Fiorano
Trådstartare
När vi kom till dagens tävling kollade vi först på två ekipage för att jag ville se så att jag hade koll på programmet. När andra ryttaren kom in och började trava runt så såg man att hon satt och kollade framåt munnen på hästen. Den blödde då i munnen. Ryttaren red fram till domaren som tydligen ansåg att det inte gjorde något och ekipaget red programmet. Efter första mellangaloppen slog hästen sig rätt kraftigt fri (kan hända att den reagerade på förhållningen i munnen) och när den drog upp huvudet såg man riktigt hur blodig hästen var runt munnen. Ekipaget var utan större missar och red på bra procent och blev placerad.
Jag var så koncentrerad på mitt eget att jag inte tänkte så mycket på detta förrän jag kom hem (och såg resultatet). Nu i efterhand tycker jag att det är helt galet av domaren att låta en häst med så mycket blod i munnen starta. Om man jämför med bilderna på Adelindes Parzival från VM när de blev utblåsta så låg dom i lä i jämförelse med hur denna hästen såg ut. Jag är lite arg på mig själv för att jag inte pratade med överdomaren.
Hur tycker ni att domaren ska hantera en sån här situation? Var det rätt att hon lät ekipaget starta trots en blodig mun?
Jag var så koncentrerad på mitt eget att jag inte tänkte så mycket på detta förrän jag kom hem (och såg resultatet). Nu i efterhand tycker jag att det är helt galet av domaren att låta en häst med så mycket blod i munnen starta. Om man jämför med bilderna på Adelindes Parzival från VM när de blev utblåsta så låg dom i lä i jämförelse med hur denna hästen såg ut. Jag är lite arg på mig själv för att jag inte pratade med överdomaren.
Hur tycker ni att domaren ska hantera en sån här situation? Var det rätt att hon lät ekipaget starta trots en blodig mun?