Blodgivare

HeleneK

Trådstartare
Idag är min hund på Bagarmossens djursjukhus och lämnar blod.
Det är för många självklart att själva lämna blod, men man glömmer bort att behovet för våra djur också är stort.
Vi vill alla ha bästa möjliga vård för våra hundar om olyckan skulle vara framme och det krävs att flera hjälper till.

Nu kan jag inte alla krav utantill, men hunden måste väga minst ca 25 kg (har jag för mig gränsen var) och självklart vara frisk.

Man får en gratis hälsoundersökning vid varje tillfälle, vilket jag tycker är super, plus att man på Bagis (vet inte hur det är på andra ställen), får en påse hundmat.

Lämnar din hund blod?

Sv: Blodgivare

Nix,d et gör dom inte. Dels är mina hundar inte så förtjusta i veterinärkliniker som ställe så jag vill inte utsätta dem för det stället i onödan och dessutom tar det tid, tid som jag inte har för tillfället.

Där lämnar kullbrorsorna till mina två också blod:)
Mina lämnar inte blod. Av en väldigt enkel anledning. Här på ön finns det ingen veterinärklinik som håller på med sånt. De har tydligen några att ta in "vid behov", men inget regelbundet.
Och att åka till fastlandet känns lite överambitiöst :D

Min tycker att det är väldigt trevligt hos veterinären, speciellt att lämna blod. Då får han massor av uppmärksamhet och han blir matad köttbullar i mängder :love:

Dessutom har jag lite lyx. En kompis jobbar där, så när det är dags för blodgivning hämtar hon upp honom på morgonen hemifrån mig och tar med honom till jobbet och tar blod. På kvällen kommer hon hem med honom och en påse hundmat och berättar hur underbar hund jag har :love:

Nej. Min lämnar inte blod. För han har för höga blodvärden för både borrelia och anapasma. Sedan är han 10 år nu, så tyvärr.
Men nästa hund kommer bli blodgivare om inte hunden har svårt för situationen.

Jag hade tänkt att min lilla skulle bli blodgivare, men hon blev inte så stor som jag förväntat mig, så hon väger alltså för lite. Mina andra är tyvärr för gamla. Men jag är fullt medveten om att hundarna kan bli blodgivare och att det är viktigt.

KL

Mina hundar väger för lite för att bli blodgivare, har läst att de ska väga minst 25-27 kg (utan övervikt), och mina små hundar väger runt 8-9 och min stora väger runt 20. Så tyvärr.

Min förra hund var för liten för att få lämna blod. Det kommer även nästa hund att vara. Jag själv är också för liten för att få lämna blod upptäckte jag när jag undersökte hur man blev blodgivare... :angel:

Men om man kan tycker jag absolut man ska göra det, gäller både hundar och människor anser jag!

Ska ärligt säga att jag inte kände till detta, men vill gärna veta mer. :)

Finns det någon sida där man kan läsa mer om detta? Är för lat för att googla just nu...

Det kan nog vara lite olika beroende på vilket djursjukhus man lämnar på.
Bäst är nog att ringa till de man tänkt sig och fråga vilka kriterier de har.

Båda mina är blodgivare på Regiondjursjukhuset i helsingborg. De har varit aktiva blodgivare där i över 2 år nu.

Ena vovven har dessutom den ovanliga blodgruppen och kan ringas in vid akut behov

Vi har en separat ingång till blodgivningsrummet och när mina ser att dörren öppnas är det bara att släppa dem så rusar de in. De vill verkligen dit, Blir riktigt bortskämmda med godis och kjel vid varje tillfälle.

Följande text är kopierat från deras hemsida

Krav
Stabilt och lugnt temperament (kunna ligga stilla på sidan i ca 10 minuter)
Ålder 1-3 år vid start
Vikt minst 27 kg utan övervikt
Frisk och ej stå på regelbunden medicinering
Ej haft den fästingburna sjukdomen anaplasma (erlichia)
Ej varit dräktig eller fått valpar
Ej planerat att ha valpar i framtiden
Ej varit utomlands
Ej planeras att vistas utomlands i framtiden

Som tack får man:

Kostnadsfri vaccination årligen
Kostnadsfritt fästingmedel från Intervet, Scalibor halsband, eller Frontline
Foder från Hill´s och Royal Canin
Årlig hälsoundersökning på djursjukhuset

Nej. På vår klinik har de lappar uppe om detta men det står att man ska bo inom ett visst avstånd från och vi bor för långt bort. Antar att de inte lagrar blodet utan att man lämnar direkt vid behov?

Tyvärr inte, nuvarande hunden är för liten (+ importerad), andra hunden är på gränsen och halvt agressiv och förra hunden var tänkt till avel sen hade hon varit i Norge. Fast jag vet inte om det räknas som utomlands enligt kraven?

Men nästa stora hund tänkte jag faktiskt träna att ligga still med, tyvärr vet jag inte hur det ser ut här med att lämna blod men kan alltid åka iväg till Örebro.

Nej, lagotton är för liten. Dock kommer nog labben få göra det om han håller sig frisk, jag tror att han har mentalitet nog för att klara av det.
Det blir på UDS (ultuna, uppsala) för oss i så fall, det är närmast. Han är bara 7 månader än så länge dock så det dröjer.

Nej tyvärr inte... hade hon inte varit så suspicious mot nya människor hade hon varit perfekt! Min tjej är väldans tålig och cool i såna situationer, men jag vill inte att hon ska få negativa erfarenheter av folk, det är jobbigt nog ändå liksom.

Jag hade tänkt låta min hund börja ge blod, men visste inte att dom var tvungna att väga 25 kg. Då går det inte, han väger bara 11. Synd!

Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken ska jag erkänna!

Dock har ingen av de hundar jag ägt varit tillräckligt stor, den nuvarande har dessutom haft valpar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka