Blodslinjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fragan
  • Startdatum Startdatum
F

fragan

Hej!

Jag har en fråga.

Hur 'nära' får blodslinjerna vara?

Om man tex har ett sto vars farfars far är samma som hingstens farfar, går det att betäcka då?
Jag pratade med en, som sa att är det tredje och fjärde led, gör inget. Att så avlar dom tex i Tyskland, både dressyr och hopphästar.

Stämmer detta?

Sv: Blodslinjer

Det beror på vilken hingsten är. Vissa hingstar fungerar visst bättre att linjeavla på än andra. Vilken är hingsten? Kan ju vara att någon klok här på forumet vet om det är en bra idé eller ej..
U

Vet inte om ja trådkapar nu eller om ja formulerar om de men när blir linjeavel inavel? hur nära?

är jätteintresserad av de här:D min hästs farmorsmor och mormorsmor är samma sto!

när går gränsen för inavel?
Det är alltid "inavel" egentligen.
Skillnaden är väl att linjeavel är när man gör det planerat för att förhoppningsvis förstärka de goda egenskaper som kommer från den individ man väljer att dubblera.

Hur när man kan para är nog upp till stoägaren, det finns många exempel på ganska extrem linjeavel, där man betäcker stoet med sin egen pappa eller parar hel. eller halvsyskon.
Jag anser att sån nära linjeavel ska man nog bara hålla på med (om alls) om man är riktigt erfaren och har vett att ta bort en avkomma om den får defekter pga det nära släktskapet.

Jag själv har gjort parning där samma individ har kommit i andra + tredje led på avkomman.

mitt danska sto (se avatar) har samma morfar o farfar så hon är väldigt inavlad,lyckligtvis har hon inte så vitt man kan se eller mentalt fått någon dålig dubdlerat anlag ,så vitt jag vet........har bara haft henne i 7 1/2 år och hon har haft 2 föl där hingstvalet varit 100% obesläktade med henne

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 873
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2