Blodgivare

Sv: Blodgivare

Nej. På vår klinik har de lappar uppe om detta men det står att man ska bo inom ett visst avstånd från och vi bor för långt bort. Antar att de inte lagrar blodet utan att man lämnar direkt vid behov?

Nej, de lagrar blodet precis som för människor. Fast jag har hört att de KAN ringa in akut också, men det är om det är blodbrist.
Min hund lämnar regelbundet 3 gånger per år (tror jag :angel:)

Jag har läst här på Buke att Alexandras hund lämnar blod men i övrigt har jag inte hört talas om det.

Hur vet man vilka djursjukhus som tar emot blodgivarhundar?

Min hund är för liten tyvärr annars hade det varit jätteintressant.

Jag skulle gissa att alla djursjukhus med akutmottagningar tar emot blodgivarhundar.
Är det något speciellt man har i åtanke kan man nog i de flesta fall kolla deras hemsida, annars ringa till dem.
De är nog väldigt tacksamma för all hjälp.

Halvt kl.

Läste nu länken och inser att mina hundar inte skulle kunna lämna blod även om de gillade veterinärer då en är över 8 år och har varit utomlands ett flertal gånger och de andra två är födda utomlands (kravet var att de var födda i Sverige och inte fick ha varit utomlands).

Men allvarligt? Känns som att en stor del av hundbefolkningen faller bort om det är krav på att de inte får ha varit utomlands. Det är ju inte direkt jätteovanligt att man har med sig hunden när man reser. Särskilt inte till grannländerna.

Sedan faller ju också alla utställningshundar bort då de rakas på halsen vid blodgivning, tror inte många är så sugna på det heller...

Senast ändrad:

Kolla med Blå stjärnan i Göteborg, skulle inte förvåna mig om de har:)

Zoya: Jo, det tänkte jag med på, speciellt med tanke på Norge som ändå borde anses ganska likvärdigt Sverige?

Då misstänkte jag rätt:D
Vore konstigt om en sådan stor klinik inte hade tänkte jag. Hoppas din vovve blir godkänd!

Vad jag förstått så beror det på att det skulle ta för lång tid att ta det via benet.

Senast min hund var hos vet och lämnade blodprov (borrelia/anaplasma) frågade vet om det var ok att ta i halsvenen. Tydligen mycket enklare för vet och bekvämare/mindre stressande för hunden, men många ägare tycker det är obehagligt.

Jag är inte så blödig, och hunden märkte nog inte ens att hon stack :) Men visst, rakad blev han ju, men han ska inte ställas, och med rejäl halskrage syntes det inte ens :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka