Blodprov vid vet bes

linzan

Trådstartare
Jag är ute i väldigt god tid här känner jag eftersom jag ska köpa ny häst till våren men detta har jag funderat på en bra stund. Är det oförskämt att begära ett blodprov för att kolla om hästen går på något som den inte bör gå på vid en vet besiktning? Självklart att man står för detta som köpare då. Alla verkar tycka jag är helt lost när jag pratar om detta men jag kan tycka det hade varit en trygghet. Är trött på sjuka hästar och vill inte riskera att stå där med en till för att jag inte gjort allt jag kunnat.

Skulle ni ta illa upp som säljare om någon frågade efter detta? Är det nån som har en aning om vad det skulle kunna tänkas kosta?

Sv: Blodprov vid vet bes

Jag skulle personligen ta hemskt illa upp! Eftersom det är en tydlig markering att du inte litar på mitt (säljarens) ord. Å andra sidan har jag inga hästar som går på läkemedel, så jag skulle inte vara orolig för analyssvaret;)

Kan dock förstå din tanke utifrån ha läst olika trådar här på Buke där det låter som om lurendrejeri är vanligt förekommande i samband med hästaffärer.

Är det en dyrare häst tycker jag det är en självklarhet. Och vad som är dyrare vet ju bara du och din ekonomi.

Självklart ska du ta blodprov om du känner att du vill det, som köpare hade jag helt bortsett från vad säljaren personligen tycker om det. Det är inte säljaren som garanterar din investering.

Det är ju du som ska köpa hästen och då måste du ju ha rätt att göra de prover du vill (självklart inget som skadar hästen).

Sen kan jag förstå att säljaren tycker att det låter som att du inte litar på den (det skulle jag nog också tycka) så det kanske är bäst att göra testet lite diskret.

Om du tar med dig en veterinär när hästen ska genomgås, så kan du ju innan be att det tas ett blodprov. Kan man inte bara låtsas som att man är intresserad av blodvärden eller något annat man kan få via blodprov.

Det blir ju en ' liten vit lögn', men det är ju ingen som blir lidande av det så jag ser det inte som något man ska behöva ha dåligt samvete för.

Vad det kostar har jag ingen aning, men en veterinär borde ju veta ungefär vad det kan gå på.

Jag skulle bli väldigt förvånad, men inte sur såklart. Det är upp till dig som köpare.

Egentligen är det ju en fördel för mig som säljare, eftersom det då finns bevis att hästen inte fått något otillåtet innan veterinär besiktningen :)

Skulle absolut inte ha ett problem med det, men jag skulle ju bli nyfiken på vad du råkat ut för tidigare.

Rent personligen tänker jag som så att det skulle nog bero på hur du framförde begäran om jag skulle ta illa upp eller inte. Men i slutänden är det köparens beslut om de vill ta blodprov eller inte och det skulle jag som säljare respektera, kanske till och med ta som ett positivt tecken på att du verkligen är seriös. Men det är bara hur jag personligen skulle reagerat. Vet inte hur andra skulle uppfatta det.

Jag förstår inte riktigt hur man som säljare skulle kunna bli upprörd för att köparen inte "litar på denne" om man begär blodprov? Inte köper man häst baserat på tillit, isf kunde man ju hoppa över besiktningen också...

Skulle en säljare reagera negativt på en sån begäran skulle jag dra öronen åt mig. Men jag skulle samtidigt vara mån om att lägga fram det på ett bra sätt, med referering till tidigare otur vid hästköp kanske.

Jag tycker det verkar smart. Här var det en som köpte en galoppör som dom trodde var drogad då han var lugn och fin vid köp, men senare knappt gick att rida. Det ska jag göra nästa gång jag köper häst:)

Min veterinär anser att det borde vara en obligatorisk punkt i besiktningen så skulle det bli mindre laddat och antagligen hyfsat billigt. Tycker själv att det vore bra om det var så, vet t.ex. en ponny som inte gick igenom besiktningen och fick butta i 14 dagar varpå den besiktigades på den 15:de och självklart gick den igenom då. Vet inte hur det gick sen men varken köpare, säljare eller DV som gjorde båda besiktningarna samt skrev ut buttan verkade tycka att det var något konstigt :crazy:

KL

Jag känner som så här att jag är fruktansvärt trött på skadade hästar, det tar så himla mkt kraft och energi från en och det hade varit trevligt att ha gjort det man kunnat iaf så man ej blir lurad.

Jag tror det är vanligare än vad man vill tro att de sätter hästarna på lite butta innan vet bes. Det har ju de flesta tillgång till om de nånsin haft en skadad häst eller har en verksamhet...man brukar ju få några påsar över så att säga.

Men jag har förstått att det är ett känsligt ämne vilket kanske gör att man upplevs som dryg när man i själva verket bara vill vara säker på att få en hel och frisk kompis.

Jag som säljare skulle faktiskt inte ta illa upp så länge det inte slängs fram på ett anklagande sätt.

Jag skulle inte ta illa upp. Har jag rent mjöl i påsen har jag ju inget att dölja

Som säljare skulle jag inte ha nått emot att köparen vill ta blodprov. Som köpare skulle jag absolut kunna ta blodprov vid besiktning för att se att det om hästen är ren från droger om det är en dyr häst. Skulle säljaren mot sätta sig att låta vet. ta blodprov vid besiktning skulle jag av stå från köp, det samma skulle göra ifall säljaren inte skulle ge tillåtelse på hästen vet. journal. När jag köpte min första arab blev jag erbjuden att ta del av alla vetrinära undersökningar/behandlingar som gjorts under tiden säljaren ägde honom.

Jag tycker det är bra att man kollar upp det mesta möjliga när man köper häst.

Blodprov är för mig en självklarhet, sen kan det frysas och analyseras senare ifall frågetecken oklarheter uppstår.

Har själv varit med om att plegga hästar inför provridning ( inget jag är stolt över men jag var femton år och DUM) så visst händer det.
När jag var med så gällde det inte några dyra hästar, utan hästar som ej passade i ridskoleverksamhet. (vissa hästar reds även hela förmiddagen för att vara tillräckligt trötta inför provridning)

/B

Nej det är inte oförskämt, när jag hade tittat på en häst ajg var jätteintresserad av så fårgade jag faktiskt om det skulle vara okej och detta var en hästförmedlare som sålde hästen åt ägaren. Både ägare + hästförmedlaren tyckte det bara var bra att man var nogrann . Hon sa såhär" man ska var misstänksam för annars kan man köpa sig problem". Sedan att jag inte köpte dennna är en annan sak men hon ahde inga problem med det^^

För mig handlar det inte om att köpa en dyr häst utan snarare att en "billig" häst kan bli dyr. Jag ska bara träna på lägre nivåer så har lagt min gräns vid ca 50 000 när det väl är dax men jag har lärt mig att man inte kan lita på folk. Likadant med vet bes, jag skulle aldrig lita på att den är fullständig om jag själv inte är där alternativt att det är en klinikbes. Man har helt enkelt lärt sig av både sina egna och andras misstag

Jag skulle personligen ta hemskt illa upp! Eftersom det är en tydlig markering att du inte litar på mitt (säljarens) ord.

Jag tycker nästan du ska tänka om. Om man ska lita på säljarens ord behöver man ju inte ens titta på hästen innan man köper, än mindre veterinärbesiktiga. Många säljare är otroligt oseriösa, det har nästan gått till sådan överdrift att jag snarare skulle bli misstänksam om köparen inte ville vara på den säkra sidan.

Ta du blodprov om du vill det, men flagga det först i händelse av att du skulle träffa på en mera oseriös säljare så har de ju möjlighet att dra sig ur försäljningen innan besiktning.

Och jag skulle då inte ta illa upp som säljare, jag förstår köparen till fullo.

Om det var jag som sålde hästen skulle jag nog bli glad att någon var så noga med besiktningen vid ett köp.

Jag skulle inte ta illa upp. Har jag rent mjöl i påsen har jag ju inget att dölja

Jag håller med:)
om säljaren skulle bli sur för att jag vill ha blodprov, hadde jag
nog backat och undrat varför säljaren blev sur...i dagens läge kan man inte stola på någon när man ska köpa häst, men hör ju om så många som blir lurad...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 056
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka