Blodprov före munsanering?

Philosophia

Trådstartare
Hur vanligt är det att veterinären kräver blodprov före munsanering?

Mina föräldrar har tyckt att deras hund luktar illa ur munnen men säger sig inte ha sett så mycket tandsten och skulle därför till veterinären den här veckan för att kolla om det ändå kan komma från tänderna eller om det kan komma någon annanstans ifrån, t.ex. magen.

Igår kollade jag igenom hundens mun och främre tänderna fram till hörntänderna är jättefina, men längst bakåt ser det riktigt jävligt ut. Jag har nog aldrig sett så mycket tandsten i hela mitt liv. Att min pappa som är blind inte har sett det är så klart förståeligt, men min mamma borde ha gjort det. Det går liksom inte att missa.

Nåja, jag föreslog iallafall att min mamma skulle ringa till kliniken och direkt boka tid för munsanering eftersom oddsen att det är något annat är obefintligt. Jag tyckte att det var onödigt att betala 600 kr i poliklinikavgift för att konstatera det. Så min mamma gjorde just det. Hon fick dock inte boka av tiden om hon ville göra munsaneringen eftersom de behövde ta ett blodprov innan en munsanering kunde vara aktuellt. Jag tyckte att det lät märkligt. Att man vill lyssna på hjärta och andning förstår jag ju, men det görs ju när hunden lämnas in på morgonen innan munsaneringen ska ske. Men blodprov? Det blir ju en kostnad på minst 1600 kr redan innan kostnaden för att ta tandsten.

Har ni varit med om att man tar blodprov före munsanering?

Ring några andra kliniker och fråga? Jag minns faktiskt inte, men jag TROR inte vi tog något blodprov innan vovve fick tänderna fixade..

Hur vanligt är det att veterinären kräver blodprov före munsanering?

Mina föräldrar har tyckt att deras hund luktar illa ur munnen men säger sig inte ha sett så mycket tandsten och skulle därför till veterinären den här veckan för att kolla om det ändå kan komma från tänderna eller om det kan komma någon annanstans ifrån, t.ex. magen.

Igår kollade jag igenom hundens mun och främre tänderna fram till hörntänderna är jättefina, men längst bakåt ser det riktigt jävligt ut. Jag har nog aldrig sett så mycket tandsten i hela mitt liv. Att min pappa som är blind inte har sett det är så klart förståeligt, men min mamma borde ha gjort det. Det går liksom inte att missa.

Nåja, jag föreslog iallafall att min mamma skulle ringa till kliniken och direkt boka tid för munsanering eftersom oddsen att det är något annat är obefintligt. Jag tyckte att det var onödigt att betala 600 kr i poliklinikavgift för att konstatera det. Så min mamma gjorde just det. Hon fick dock inte boka av tiden om hon ville göra munsaneringen eftersom de behövde ta ett blodprov innan en munsanering kunde vara aktuellt. Jag tyckte att det lät märkligt. Att man vill lyssna på hjärta och andning förstår jag ju, men det görs ju när hunden lämnas in på morgonen innan munsaneringen ska ske. Men blodprov? Det blir ju en kostnad på minst 1600 kr redan innan kostnaden för att ta tandsten.

Har ni varit med om att man tar blodprov före munsanering?

Äldre hundar tycker jag alltid att man bör kolla, eller hundar som är sjuka/står på viss medicin. Det ligger ju i djurägarens intresse, upptäcker man problem med inre organ innan narkosen är risken mindre att något inträffar under narkosen.
Just denna klinik kanske varit med om flera fall där det "gått dåligt" och infört det som policy för alla hundar. Normalt är dock att man har "krav" på litet blodprov för äldre djur, typ 8+.

Aldrig hört talas om det, men har hunden så mycket tandsten som du säger så kanske blodprov ändå är på sin plats - finns där ev infektioner som gått djupare, så lär dom synas på provet. Men det är något som ändå borde ha diskuterats fram och inte påtvingats ?!

Äldre hundar tycker jag alltid att man bör kolla, eller hundar som är sjuka/står på viss medicin. Det ligger ju i djurägarens intresse, upptäcker man problem med inre organ innan narkosen är risken mindre att något inträffar under narkosen.
Just denna klinik kanske varit med om flera fall där det "gått dåligt" och infört det som policy för alla hundar. Normalt är dock att man har "krav" på litet blodprov för äldre djur, typ 8+.

Hunden är 8,5 år och frisk så när som på lite allergi.

Jag blev bara förvånad för jag har aldrig någonsin hört talas om det tidigare. Min förra hund sanerade munnen sista gången när hon var 14,5 år och hade då gått på Rimadyl i två år. På grund av Rimadyl så kollade vi levervärdena (och möjligen njurvärdena) 1-2 gånger per år (något förhöjda levervärden), så det kanske är därför det aldrig blev aktuellt att göra det innan munsanering?

På äldre hundar och riskraser tar klinikerna här blodprov. Tycker det är jättebra.

Jo, det är säkert jättebra. Men jag undrar över de praktiska konsekvenserna av ett sådant blodprov. Rimligtvis lägger man väl ändå djuret på en så lätt narkos som möjligt (i förhållande till ingreppet) och med så skonsamma preparat som möjligt oavsett om det är en högriskpatient eller inte. Så resonerade iallafall min sambo som arbetar med avancerade anestesimetoder på människor när jag frågade honom. Alternativet är i så fall att låta bli att söva, men då kan inte tandsten som finns under tandköttskanten tas bort. Dessutom, blir tandstenen kvar eller om den tas utan intubering så finns det en risk att hunden får i sig bakterier som i sig kan utgöra en belastning på inre organ.

Jo, det är säkert jättebra. Men jag undrar över de praktiska konsekvenserna av ett sådant blodprov. Rimligtvis lägger man väl ändå djuret på en så lätt narkos som möjligt (i förhållande till ingreppet) och med så skonsamma preparat som möjligt oavsett om det är en högriskpatient eller inte. Så resonerade iallafall min sambo som arbetar med avancerade anestesimetoder på människor när jag frågade honom. Alternativet är i så fall att låta bli att söva, men då kan inte tandsten som finns under tandköttskanten tas bort. Dessutom, blir tandstenen kvar eller om den tas utan intubering så finns det en risk att hunden får i sig bakterier som i sig kan utgöra en belastning på inre organ.

Det finns många olika preparat med olika för och nackdelar så en narkos för munsaneringen kan se mycket olika ut beroende på vilken patient som ligger där. Alla djur delas in i en narkosriskgrupp och utifrån den väljer man preparat och tillvägagångssätt.
En 1-årig pigg och frisk schäfer får ofta en helt annan narkos än en 12-årig mops med blåsljud på hjärtat eller den 5-åriga boxern med förhöjda levervärden.

Ett mindre blodprov inför narkos är alltid att rekommendera och då särskilt för äldre djur, även om de är tillsynes friska och pigga. Lever-/njurvärde, blodvärde, blodsocker och blodprotein räcker långt.

Det finns många olika preparat med olika för och nackdelar så en narkos för munsaneringen kan se mycket olika ut beroende på vilken patient som ligger där. Alla djur delas in i en narkosriskgrupp och utifrån den väljer man preparat och tillvägagångssätt.
En 1-årig pigg och frisk schäfer får ofta en helt annan narkos än en 12-årig mops med blåsljud på hjärtat eller den 5-åriga boxern med förhöjda levervärden.

Ett mindre blodprov inför narkos är alltid att rekommendera och då särskilt för äldre djur, även om de är tillsynes friska och pigga. Lever-/njurvärde, blodvärde, blodsocker och blodprotein räcker långt.

I min enfald tänkte jag att man (om man bortser från uppenbara riskpatienter med t.ex. hjärtproblem eller risk för andningsdepression) alltid valde lägsta effektiva dos och ett rätt snällt preparat typ Sevofluran att sova på. Jag tänkte mig att narkos vid munsanering inte behöver ges särskilt länge och heller inte har ett analgenetiskt syfte som vid operation och att det därför (med undantag av ovan grupper) inte skilde sig så mycket vid en narkos för munsanering.

Tack för att du svarade @Malibu_Stacy . Då kan jag gå och lägga mig lite klokare ikväll! :)

När min labbe blev gammal valde vi att söva honom utan lugnande först. Det gjorde att han återhämtade sig mycket snabbare :). Men något blodprov togs aldrig, inte ens när han skulle bli av med tre trasiga tänder som det blivit infektion av.

När min gamling skulle sövas tog veterinären alltid blodprov inför varje operation, för att se så att allt såg bra ut och att han skulle klara narkosen. Visst kostar det lite, men jag tycker det är värt det eftersom det känns som en extra trygghet.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 344
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 575
Senast: Sol
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 710
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama