Blod i munnen på tävling

Sv: Blod i munnen på tävling

Madame slafsade i sig en tuss ris med kottar och allt på för inte så länge sedan, tror det var från en lärk. Då blev hon extremt rödorange runt munnen, dock syntes det att det inte var så rödfärgat som blod. Jag tror även att det var något ämne i träet som gjorde att hon framkallade mer saliv och därmed blev hon ännu mer löddrig och röd runt munnen än vanligt.

Nånstans låter det väldigt långsökt att dressyrhästen hade stått och slafsat i sig ris och kottar innan den gick in på banan ;)

Verkligen mysko. Synd att du inte pratade med överdomaren, men de är ju alltid lätt att vara efterklok.

Ren nyfikenhet: Vad för typ av domare var det?

En vanlig dressyrdomare;)?

Till övriga så kan jag säga att jag är helt övertygad om att hästen inte stått och tuggat på nån växt innan den gick in på banan:p. Sen för mig spelar det ingen roll om hästen hade bitit sig i tungan och att det inte var bettet som orsakat såret som blödde. Finns det någon ryttare som hade ridit programmet med något annat sår varsomhelst på hästens kropp som blöder? Jag satt så nära och såg att det verkligen var blod!

Frågan i min tråd handlade egentligen inte om detta enskilda ekipaget utan om det finns en regel för domare att de SKA blåsa ut ett ekipage om hästen blöder i munnen.

Jepp, det var bara en L:B-klass och jag tror att hon dels är relativt ny och inte dömer högre än L:A. Men jag rätt ny här i krokarna så jag är inte helt säker.

Frågan i min tråd handlade egentligen inte om detta enskilda ekipaget utan om det finns en regel för domare att de SKA blåsa ut ett ekipage om hästen blöder i munnen.

Ska blåsa och kontrollera.
Är det blod så bryts ritten.
Jag är 100 säker och mer därtill.

Domaren ska kontrollera först för det kan vara annat som ger rött eller rosa färg.

Moment 272 tror jag, hinner inte kolla, står det om situationer som kan ledas till detta.

Ja om det står att domaren ska kontrollera gjorde hon uppenbarligen fel. Eller tja, jag tolkar "kontrollera" som att kolla hästen i munnen, vilket hon inte gjorde. Hon stod 2-3 meter från hästen och pratade med ryttaren.

Ja om det står att domaren ska kontrollera gjorde hon uppenbarligen fel. Eller tja, jag tolkar "kontrollera" som att kolla hästen i munnen, vilket hon inte gjorde. Hon stod 2-3 meter från hästen och pratade med ryttaren.

Ska och ska.... om ryttaren protesterar kanske är bättre att skriva,det kanske menas att hästen ätit morot eller äpple eller kottar? som kan ge missfärgning.

Ta ex Faradera (om jag minns rätt)i Skandinavium, där visste ryttarinnan om att hästen blödde, eller såg vid uppmärksamhet det, och gick ut utan knussel.

Du tog själv Adelinde som ex.

Om min häst hade blött ut munnen hade jag inte startat.
Och jag tycker det låter väldigt konstigt att domaren lät dem starta ändå.

Som Zuzzi säger kan det bara vara ett litet bett i tunga, men det ser hemskt ut, det gör det.
Ser man en häst som blöder ur munnen så tror väl de flesta att ryttaren är hemsk som rider på fel bett/är för hård i handen och liknande.
Men det brukar ju inte vara så fallet är.

Har ni själv bitit er i tungan så att det gått hål så vet ni ju hur mycket det blöder ;)

Visst kan det vara-och var troligen att hästen bitit sig i tungan. Men är det verkligen okej att fortsätta rida då? Jag hade inte fortsatt rida min häst om den hade ett blödande sår nånstans på kroppen-allra minst i munnen!

Nej, jag tycker inte att det är okej att rida om hästen har ett blödande sår, och absolut inte TÄVLA med blödande häst.
Skulle aldrig falla mig in!

Visst kan det vara-och var troligen att hästen bitit sig i tungan. Men är det verkligen okej att fortsätta rida då? Jag hade inte fortsatt rida min häst om den hade ett blödande sår nånstans på kroppen-allra minst i munnen!

Varför kontaktar du inte domaren ifråga och frågar hur hon tänkte i det aktuella fallet?

Nånstans låter det väldigt långsökt att dressyrhästen hade stått och slafsat i sig ris och kottar innan den gick in på banan ;)
Ja, fniss, det gör ju det eller?? och att hon hade ett sötmetallbett som legat länge och rostat innan hon plötligt fick för sig att den här gamla rostiga skiten ska jag tävla med:idea:.

Fast detta handlar egentligen inte om detta aktuella fallet, utan vad som egentligen gäller när hästen blöder i munnen. Även om jag ringer och frågar henne nu, så går det inte att ändra vad som hände i helgen. OM detta skulle hända igen när jag är på tävling så kommer jag att prata med överdomaren.

Det är ju det allra bästa att göra, prata med ÖD. I code of conduct står det ju att man ska se till hästens välbefinnande och till det hör väl att man inte rider in på banan med en häst som blöder ur munnen - oavsett orsak (kan man ju tycka).

Ja, jag skulle gjort det där och då. Men jag var ärligt talat så uppe i mitt eget att jag inte tänkte på det där och då. Jag har inte tävlat på jättelänge och jag har så kassa nerver at jag inte riktigt tänkte klart.

Om de nu var blod kan jag ju inte låt bli att undra varför hästen blödde...:confused: Var det så att ryttaren red mer så pass hårda/ryckiga tygel tag att hästen blödde eller var det ett sår? Förstår om du inte vet det, men oavsett va de berodde på är det ju helt galet att dom fick starta!:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
711
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 934
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat