Blödning på dräktigt sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 9 228

TwiggyM

Trådstartare
Hittade blodfläckar i halmen i morse. Undersökte stoet som är dräktigt och fann blodspår på bakhasorna. Detta är min andra dräktighet och jag har inte varit med om liknande.

Stoet äter och är pigg. Har normal temp. kan inte se deffinitivt var blodet kommer ifrån och hon blöder ingenting nu.

Är tacksam om någon med erfarenhet vet ifall detta kan hända. Är såklart orolig att det skall innebära fara för dräktigheten. Stoet är betäckt i maj månad.

Kommer att kontakta vet. för säkerhets skull men vill gärna ha snabba svar från de som har större erfarenhet av dräktighet, fölning m.m än en del veterinärer.

Sv: Blödning på dräktigt sto!

Det låter inte så bra då det ska vara ett slutet system inne i livmodern, alltså ingenting ska komma ut innan fölning.

Vi får hoppas att det kommer någonannanstans ifrån. :crazy:

Håller tummarna.

usch låter hemskt..de kan inte va som hon skadat sig på annat vis?
Men det låter klokt att ringa vet, men du måste uppdatera oss sen:S
Lycka till

Men usch så otrevligt! Finns det någon möjlighet att blodet varit där redan vid intag igår? Har ni isåfall hunnit kolla hagen så att hon inte har kastat därute? Jag håller tummarna för dig att blodet kommer någonannastans ifrån och att bebben mår bra!

Dräktiga ston kan få ordentliga stora "åderbråck" i slidan som kan ge upphov till blödningar (kan vara ganska rikliga) det är oftast inget "farligt" utan det går bara bra för de stona, så jag håller tummarna för att det är ngt sådant även på ditt sto :), men låt en veterinär komma ut och titta på henne med spekulum, så man ser in på slidväggarna.
MVH och god fortsättning!
Northern

Tack för alla svar! Uppdaterar då veterinären varit här.

Det kan vara slemproppen som gått. Den kan lossna långt före fölningen, och även återbildas. Ibland ser man blodblandat slem eller bara slem i svansen, har du kollat där?

Bia

Har idag talat med min faster som fött upp hästar i många år. Hon hade varit med om det förr och tyckte att det inte bör vara någon fara sålänge tempen och pulsen är som det skalöl och inga för'ndringar finns på slemhinnor.

Avvaktar men har tid på vet. klinik med annan häst på fredag. Hör mig för där då för att vara riktigt säker. Hästen hade lite blodkladd i svansen idag men är fortfarande till synes fullt frisk och pigg.

Har också hört om detta på ston. Och har fått veta att det "inte ska vara någon fara" Men som alla andra sagt så är det nog bäst att rådgöra med vetrinär, kanske kan komma ut och kolla med ultraljud så att bebis mår bra;)

Hej,

Ett av våra ston har de här symptomen. Hon har varit sån de sista dräktigheterna så nu är vi lite lugnare. Man hittar blod i halmen och ibland på hennes bakben/svans. Det är klarrött och kan vara nån dm2 i halmen. Det är bristningar i slidan och verkar återkomma när de väl har haft det nån gång. Det kommer oftast under hösten, alltså ungefär halvvägs i dräktigheten. Hon har fölat normalt och har inte haft några andra symptom i samband med det så vi har bara pratat med veterinär, inte gjort några stora undersökningar.

Samma sto kan ibland ha brunaktiga, slemmiga flytningar när det är 1-2 månader kvar av dräktigheten. Det är väl antagligen slemproppen även om vi aldrig sett det på nåt av de andra stona. Inte heller här är det kopplat till några andra symptom.

Lycka till!
Hälsn Ann

Hej!
Hade kontakt med vet ca 3 veckor sedan just med samma problem!
Det är ofta äldreston (eller vid stora bäbisar) som får en bristning denna blöder (mest när stoet ligger ner) kan bli en ganska ordentlig pöl.
Mitt sto gick och droppade blod i 2 dagar såg ut att vara på samma ställe som hon sprack sist hon fölade, men nu har det slutat. Hon var pigg och kry (ingen feber) hela tiden.
Bör ej motioneras medan de blöder utan ta det lungt!

Så du kan nog sluta oroa dig! Men parata med din vet för säkerhets skull!

Jo jag skall tala med min veterinär på fredag. Känns ändå skönt att kunna få lite snabba svar såhär från fler med erfarenhet.

Jag var hos veterinären igår och pratade. Hon ansåg inte att jag behövde kolla stoet ytterligare. Visst finns alltid en liten risk att det är problem men skulle det vara så att stoet kastat så är det redan skett så att säga.

Hon trodde mest på ytliga blodkärl och sade att det var relativt vanligt.

Har inte sett mer blod från stoet så vi litar på att allt är ok sålänge inte läget förändras ordentligt.

Det lät ju lugnande, är det, det importerade stoet som hade det där vackra fölet vid sidan?

Ja det är hon! Känns lite extra jobbigt om det blir problem iom. att hingsten står i Spanien så en ombetäckning är det inte tal om :(

Ja det är hon! Känns lite extra jobbigt om det blir problem iom. att hingsten står i Spanien så en ombetäckning är det inte tal om :(

Då tycker jag vi håller tummarna för att allt är bra och att en lika snygg fölunge som morran tittar ut nästa år!

Jag håller tummarna för ditt sto! Har själv haft ett äldre sto som började blöda ibland och vi kollade med vet och höll ständig koll men vi fick inte grepp om varför, vi började tom misstänka att någon gjorde det på henne då vi hade hittat tunna tunna rispor längre in i vaginan, tills en dag jag såg att hon onanerade...:o Och det stället som hon gned sig på var lite raspigt så det var därför hon fick små rispor som gav små blödningar..

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 310
Senast: Lisa2014
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 914
Avel Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och...
2
Svar
24
· Visningar
6 511
Senast: prallan
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 633
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka