Blod i svans och på bakben

L

lovlie_90

:confused::crazy:Det är så att våran lilla hingst har fått blod i hela svansen och sen så har det runnit ut med benen runt svansen. Så nu är frågan vad det kan vara och vad man ska göra?
Någon som kan veta vad det är och jag är väldigt tacksam för svar snarast!

Sv: Blod i svans och på bakben

JAg tycker du ska ringa veterinär... Det ska inte komma blod så om du inte ser ngt sår...

JAg tycker du ska ringa veterinär... Det ska inte komma blod så om du inte ser ngt sår...

Jag ser inget så men jag funderar på att jag ska klippa bort svasen så man ser bättre men jag vet ej om det är så bra.

Varför ska du klippa bort den? Det är väl bara att kolla igenom och se om du ser något?
Men först tycker jag du ringer och rådgör med vet.

Men snälla nån! Se till att få hästen till en veterinär! (Eller en veterinär till hästen) Snarast!

Har du kollat om det är blod i hans bajs? Tvätta svansen och kolla efter sår och om du får den ren ser du om det kommer nytt blod.

Ta tempen, har han feber? har han feber ring ut veterinär direkt! Kan vara något som blivit fel och trasigt inne i kroppen!

Står han med andra hästar i hagen?

Du får undersöka svans, ben, rumpa och skap ordentligt och kolla runt i hagen om du hittar blod. (om han skadat sig på ngt) Ta på dej plasthandskar och försök kolla analöppningen och innanför om du hittar någon förklaring. Hittar du något och hittar du inte någon förklaring, ring veterinären!

Och du är säker pa att det är blod och inte väldigt rinnig avföring?
Ok om man har en ljus häst ser man ju lätt skillanden men när min lillkille som är fux har vart riktigt lös i magen och det har runnit längs med benen så har det faktiskt sett ut som blod. men sen när man torkar på det med papper/handduk ser man att det är diarre.

En fundering bara. Om det verkligen är blod RING VET om du inte hittar ngt sår.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 923
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka