Status
Stängd för vidare inlägg.

juvelen

Trådstartare
Provar sätta tråden här istället då jag inte fick några svar på Hästvård

Vad ska man fylla i på pappret från CaniLab om man vill kolla så att hästen inte hästen har någon infektion eller Rhino virus?
Vart har ni skickat era prover och hur mycket har det gått på, ungefär?. Nån kanske har skickat till Uppsala

Någon kunnig?

Sv: Blodprov!

Tyvärr är jag inte mycket till hjälp här. Jag brukar lämna in provrören hos veterinären bara och då få en analys utförd.

Jag skulle gissa på hematologisk status eller infektionsstatus. Ring och fråga veterinären som gett dig rören?

Den senaste analysen jag fick gjord kostade 259,20+moms. Den skickades till Hallands Djursjukhus.

Analyserna som gjordes var:
Hemoglobin
Leukocyter
Tromocyter
Hematokrit
Granulocyter
Lymf/mono

en kompis till mig har rihno på iaf en av sina hästar så hon fick stryka idag. tror dud u kan ha det?:(

Man vet aldrig...:crazy:
Hon blödde ur bägge näsborrarna i Torsdags efter galoppintervaller i backe. Så då vill man veta om det är något skit elller "bara" något ytligt blodkärl som gick sönder. Annars så är hon pigg och glad som vanligt.
Startade i fredags och då tog hon inte i på upploppet, men var inte trött (sänkte rekordet med 3 sek, 16,1ak) och ingenting kom ur näsborrarna. Tog det sedan lugnt fram till galoppjobbet
Kollar alltid tempen morgon innan start och den var ok.

Var förkyld (kom ny häst söderifrån) för ca 2 månader sedan och stod då en månad.
Så jag ska ta ett blodprov så att man vet att hästen inte sjuk när man ska anmäla...

Har aldrig haft Rhino virus(än), vad tror ni?

Man vet aldrig...:crazy:

Har aldrig haft Rhino virus(än), vad tror ni?

..att Rhinovirusanalyser är en utmärkt mjölkko för div analysföretag.
Blodprov tas efter en klinisk undersökning och med specifika frågeställningar. Analyssvaret skall sedan tolkas av kunnig person.

Normalvärden för blodparametrar följer en normalfördelning vilket innebär att en viss del av friska individer ligger utanför normalkurvan. Vidare så är rhinovirus hos häst att jämföra med vanlig förkylning hos människa och antikroppar finns hela tiden.

Misstänker man att hästen är sjuk skall man prata med en veterinär om ev undersökning/provsvar. Visst kan man skicka blodprov och få en analys men utan rätt kompetens och helhetsbild så är det inte värt någonting.

Spelar ingen roll om du inte får svar på hästvård, det är DÄR tråden hör hemma!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 681
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 760
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?