Sv: blistring

Min sambo har förklarat det för mig å så som jag fattade det som så gör dom det för att framkalla en "falsk" blödning där dom tycker att hästen inte är fräch Tex kotor knän m,m Så att nytt läkekött och nya celler framkommer snabbare.
Dom använder en sorts linolja tror jag eller dylikt och masserar in på önskat ställe med en tanborste
Det är vad jag har uppfattat av blistring

men jag har hört att det kan blistra av liniment...vad är det som händer då då?

Min häst fick en blisterskada på en kota av att jag hade på BoT-paddar för länge (en hel natt utan att "vänja in" - jag visste inte att man måste göra det), så jag kan beskriva för dig hur det var.
Det var som en väldigt elak mugg, alltså sårigt, "bubbligt", fullt av skorpor, samt varmt och svullet. Jag åkte till klinik och veterinären konstaterade blisterskada (vet hade jobbat utomlands och där hade det varit ganska vanligt att blistra, så hon kände igen det). När veterinären tvättade (efter lugnande till hästen!) var det som att huden "trillade av" och det blev stora sår :o. Hästen fick inflammationshämmande, vi fick specialschampo och penicillinsalva med oss hem och så tvättade och salvade vi och höll benen torra och rena. Det läkte sig fint och nu är det helt OK. Detta hände i vintras.
(Kan inom parentes säga att jag varit i kontakt med BoT om detta och de var mycket empatiska och intresserade - det är tydligen MYCKET ovanligt att någon häst reagerar såhär. Men det gjorde min.)

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 914
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023