Blodslinjer?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agraff
  • Startdatum Startdatum
A

Agraff

Jag kan tyvärr inte så mycket om olika blodslinjer (dressyr), och jag har ett sto efter Weltman - Chirac. Om några år tänker jag ta ett föl efter henne och funderar lite på det här med olika linjer. Hon är ju en blandning av tyskt (weltmeyer etc) och svenskt (utrillo etc)och jag vill inte använda en svensk hingst utan något annat. Finns det någon bra hingst som man kan använda, som passar till denna kombination? Jättetacksam för svar!

Skulle fortfarande mycket gärna vilja veta varför DU anser att Don Charley är så mycket bättre än Rubinrot. Tråkigt att du inte vågade svara på det när den diskutionen var uppe.

Ja en sak ska jag säga att inte är jag rädd för att försvara DON CHARLEY för har man sett herrarna på samma plats och inte kan se vem som är bäst skulle jag inte yttra mig. Rubinrot är säkert en bra hingst men jag är övertygad om att D Ch är en mycket bättre hingst att bygga sin framtida avel på. För när vi väljer hingstar till våra ston måste dessa vara så att det blir avkommor med exteriör och bra rörelser och i det sammanhanget är D Ch det starkaste kortet men var och en gör som man vill men har man hållit på med hästar hela sitt liv så tror jag att jag vet vad som går att sälja och vad kunden vill ha.

Egentligen spelar det inte så stor roll hur stoet ser ut vid hingstvalet utan hingsten skall vara så nära avelsmålet som möjligt men nu är ju inte jag någon 17-årig expert som går på Jällaskolan så jag kanske inte skall uttala mig, men min avel har faktiskt varit framgångsrik och shetlandsponny hade vi när barnen var små och den var A-premierad.

Jag (och fler andra) ville att du skulle svara när den diskutionen var uppe och tyckte att det var konstigt att du inte svarade som hängt med i diskusionen tidigare. Nu har jag fått ett svar och även om jag inte håller med så tack.

Jag har aldrig påstått att jag är någon expert och vart jag går i skolan eller hur gammal jag är har ingen betydelse.
Förresten är jag 18 ;)

Ja en sak ska jag säga att inte är jag rädd för att försvara DON CHARLEY för har man sett herrarna på samma plats och inte kan se vem som är bäst skulle jag inte yttra mig.

Men dessa hingstar har tävlat mot varandra och ibland har Don Charley gått bättre och ibland Rubinroth. VAD säger att Don Charley är bättre? Det beror ju på massa saker... Och jag har också sett båda "herrarna" på samma plats.

Om du inte vill använda en svensk hingst finns ju gamle Good Future fortfarande i avel! Han har tävlat upp till Intermediere själv och har avkommor på samma nivå :)

Annars tycker jag att Corrado WL är intressant, men det är bara hans pappa som är utländsk...

Jag skulle vilja påstå raka motsatsen, att det har mycket stor betydese hur stoet ser ut. De riktigt bra avelsstona ger bra avkommor med många olika hingstar. De flesta hingstarna är bra, de är ju oehört hårt selekterade.
Det är väl när man har ett mindre bra sto, som det blir extra viktigt vid hingstvalet.

Jo det tycker jag också (men jag är "ju bara 17 år och går på Jällaskolan och vet inget om sånt") :rofl:

Vi har ett äldre sto som vi precis köpt, oavsett vad dom betäckt henne med så blir det kanonavkommor, dvs två godkända hingstar och flera framgångsrika ston. Men självklart är det större chans att få en ännu bättre avkomma om även pappan är bra.

Tack för svar! Men jag undrar över donnehall-blodet, hur är det temperamentsmässigt? Eller det kanske inte går att säga rent allmänt?

Jaha, det framkom inte av ditt ursprungliga inlägg ;)

En kompis har en 6 mån hingstunge e.Don Primero(e.Donnerhall) u.Bernstein. Den är OTROLIGT energisk och aktiv, fullt ös hela tiden :D

Hon hade dock fått tipset att använda Florestan-blodet denna gång. Eklunda är tydligen väldigt nogranna med att använda ig av hingstar med hög ridbarhet och modern extriör...

Vilken är skillnaden mellan Florestan-blodet och Donnerhall-blodet då? Vilka hingstar är goda representanter för Florestan-blodet?

Ett litet tips. Om du vill ha en hingst med lite mer ädelt blod skulle jag definitivt ta och kolla in trakehnerhingsten Buddenbrock. Inte så känd här uppe men jag har ett sto efter honom och har kollat lite på hans andra avkommor. Han har lämnat fina dressyrtalanger men ingen verkar vara "jättegrov". Kolla t.ex. King Arthur.
Blue horse i Danmark har nyligen köpt en av hans avkommor för att fåin lite mer ädelt blod.

Jag är egentligen 'hopp-människa' som på senare tid börjat intressera mig för avel och hingstar.

Jag är därför inte så insatt i dressyraveln.
Detta om Donnerhall och Florestan hörde jag eftersom en vännina är påväg att betäcka sitt dressyr-sto igen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar