Blockhalt utan symtom??

YorkWann

Trådstartare
Hästen vill inte stödja alls på sitt vänstra framben. För övrigt pigg och glad, ingen temp, äter bra, dricker osv. Inte svullen, eller ömmar direkt, inte varm vare sig i benet eller i sulan.

Ägaren sitter och försöker få tag i vet nu, våran svarar inte...

Några idèer??

Sv: Blockhalt utan symtom??

Hästen vill inte stödja alls på sitt vänstra framben. För övrigt pigg och glad, ingen temp, äter bra, dricker osv. Inte svullen, eller ömmar direkt, inte varm vare sig i benet eller i sulan.

Ägaren sitter och försöker få tag i vet nu, våran svarar inte...

Några idèer??

Hovbensfraktur?

Provat att pressa samman i trakterna för att se eventuell reaktion?

Kännt igenom hela sulan. Hon är väldigt känslig, så det borde hon ha reagerat på. Min gissning är fortfarande att dett är något längre upp, men får kolla upp hovbensfraktur med!

jag gissar på hovböld. hästen behöver inte reagera när man klämmer på sulan, för bölden kan sitta mkt högre upp.

Hovbensfraktur?

Provat att pressa samman i trakterna för att se eventuell reaktion?

Alltså, hon reagerar ju lite... Men hur i hela världen får en häst då hovbensfraktur inee i sin box på natten? Hon var helt ren och så igår när de togs in, imorse, blockhalt.

hovböld! behöver inte vara öm under hoven, den kan sitta länger upp. känn på kronranden - finns det nån värme i den?

Hovböld!!

Men oavsett så kanske det är dags att ringa vet för länge sedan...

Alltså, hon reagerar ju lite... Men hur i hela världen får en häst då hovbensfraktur inee i sin box på natten? Hon var helt ren och så igår när de togs in, imorse, blockhalt.

Ja, tala i alla fall om för vet att ni får en reaktion, om än liten!

Hur hästen kan få en hovbensfraktur i boxen vet jag inte, men det är säkert ingen omöjlihet!

Ja, tala i alla fall om för vet att ni får en reaktion, om än liten!

Hur hästen kan få en hovbensfraktur i boxen vet jag inte, men det är säkert ingen omöjlihet!

Ja, ok :)

Nä , inte jag heller... :crazy: För om det nu är hovbensfraktur, och om hon skulle fått det i hagen igår, borde hon ju visat någonting igårkväll??

För om det nu är hovbensfraktur, och om hon skulle fått det i hagen igår, borde hon ju visat någonting igårkväll??

Det är inte säkert. Många ggr så kan man ta in en helt ren häst ifrån hagen in i boxen. Ta ut den 1/2 timme senare och den är blockhalt.

Detta gäller många ggr både vid hovbens fraktur och hovböld.

Jag hoppas det bara är en hovböld men det kan i värsta fall även vara en fraktur.

Hur står hästen på det benet?? Vill den överhuvudtaget belasta hoven eller står den på tå??

En holvböld är ofta väldigt svår att med visitertång hitta om man klämmer i sulan för hovbölder sitter alltid i lammelranden. Den kan oxå ha trampat på en sten och fått ett sultryck med det brukar man lätt kunna finna med hjälp av visitertång.

I dom flesta fall vid hovbensfraktur så får hästen feber, har den det?? Den brukar oxå vid både fraktur och hovböld få puls i kotan.

Eftersom du tydligen kan lyfta benet så låter en hög fraktur som osannolig. den kan däremot även ha en fraktur i kotsenbenet eller en senskada.

En låg vrikning i hovleden är oxå möjlig,,, ja listan kan göras lång.

Att ta ut Vet. så snart som möjligt är nog klokast.

ingen temp, ingen värme. Hon kan sätta ner tippen av tån. Tycker mig finna en aaaaning svullnad vid kotan, men nu tror jag bara jag är nojjig, så jag vet itne. :) Ingen vet än. De som fanns tillgängliga var långt ute, så vi fortsätter att ringa såklart :)

Min gamla häst trampade snett på tur i skogen. Märkte inget av det förrän den kommit hem och stått i boxen några timmar. Mkt halt då, men var sedan bra igen efter några veckor.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka