagar till förlossning förhoppningsvis...
 
Sv: Blodtryck

Kl

Under graviditeten låg jag 120/80, när jag i slutet fick havandeskapsförgiftning hade jag ett tryck på 140/100, blev då igångsatt. Gränsen för högt blodtryck ligger på 140/90, var gränsen ligger för lågt vet jag inte, men kan ta reda på det nästa gång jag träffar min blodtryckssköterska. Ett par dagar efter förlossningen hade jag ett tryck på 190/120, då susade det bra i huvudet.
 
Sv: Blodtryck

Går man efter den tabellen så borde jag alltså ha 130/någonting ungefär...
 
Sv: Blodtryck

Det är visst undertrycket som är det kritiska (alltså den andra siffran), börjar det vara runt 100 och över är det inte bra.
 
Sv: Blodtryck

Det är visst undertrycket som är det kritiska (alltså den andra siffran), börjar det vara runt 100 och över är det inte bra.

Redan vid 90 i undertryck brukar de reagera. Jag hade lite högt innan min graviditet; låg kring 90-96 i undertryck. Då fick jag gå till distriktssköterska för att kolla upp trycket 4 veckor på raken (plus att jag köpte blodtrycksmätare och kollade hemma). Min bm var tveksam till att jag skulle fortsätta med p-piller just pga detta. Nåja, det visade sig inte vara fullt så högt vid kontrollerna som gjordes.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall? Det kommer från ingenstans, kan komma när jag sitter och äter eller...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
5 628
Senast: sthu
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 682
Kropp & Själ Är det någon mer som har lågt blodtryck och låg puls? Hur påverkas ni av det? Har ni lyckats höja blodtrycket/pulsen genom ändrad...
Svar
3
· Visningar
765
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"? Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp