Blodprov för att kolla så en valack inte är hingst?

Martina_m

Trådstartare
(jag hoppas att tråden ligger rätt, ber annars att flytta den dit den hör hemma)

Hörde idag i stallet, att man kan ta blodprov för att kolla om en valack verkligen är helt kastrerad. Att det faktiskt KAN finnas något kvar från kastreringen som ligger och spökar. Och då kan ett blodprov ge svar på det.

Stämmer det? Och i så fall hur pålitligt är det?

Sv: Blodprov för att kolla så en valack inte är hingst?

har också hört det. man mäter då hormonnivåerna o kan därmed se om hästen fortfarande har mkt hormoner kvar o därmed är hingst..men ändå inte :p
har du hört med vet?

Japp, det kan man.
I USA har de nyligen forbjudit hormoner i tavlingshastar vilket lett till att de borjat ta doping tester aven pa hormoner.
Ett ganska intressant fall ar stoet Arizona Helen som tavlat framgangsrikt pa senare tiden. Vid test framkom det att hon hade en for hog testosteron niva men tranaren havdar att han inte anvant forbjudna hormoner. Vid narmare undersokning visade det sig att stoet egentligen ar en hingst! Hon har sto utseende till det yttre men de hittade testiklar i buken.
Hon far fortsatta tavla men numera mot grabbarna, vilket hon ocksa gor!

Så tokigt :D
Tror de var samma med nån diskuskastare från öststaterna.

Jag horde om diskuskastaren ocksa men jaga r ratt saker pa att det var gjort med flit. Alltsa en man som genomgatt konsoperation och hormonstimulans for att kunna vinna bland kvinnorna istallet.
Kan saga att det helt sakert inte ar fallet har - hasten vart ju helt plotsligt i princip vardelos. Som halvsto kan hon ju varken betackas eller vara "overlagsen" pa banan. Ska se om jag kan rota fram en artikel.

Japp, det kan man.
I USA har de nyligen forbjudit hormoner i tavlingshastar vilket lett till att de borjat ta doping tester aven pa hormoner.
Ett ganska intressant fall ar stoet Arizona Helen som tavlat framgangsrikt pa senare tiden. Vid test framkom det att hon hade en for hog testosteron niva men tranaren havdar att han inte anvant forbjudna hormoner. Vid narmare undersokning visade det sig att stoet egentligen ar en hingst! Hon har sto utseende till det yttre men de hittade testiklar i buken.
Hon far fortsatta tavla men numera mot grabbarna, vilket hon ocksa gor!

Vilken gren får hingstar och ston inte tävla mot varandra?:confused:

I löp tävlar de var för sig.

I alla fall delvis... Vet inte riktigt hur det funkar.

Tack för svaren :)!

Oj, det var ganska extremt :crazy:!

Är det någon här som tagit blodprov just för att kolla så att valacken verkligen är en valack och inte fortfarande en hingst?

vadå så en valack som är kastrerad kan alltså fortfarande vara hingst? :confused: låter konstigt..

vadå så en valack som är kastrerad kan alltså fortfarande vara hingst? :confused: låter konstigt..

Ja, tydligen, om de missat ta bort lite.

... kanske inte så de kan föröka sig, men att de har hingstbegäret kvar.

Det finns ju klapphingstar som har en eller båda testiklarna kvar i bukhålan.

Harover tavlar hingstar och ston i klasser delade pa kon, alder och gangart.
Som unghastar gar de i stora sk stakes lopp dar man betalar for att fa starta hasten och prispengarna ar mkt stora. Da ar klasserna tex tva ariga ston trav eller tre ariga hingstar/valacker passgang.
I "vardags lopp" tavlar travare (som regel) mot bada konen medans passgangarna ar delade ston - hingstar/valacker.
Anledningen ar att aven stona ska ha en chans att havda sig. Det finns en viss del ston som kan tavla framgangsrikt mot pojkarna men de allra flesta behover lite mer fordelar an sa.
Detta leder till att det i "vardags loppen" finns betydligt fler pacers an travare och att det ar relativt ovanligt att storre agargrupper valjer att kopa ett travarsto efter det att hon passerat aldern (tre ar) for de storre stakesloppen.

Forklaring nog? Vill tillagga att jag inte vet hur systemet fungerar i Sverige, detta galler USA och Canada.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 407
Senast: valegro
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar