Blockhalt utan symtom??

Sv: Blockhalt utan symtom??

ingen temp, ingen värme. Hon kan sätta ner tippen av tån.

Jag skulle nog tyvärr tippa på hovbensfraktur ändå. (fast jag håller tummarna att det inte är det såklart!)

En häst jag hade i stallet där jag jobbade tidigare fick det, samma symptom som er, inga andra synbara fel än att den inte ville belasta hoven. Balanserade endast på tån.

Den uppkom efter att hästen hade rullat sig i hagen, när den lade sig var den helt fräsch, när den sen ställde sig upp kunde den inte stå!

Jag såg det hela och den hade inte härjat runt speciellt innan, det bara blev i själva uppstigningen.

En häst jag hade i stallet där jag jobbade tidigare fick det, samma symptom som er, inga andra synbara fel än att den inte ville belasta hoven. Balanserade endast på tån.

Den uppkom efter att hästen hade rullat sig i hagen, när den lade sig var den helt fräsch, när den sen ställde sig upp kunde den inte stå!

Jag såg det hela och den hade inte härjat runt speciellt innan, det bara blev i själva uppstigningen.

:crazy:

Hoppas fortfarande på hovböld eller vrickning...

Vid misstänkt hovböld om hästen inte svarar med visitertång så kan man svampa kallt vatten på hoven, där det torkar först sitter bölden!

ingen temp, ingen värme. Hon kan sätta ner tippen av tån. Tycker mig finna en aaaaning svullnad vid kotan, men nu tror jag bara jag är nojjig, så jag vet itne. :) Ingen vet än. De som fanns tillgängliga var långt ute, så vi fortsätter att ringa såklart :)

åk till klinik annars....

När jag var på kliniken i annat ärende var där en häst just inkommen som inte ville stå på frambenet alls. Han var pigg och glad och skuttade runt på tre ben med det fjärde lite lyftat.
Vad jag såg verkade han inte speciellt öm att ta på och ta upp benet.
Visade sig vara en fraktur på något armbågsben eller liknande, högt upp alltså. Så se till att det kollas också.

Hovbölder sitter alltid i lamellranden? Min häst fick en böld i sulläderhuden....Så visst kan dom sitta överallt ...

Min häst var en dag blockhalt på etta frambenet och det berodde på en hovböld han hade i hoven. Och han ömmade inte heller..

Hovböld eller fraktur i något litet ben.
Min hade en mkt svag hälta på ett bakben som efter ett par dagar övergick i blockhälta. Det var tyvärr ingen hovböld, utan en spricka i kronbenet :eek: Ingen värme & ingen svullnad.

Har du ingen bra klinik i närheten?

Hovbölder sitter alltid i lamellranden? Min häst fick en böld i sulläderhuden...

Fick den en böld i sulläderhuden så har den innan den bölden uppkom trampat på ngt vasst och perforerat sulan. Jag vet att många anser att det är hovböld i båda fallen men det blir mkt lättare att hålla isär begreppen och ge korrekt information om man skiljer på hovböld och perforerad sula med secundär böld och underminerad sula.

Ömmar hästen för visitertång på en punkt i sulan så är det mkt viktigt att snabbt rengöra det området för att kunna konstatera om det enbart är en sk stengalla (ett vasst punkt tryck i sulan där sulan fortfarande är operforerad) eller om sulan har blivit perforerad (gått hål i) för är sulan perforerad så är det jättebråttom att snabbt renskära området,decifisera,och gipsa sulan. En perforerad sula leder till att bakterier kommer rakt upp i kötthoven och det sker alltid en explositions artat förlopp där sulan dag för dag blir mer och mer underminerad.

En hovböld som alltid sitter i lamellranden följer alltid lamellranden och lamellranden är inte själva kötthoven utan övergången till kötthoven.

Hovböld bör snarast lokaliceras och renskäras. En perforerad sula måste omgående renskäras,decifiseras och gipsas.

Där är skillnaden och kunde alla hästägare lära sig detta och förmedla detta till Vet,Hovis så skulle det vara mkt lättare att kunna göra rätt prioriteringar.

Tack för ditt svar. Men för att en böld ska bildas måste väl bakterier tränga in,i vilken läderhud det än må vara. Om den sen har sitt ursprung i lamell, sul, stål eller sulläderhud gör väl ingen skillnad på vad man kallar det? En hövböld kan ju dyka upp i alla dessa områden.

Så har min häst gjort.....
Ena gången hade han feber och var stressad. Vet hittade inget och vi åkte in till klinik. Där hittade dom inget och ställde hästen på boxvila halva sommaren pga. risken att det kunde vara fraktur.
var en hovböld.
En annan gång var han i övrigt helt oopåverkad men ville inte belasta ena fram, den gången hittade inte heller vet något men efter två dagar kom det ut en böld.

kl

Kan meddela iaf att det inte var hovböld. Dock ar det förhoppningsvis så "enkelt" som att skon har legat snett på henne och vickat upp så ballen var lite svullen och sen har det som gjort skon sned åkt bort och då har den vippat liksom, vilket har med fört att hon inte trampat rätt. (Hoppas nån fattar denna taskiga beskrivning) Skon var iaf väldigt sned när hovis var ute igår. Idag går hästen som vanligt, efter att hovis tog av skon igår och skodde om idag. :) Ska iaf röntga hos vet, för att utesluta någon fraktur, men det verkar inte vara någon panik, så de har en tid för röntgen nästa vecka :)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka