Blödande hovsprickor

mollyphlox

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av blödande hovsprickor? Orsaker och prognos? Har inte tidigare stött på att en hovspricka börjat blöda.

Jag pratade med ägaren till min fd häst (såldes för snart ett år sedan) och han har fått en sidohovspricka på höger fram. Den går hela vägen upp (snett) och blöder. Inte halt och verkar inte ha ont av det. De hade varit på uteritt och plötsligt märkt att hästen blödde från hoven. När hästen var i min ägo reagerade jag inte på att han skulle ha haft dålig hovkvalitet men han var svårskodd då, har förstått att det blivit bättre. Tyvärr missar de tävlingssäsongen i år pga hovsprickan och det lär ta ett bra tag innan hästen ens kan ridas.

Så all kunskap är välkommen, bara av eget intresse och omtanke av min tidigare häst.

Vad har ni för erfarenheter av blödande hovsprickor? Orsaker och prognos? Har inte tidigare stött på att en hovspricka börjat blöda.

Jag pratade med ägaren till min fd häst (såldes för snart ett år sedan) och han har fått en sidohovspricka på höger fram. Den går hela vägen upp (snett) och blöder. Inte halt och verkar inte ha ont av det. De hade varit på uteritt och plötsligt märkt att hästen blödde från hoven. När hästen var i min ägo reagerade jag inte på att han skulle ha haft dålig hovkvalitet men han var svårskodd då, har förstått att det blivit bättre. Tyvärr missar de tävlingssäsongen i år pga hovsprickan och det lär ta ett bra tag innan hästen ens kan ridas.

Så all kunskap är välkommen, bara av eget intresse och omtanke av min tidigare häst.
En häst får ju inte bara en blödande hovspricka från ingenstans, har dom inte märkt av sprickan innan? Jag tänker att det ju är viktigt att hitta anledningen till sprickan. Avlastar hästen nånting så kommer fördmodligen sprickan inte försvinna.

Dom få hästar jag sett med rejälare sprickor har inte stått stilla mer än nödvändligt och ridits normalt. Det viktigare har varit att hålla det rent, se över anledningen till att den uppkommit.

En häst får ju inte bara en blödande hovspricka från ingenstans, har dom inte märkt av sprickan innan? Jag tänker att det ju är viktigt att hitta anledningen till sprickan. Avlastar hästen nånting så kommer fördmodligen sprickan inte försvinna.

Dom få hästar jag sett med rejälare sprickor har inte stått stilla mer än nödvändligt och ridits normalt. Det viktigare har varit att hålla det rent, se över anledningen till att den uppkommit.
Det var den förklaringen jag fick, att den plötsligt bara dykt upp - vilket jag tyckte lät lite konstigt. Men vi har inte så mycket kontakt, vi hörs bara av då och då och hon ville bara berätta att han skadat hoven. På den bilden jag såg så reagerade jag inte på något konstigt, men kommer ihåg att min hovslagare sa att hästen troligtvis skotts med för små skor tidigare, kan ju hända att det är något sånt som spökat nu också.

Om sprickan fixeras korrekt och avlastas så kan de rida och tävla som vanligt. En spricka (som är genomgående) är ju tämligen synlig så det låter lite konstigt att den inte fixerats tidigare (med reservation att jag inte sett hästen).

Allt beror ju på hur den ser ut och var den sitter.
Men med ringsko samt rätt verkning så sprickan avbelastas, samt att sprickan skruvas ihop så brukar man kunna rida normalt. (självklart om hästen inte är halt)

Det som jag vet nu är att hästen får gå på ledd promenad 2 ggr dagligen, så det verkar ju helt okej sådär långt.

På beskrivning kan man misstänka att hästen slagit i under ridturen och helt enkelt slagit sönder hoven. Inte att hovsprickan kommit av dåliga hovar eller liknande.

Har hästen inte haft hovsprickor när den var i din ägo så kan det vara byte av hovslagare jag skulle kolla först. Det tar ett par tre skoningar i nya händer att både sabba tidigare gott hovskick, som att förbättra tidigare undermåliga hovar som kommer direkt av dålig skoning.

Säger inte att det är så, men har varit med om det själv, därav skulle jag granska ny hovis noga. Hur pass bra arbete hovisen utför visar sig först efter ett par skoningsperioder, när effekten av tidigare hovslagares arbete ebbat ut.

Har hästen inte haft hovsprickor när den var i din ägo så kan det vara byte av hovslagare jag skulle kolla först. Det tar ett par tre skoningar i nya händer att både sabba tidigare gott hovskick, som att förbättra tidigare undermåliga hovar som kommer direkt av dålig skoning.

Säger inte att det är så, men har varit med om det själv, därav skulle jag granska ny hovis noga. Hur pass bra arbete hovisen utför visar sig först efter ett par skoningsperioder, när effekten av tidigare hovslagares arbete ebbat ut.
Nej inga hovsprickor hos mej, inte heller dåliga hovar på något sätt. På en bild som jag såg däremot på hästens hov så var jag tyvärr inte imponerad av hur hoven såg ut.. Så misstänker att de inte har en lika duktig hovslagare i kombination med en häst som kan vara svårskodd, det var hästen under tiden jag hade honom, det blev bättre hela tiden men vi fick ge lugnande oralt inför varje skoning. Tyvärr bor de nya ägarna ganska långt bort så jag har inte träffat hästen sedan han såldes och det börjar bli ett år sedan nu.

På beskrivning kan man misstänka att hästen slagit i under ridturen och helt enkelt slagit sönder hoven. Inte att hovsprickan kommit av dåliga hovar eller liknande.
Ja det tror jag också, såpass kunniga ägare att jag har svårt att tro att det blivit något rejält fusk med skoningen. Hästen kan vara svårskodd däremot så det kan förstås inverka. Träffade ägaren förra veckan och hon sa att de väntar och ser hur sprickan ser ut att växa ihop. Förhoppningsvis växer den ut jämnt så då borde det inte bli några större problem.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 854
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
A
Hästvård Har ett sto på 14 år som haft problem med hovsprickor på höger bak. Hon hade en spricka redan när jag köpte henne. Den satt i mitten av...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama