Blocket??????

C

Cernika

Nu är våra kattungar 11 v och 4 dagar. För enstaka dagar sedan levererades en av dem till en släktning en bit bort eftersom vi då hade möjlighet att göra resan. Tror inte katten tagit skada av att lämna mamma enstaka dagar förer 12 v ålder. Nu skulle vi då slutligen försöka sälja åtminstone en till för att vi inte ska ha för många i huset.

Försökte då sätta in en annons på Blocket men den blev inte godkänd!!! Det måste framgå att kattungarna säljs tidigast från 12 v ålder. Men jag skrev ju födelsedatum så det gick att räkna ut att till helgen är de 12 v!!!!!!

Vilket trams vill jag bara säga! Räcker det inte att de skriver att man skall följa Sveraks regler. Måste de även tala om för en vuxen människa vad man skall skriva i en annons???? Det måste man väl själv få bestämma. Dessutom måste man väl själv få bestämma hur mycket man vill ta betalt för sin katt. Undrar om Blocket tycker att man istället skall avliva sina katter, istället för att hitta lämpliga hem för dem????

Förstår nu bättre varför alla kattungeannonser på Blocket ser så konstiga ut. Ingen har väl blivit godkänd vid första försöket

Sv: Blocket??????

Jag tycker det är bra och är en av dom som tjatat på dom att sätta in åldersgräns och prisgräns. Att skriva in att dom levereras vid tidigast 12 veckors ålder är väl inte speciellt jobbigt? Att man inte skänker bort en katt är för mig självklart.

Nu är våra kattungar 11 v och 4 dagar. För enstaka dagar sedan levererades en av dem till en släktning en bit bort eftersom vi då hade möjlighet att göra resan. Tror inte katten tagit skada av att lämna mamma enstaka dagar förer 12 v ålder. Nu skulle vi då slutligen försöka sälja åtminstone en till för att vi inte ska ha för många i huset.

Försökte då sätta in en annons på Blocket men den blev inte godkänd!!! Det måste framgå att kattungarna säljs tidigast från 12 v ålder. Men jag skrev ju födelsedatum så det gick att räkna ut att till helgen är de 12 v!!!!!!

Vilket trams vill jag bara säga! Räcker det inte att de skriver att man skall följa Sveraks regler.

Men det är ju långtifrån alla som faktiskt vet att en av SVERAKS regler är att kattungar måste vara minst 12 veckor vid flytt. Vilket dessutom bara är en av deras regler. Skriver de bara SVERAKS regel kan det ju vara svårt för annonsören att veta exakt vilken regel som åsyftas.

Måste de även tala om för en vuxen människa vad man skall skriva i en annons???? Det måste man väl själv få bestämma. Dessutom måste man väl själv få bestämma hur mycket man vill ta betalt för sin katt. Undrar om Blocket tycker att man istället skall avliva sina katter, istället för att hitta lämpliga hem för dem????

Förstår nu bättre varför alla kattungeannonser på Blocket ser så konstiga ut. Ingen har väl blivit godkänd vid första försöket

Förstår faktiskt inte varför du blir så arg/irriterad över just detta. Lägg ner energi att bli arg på dem som t.ex vansköter sina katter i stället. Det är ju långt allvarligare än ett annonsforum på internet, som har lite förhållningsorder om hur man får annonsera när det dessutom är avsett för katternas bästa.

Och även om du tycker reglerna känns lite löjliga/byråkratiska så är det väl bra att något i alla fall görs för att höja kattens status. Numera så vet ju t.ex många fler att det är just 12 veckor en kattunge måste stanna hos mamman, mycket tack vare Blockets regler.

som du säkert vet tycker jag det är bra att de har en miniavgift. Och du förstår säkert att det finns en anledning till att de har kommit fram till att det behövs.

Senast ändrad:

Jag vet att många tycker att miniavgiften är alldeles för låg. Det är väldigt många kattungeannonser på blocket och jag har undrat över vad som händer med de som inte blir sålda. En del avlivas nog, medan andra sätts ut i skogen. Det har hittats en del igentejpade kartonger med kattungar, men där vet man inte om ägarna överhuvudtaget brytt sig om att annonsera.
Men inte är lösningen att man ska kunna skänka bort katten eller betala 10 kr tassen på blocket. Det föds helt enkelt för mycket kattungar.

Uppenbarligen föds inte för många ungar. Vår annons har varit inne i ett dygn nu och massor av människor har ringt. Mångar har varit lite förtvivlade över att de ringt på flera annonser och katterna har blivit sålda. Efter allt tjat om att man inte borde få sätta kattungar till världen trodde jag att vi skulle ha ett mycket större problem än vi har haft. På måndag kommer den nya ägaren till våra två kattungar. Då är de 12 v och 1 dag om nu något tror att de hade lidit men av att lämna sin mamma när de är 11 v och 6 dagar.

Det alla som förespråkar att man istället för att sätta kattungar till världen bör hämta sig en katthemskatt så kan jag bara säga det att alla människor är inte intresserade av att skaffa sig en katthemskatt. Jag skulle inte göra det. De 12 första veckorna är oerhört viktiga och då känns det för mig väldigt angeläget att få en katt där man har någorlunda koll på att den första tiden i livet inte har varit en total katastrof. Inte heller vill man ha en katt som råkat ut för diverse andra traumatiska händelser efter 12 v ålder.

Det finns alltså, som jag kan konstatera, en efterfrågan på helt vanliga kattungar!!! Kom inte här och säg nått annat!!!

Alla normala kattägare!!! Sätt vanliga hederliga kattungar till världen!!!! Nu!!!!!

Ja, allt du skriver visar ju hur högt du värderar katten som djur.

Trots att du påstår att det finns tillräckligt med köpare så är det fortfarande massor av kattungar som kastas ut, slås ihjäl alternativt dränks. Dessa gör det enligt dig pga att man inte kan välja bland alla köpare och hellre kastar ut dom?

Sen är det faktiskt inte alla kattehemskatter som farit illa, det kommer in massor av dräktiga honor som föder sina bebisar i fosterfamilj. Jag tycker du ska läsa på lite och kolla upp hur det egentligen är istället för att prata om nått du så uppenbarligen inte har nån ynka aning om.

MissFideli, enligt Cernika inte en normal kattägare eftersom jag har 2 kastrater.

Jösses vad du svammlar. De flesta katthemskatter som sätts ut för adoption lider inte av några post-12-veckors-trauman. Min egen är ett utmärkt exempel (rumsren från dag 1, översocial, åker bil utan problem, gillar barn osv osv). Besök några katthem så får du se det med egna ögon.

Det är såna här trådar som gör att jag vill ha en HÖGRE minimiavgift på t.ex. Blocket. Att folk påstår sig vara djurvänner utan att göra vad de kan för att höja kattens värde i samhällets ögon utan istället uppmanar till att pumpa in fler ungar i en redan mättad marknad fattar jag inte.

/Jenny - en annan icke-normal kattägare eftersom katten i detta hushåll är från ett katthem och dessutom kastrerad...

Senast ändrad:

Förstår nog inte heller problemet!! Någonstanns måste man ju sätta en gräns och 12 veckor har länge varit praxis i kattuppfödarkretsar. ÄNTLIGEN! har även övriga "kattuppfödare" (utan att trampa någon på tårna...) insett att 8 veckor är alldeles för tidigt att ta kattungen. Eller insett, men de är iaf medvetna om det och det är nog mycket tack vare blockets regler.

MissFideli, enligt Cernika inte en normal kattägare eftersom jag har 2 kastrater.

Vi kastrerade faktiskt också vår honkatt i torsdags. Att vi kastrerat vår honkatt innebär inte att vi inte tycker att vanliga kattägare skall ha rätt att sätta kattungar till världen i vanliga hem och de känner för det. Vanliga kattägare kan väl inte rå för att det finns en massa människor som har sådana problem att de sätter ut kattungar i skogen, tar kattungar som de sedan tröttnar på eller liknande. Man kanske skall göra en social utredning på eventuella köpare, ta ut registerutdrag från socialtjänst, polis och kronofogdemyndighet? Så länge det finns människor med problem så kommer det tyvärr att finnas djur som far illa. Det innebär inte att jag tvunget måste ta hand om dessa djur och rädda dem från dessa människor som vanvårdat dem.

Jag har personligen i tjänsten besökt ett flertal kattägare med vräkningshot p.g.a. katterna. De har inte kunnat sköta dem, de har förökat sig mer än vad som är lämpligt i en lägenhet, det har för kattägaren varit omöjligt att både ge dem tillräckligt med mat och hålla rent i lådan. Jag skulle aldrig någonsin ha tagit hem någon av dessa katter till mitt eget hem utifrån att jag vet hur de haft det. Jag hade faktiskt, vad du än tycker , fullt upp med att försöka rädda en människa från att hamna på gatan. Ursäkta om jag har fullt upp med att se till att alla människor har tak över huvudet och därmed inte vill vara socialarbetare även för alla dessa människors katter.

Det är såna här trådar som gör att jag vill ha en HÖGRE minimiavgift på t.ex. Blocket. Att folk påstår sig vara djurvänner utan att göra vad de kan för att höja kattens värde i samhällets ögon utan istället uppmanar till att pumpa in fler ungar i en redan mättad marknad fattar jag inte.
QUOTE]

Tyvärr så måste jag göra dig ledsen :cry: Ett högre pris hade inte inneburit att en sån oduglit kattägare som Cernika inte hade haft råd att skaffa katt. Ni kommer att få leva med dett problem. Sorry. Och dessutom tycker jag ett det är ren nonsenkorrelation att tro att det finns något samband mellan status och pris. Jag skulle kunna köpa mig en katt för över tusen kronor och ändå sälja kattungarna till ett sådant pris att jag garanterat kan hitta bra kattägare och därmed slippa avliva kattungarna.

Katthemmen brukar ju faktiskt gå ut och annonsera att många katter har farit så illa så de mår bäst av att få ett hem där de kan bli innekatter. Jag vill inte ha någon sådan katt. jag tycker det är jättetrevligt att ha en katt som vi fått lära känna från dag 1 och hela hennes uppväxt och det är min fulla rätt att få skaffa en sådan katt utan att man på nått :devil: forum skall få skit för det och uppmaningen att istället skaffa katthemskatt.

/Jenny - en annan icke-normal kattägare eftersom katten i detta hushåll är från ett katthem och dessutom kastrerad...

Citatet ramlade bort för ovanstående inlägg

Har sagt det förr och jag säger det igen;

Det är INTE kattägare som tar hand om sina katter och ser till att ungarna hamnar i bra hem som är problemet utan de som gör att tusentals katter far illa varje år! Om du tar hand om dina katter och hittar bra hem åt dem, varför tar du då åt dig? I såna fall är du inte en del av problemet.

Vidare; har du inte råd med en femhundring eller en tusenlapp i inköpspris, vad händer då om katten blir sjuk? Självrisken brukar ju ändå vara en 1200-1500 kr. Ett skott i nacken då, eller? Eftersom du inte har råd att köpa dem, hur kan du då ha råd att ta dem till veterinären? En kastrering kostar runt 750-1000 kr, och du hade ju magiskt nog råd att kastrera en katt tidigare i veckan.

Du skrev i en tråd om sommarkatter;

Ja visst borde man bli fäst vid sin sommarkatt. Vi har 5 kattungar de skall till nya ägare om någon månad. Jag kommer att gråta floder. Hur kan man då bara lämna en katt?????

Man kan göra det för att de ingenting kostar. Köper man nåt för 100 kr så lämnar man det lättvindigt, kostade katten 1000 eller 1500 kr (då vaccinerad, besiktad och id-märkt), då kastar man inte bort det lika lätt. Det är inte nonsens, det är faktum.

Och en sak till; Det katthem jag ämnar skaffa katt ifrån nu (som egentligen är mer en samling jourhem än ett direkt katthem) har inte en enda katt på hemsidan som adopteras bort som enbart innekatt, däremot flertalet som vill ha utvistelse. Om jag inte minns helt fel var det likadant på katthemmet jag köpte Isola från; innekatt var ok för de flesta, vissa krävde utevistelse men om man bodde väldigt utevistelsevänligt så var det ju kanon för alla parter.

Senast ändrad:

Det är INTE kattägare som tar hand om sina katter och ser till att ungarna hamnar i bra hem som är problemet utan de som gör att tusentals katter far illa varje år! Om du tar hand om dina katter och hittar bra hem åt dem, varför tar du då åt dig? I såna fall är du inte en del av problemet.

.

Enligt många extrema kattfanatiker på denna sida så är jag en del av problemet. Min katt borde aldrig ha fått ungar enligt dessa extrema fanatiker. Du kanske inte är en av dem, men tonen i mångas inlägg är sådan. Jag är enligt dessa extremister en oansvarig person bara för att jag vill ha egna kattungar istället för att ta hand om kattungar som är upphittade i nån skokartong i skogen. Jag delar inte dessa extremisters åsikter och jag kommer aldrig någonsin att göra det. Det spelar ingen roll hur ni försöker övertala mig till det. Kattens status försämras knappast av att vanliga människor skaffar kattungar. Jag har trampat i allt för mycket kattskit och suttit i allt för mycket kattpiss för att kunna tänka mig att ta hand om en katt där jag inte har koll på vilken historia de har.

Ett annat sätt att höja kattens status kan kanske vara att man slutar tjata om att det finns för mycket katter på sidor som denna. Man får ju smått panik. Man tycker ju om sina ungar som om de vore ens egna bäbisar även om man inte kan tänka sig att ha 6 katter i sitt hem. Nu visar det sig vid annonsering att det faktiskt är många som ringer. Om man inte levde i den paniken att ingen vill ha ens ungar så kanske man kunde coola ner sig de 12 skojiga veckorna de bor i ens hem.

Varför ska man sluta prata om problemet? Skulle det försvinna då?

Nu är vintern på väg och katter står i kö för att få komma in på katthemmen, men de kan inte ta emot alla. Det finns inte plats och pengar för det. Många kommer att frysa ihjäl och jag vågar sätta rätt mycket på att många av dessa är hundra-kronors-katter som folk tänker "Den klarar sig, vi kan skaffa en ny söt unge nästa år". De är de människorna jag kommer åt, dig struntar jag fullständigt i så länge du tar hand om dina katter och ser till att ungarna hamnar i bra hem.

Det du måste förstå är att även om du bryr dig om dina katter, även om du får iväg dem till bra hem till låga priser så är det inte så verkligheten ser ut för många. Det är därför våra katthem svämmar över och katter fryser och svälter ihjäl varje år.

Jag tycker personligen att det är onödigt att ta kattungar bara för att det är kul, men så länge de hamnar i bra hem, visst går det.

Du kanske inte är en del av problemet, men som jag ser det verkar du vara emot de som försöker lösa problemet genom att öka på antalet raskatter (då de i princip aldrig hamnar på katthem), försöka få upp värdet på huskatter genom att sälja dem besiktade, vaccinerade och id-märkta (och därmed för betydligt mer än 100 kr) osv. Att vi försöker få till stånd dessa ändringar påverkar ju inte dig ett dugg om du nu är så bra som du säger att du är.

Och än en gång; De flesta katterna jag träffat i och från katthemmen är fullkomligt normala. Fördelen med att ta en vuxen katt därifrån är att man faktiskt vet vad man får; en kattunge kan ju faktiskt bli precis hur som helst. Många katthem funkar ju så att katterna bor i jourhem, dvs helt vanliga hemmiljöer, och de som har dem känner varje individ väl. Traumatiserade katter säljs inte till andra än de som har tid och kunskap att rehabilitera katten.

Senast ändrad:

Vidare; har du inte råd med en femhundring eller en tusenlapp i inköpspris, vad händer då om katten blir sjuk? Självrisken brukar ju ändå vara en 1200-1500 kr. Ett skott i nacken då, eller? Eftersom du inte har råd att köpa dem, hur kan du då ha råd att ta dem till veterinären? En kastrering kostar runt 750-1000 kr, och du hade ju magiskt nog råd att kastrera en katt tidigare i veckan.

.

Visst har jag träffat många fattiga människor i mitt liv, men jag fattar inte denna logik. Att människor inte skulle ha råd att betala är en sak, men att man inte skulle ha råd att ta betalt? Skulle jag inte ha råd att ta betalt? Är det därför jag inte vill sälja mina kattungar för ett av marknaden ej accepterat pris??? Om jag vore så fattig så skulle det väl rent logist vara på det viset att jag skulle bli själaglad om jag kunde sälja mina katter till ett högt pris??

Jag vill hitta bra hem till mina kattungar och jag är en vuxen person som inte tycker att pengar är så viktigt.

Har dock nu upptäckt att det finns en marknad för kattungar som inte är upphittade i nån skokartong. Jag kanske hade kunnat lägga på nån tia på priset om jag hade varit lite girig?

Jag begriper helt talat inte vad du pratar om nu.

Vad jag menade med...

Vidare; har du inte råd med en femhundring eller en tusenlapp i inköpspris, vad händer då om katten blir sjuk?

... var att hur kommer det sig att DU inte har råd att betala säg 1000 kr för dina katter då du har råd att lägga ut pengarna sen på kastrering? För du skrev ju;

Ett högre pris hade inte inneburit att en sån oduglit kattägare som Cernika inte hade haft råd att skaffa katt.

Det var det jag ifrågasatte; hur man kan säga att man inte har råd att betala en tusenlapp i inköp när en kastrering eller besök hos veterinär av annan anledning lätt kommer upp i den summan. Hur har man råd med omvårdnaden, försäkring och självrisk om något händer, om man säger att man inte har råd att betala en tusenlapp för katten när man köper den?

Alla normala kattägare!!! Sätt vanliga hederliga kattungar till världen!!!! Nu!!!!!
[/QUOTE]
Var detfär verkligen så genomtänkt, eller försöker du bara provocera:crazy:?
Vad tror du skulle hända om alla "normala" kattägare började sätta kattungar till världen? Tänk hur många ungar det skulle bli och hur skulle det gå för dem tror du?

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama